Case Study: IKEA – importanța consolidării misiunii în strategie

Arhicunoscutul logo galben cu albastru al IKEA poate fi văzut oriunde în lume. Fondată în 1943 de Ingvar Kamprad în Suedia, numele companiei vine de la inițialele fondatorului și cele ale satului în care acesta a crescut (Elmtaryd and Agunnaryd).

Pentru a atinge succesul, IKEA a dezvoltat în timp o rețea globală de producători care distribuie în mod eficient mobilier accesibil la nivel global. Având în minte scopul de ”a crea o viață de zi cu zi mai bună pentru cât mai mulți oameni”, strategia de business a companiei este să ofere o paletă largă de mobilier funcțional, aspectuos la prețuri suficient de mici încât să și le permită cât mai multă lume.

Pentru a atinge acest obiectiv, IKEA construiește relații pe termen lung cu furnizorii săi, investește în automatizarea proceselor de manufactură și produce volume uriașe. Viziunea companiei trece de simpla mobilare a casei și țintește la a face fericiți pe cât mai mulți oameni și reușește prin crearea unor piese de design interior foarte distincte acoperind cât mai multe gusturi cu putință, fără a ignora calitățile lor principale: funcționalitatea și prețul accesibil.

Acest studiu de caz, elaborat de Business Case Studies explorează modul în care a fost consolidat brandul IKEA printr-o strategie construită pe un set foarte clar de valori și urmărind fără abatere o viziune puternică axată pe trei direcții: produse de calitate la prețuri mici, viitor sustenabil și importanța cooptării partenerilor de afaceri în grupul IKEA.

overall2

Viziune, Misiune și Valori 

Viziunea unui business scoate în evidență obiectivele principale către care tinde acesta. Viziunea trebuie să fie aspirațională și inspirațională în egală măsură pentru a putea poziționa corect compania și pentru a-i da o direcție certă în viitor; este baza strategiei de creștere.

Vrem să fim siguri că IKEA este o companie accesibilă, pentru a da posibilitatea cât mai multor oameni să își creeze o viață mai bună în casele lor. Reinvestim majoritatea profiturilor noastre în magazinele noi și existente ale IKEA, dar și în dezvoltarea de produs, în soluții sustenabile și lucrăm neobosit la modalități de scădere a costurilor pentru clienții noștri.

Viziunea este întotdeauna însoțită de o misiune, prin care compania explică ce face și cum o face, comunică obiectivele acesteia către clienți, parteneri și angajați.

Să oferim mobilier de calitate la prețuri accesibile este baza viziunii, modelului de business și a conceptului IKEA. Scopul companiei este să facem totul mai bine, mai simplu, mai eficient și întotdeauna la un preț accesibil. 

Valorile reprezintă crezul și principiile care influențează activitatea și modul de operare al companiei. Ghidul valorilor IKEA este bazat pe ideea că fiecare individ are ceva valoros de oferit, concept de la care a pornit întreaga cultură organizațională a firmei de mobilier, bazat pe un spirit colaborativ, pe entuziasm și distracție.

Misiunea IKEA, construită pe baza valorilor prezentate mai sus trasează modul în care viziunea este implementată pe termen lung. Focusul principal este pe menținerea unei creșteri constante, sustenabile pe termen lung, lucru realizat prin investiții în angajați, furnizări și consumatori finali. Majoritatea profitului companiei este reinvestit în afacere, în magazinele de prezentare, în designul de produs, soluții prietenoase cu mediul și în scăderea prețuriloe.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •