Companiile au raportat pierderi de 42 miliarde dolari din cauza fraudelor

Companiile au raportat pierderi de 42 miliarde dolari din cauza fraudelor

Frauda şi criminalitatea economică rămân la niveluri record, cu 47% dintre companii afectate în ultimii doi ani, a doua cea mai mare rată din ultimii 20 de ani, potrivit studiului bianual PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” (GECS) 2020, care arată că valoarea pierderilor raportate de respondenţi din cauza fraudelor se ridică la 42 miliarde dolari.

Citește și: Sfaturi și măsuri de prevenție pentru antreprenori în situații de criză

„Frauda şi criminalitatea economică rămân la niveluri record, potrivit studiului bianual PwC ‘Global Economic Crime and Fraud Survey’ (GECS) 2020, cu 47% dintre companii afectate în ultimii doi ani, a doua cea mai mare rată din ultimii 20 de ani. Valoarea pierderilor raportate de respondenţi din cauza fraudelor se ridică la 42 miliarde dolari. Principalele tipuri de infracţiuni economice raportate în ultimii doi ani au fost fraudele comise de clienţi (35%), criminalitatea cibernetică (34%), furtul de bunuri şi bani (31%) şi mita şi corupţia (30%)”, arată PwC într-un comunicat.

De altfel, fraudele comise de clienţi au înregistrat cea mai mare creştere, de şase puncte procentuale, de la 29% în urmă cu doi ani.

”Nivelul ridicat al criminalităţii cibernetice este în linie cu evoluţia tehnologică. Anul aceasta am putea asista la un nou record în materie de fraude, având în vedere activitatea crescută şi schemele de fraudă din ce în ce mai elaborate ale hackerilor/criminalilor informatici care profită de îngrijorarea instaurată la nivel global. Criza generată de pandemia Covid-19 domină atenţia, iar organizaţiile şi populaţia devin mai vulnerabile la alte riscuri şi toate organizaţiile internaţionale lansează avertismente că s-au înmulţit cazurile de diverse înşelătorii financiare, îndeosebi criminalitate cibernetică şi fraudele de tip social, iar sumele pot fi semnificative”, a declarat Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.

Citește și: Efectele coronavirusului. Peste 70% dintre companii nu au o strategie pentru astfel de situații

Majoritatea industriilor au fost vizate de criminalitatea cibernetică, respondenţii studiului PwC menţionând că aceste incidente au afectat semnificativ activitatea companiilor. Acestea au arătat că fraudele şi infracţiunile informatice ale clienţilor sunt cele mai perturbatoare pentru activitate dintre toate infracţiunile.

La nivel global, toate regiunile au înregistrat fraude ale clienţilor în ultimii doi ani, cele mai afectate fiind Orientul Mijlociu, care a cunoscut o creştere de la 36% la 47%, şi America de Nord, unde avansul a fost de la 32% la 41%.

Profilul infractorilor economici

Frauda loveşte / poate lovi atât din interiorul, cât şi din exteriorul organizaţiilor, iar în foarte multe cazuri există complicitate între fraudatorii externi şi cei interni. Potrivit raportului, clienţii, hackerii şi furnizorii sunt responsabili de 39% din incidentele de criminalitate economică raportate în ultimii doi ani.

Citește și: Opțiuni aflate la îndemâna angajatorilor în contextul COVID-19

”Sub diverse presiuni, personale sau profesionale, cum ar fi atingerea anumitor rezultate, angajaţii pot apela la mită şi corupţie, la contabilitate creativă sau la alte acte frauduloase care pot prejudicia companiile financiar şi reputaţional. Controalele antifraudă contribuie la protejarea resurselor, reputaţiei şi siguranţei companiilor, însă simpla definire de controale nu este suficientă. Este importantă verificarea implementării şi aplicării controalelor definite”, afirmă Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.

  • 17
  •  
  •  
  •  
  •