Vârsta, importantă când începem o afacere? Ce spun specialiştii

Unii antreprenori reușesc să înceapă o afacere de succes mai repede, alții mai încet, unora le merge mai bine, altora mai puțin bine, unii sunt mai adaptabili, alții mai puțin. Și mai există o categorie: tinerii. 

Potrivit co-fondatorului Blackstone Group, Steve Schwarzman, tinerii nu ar trebui să îi urmeze exemplul, pentru că, dacă își lansează propriul business prea devreme, și-ar putea rata cariera.

”Cea mai mare greșeală pe care o fac oamenii în carieră este că, atunci când sunt buni, după doi sau trei ani de muncă, anunță că se decid să-și înceapă propria afacere. I-am implorat, efectiv i-am implorat să nu facă asta, pentru că își vor distruge carierele, pentru că nu au vârsta necesară, nu pot strânge destui bani, nu au suficientă credibilitate. Din punctul meu de vedere, fiecare persoană care a luat această decizie a eșuat”, a declarat Steve Schwarzman, în cadrul unei conferințe pe care a sustinuț-o de curând, la Harvard Business School, conform Business Insider.

Ce spun specialiştii

Sergiu Neguț, Associate Dean – Entrepreneurial Growth, Maastricht School of Management România, consideră că, în principiu, Schwarzman are dreptate, atunci când deplânge soarta colegilor de firmă care sar prea devreme spre antreprenoriat, pentru că e posibil ca piața să nu-i considere destul de maturi.

”Pe de altă parte, este evident că dl Schwarzman își dorește să rețină ca manageri pe acei profesioniști cu experiență pe care altminteri i-ar pierde (uneori cu clienți cu tot) către antreprenoriat”, a explicat Sergiu Neguț.

De asemenea, Neguț a menționat  că unii oameni intră în antreprenoriat pentru că nu pot avea un șef, alții pentru că văd o oportunitate, alții pentru că rămân fără job.

”Unii sunt pregătiți la 20 de ani, alții la 30, alții la 40 sau chiar 50. Cred că vârsta biologică e mai puțin importantă. Important este ca antreprenorul să înțeleagă piața căreia i se adresează. Nu vârsta biologică, ci înțelegerea pieței face ca antreprenorii care lansează aplicații de mobil să fie în general foarte tineri, în vreme ce antreprenorii care merg către investment banking sunt aproape întotdeauna oameni maturi”, a spus Sergiu Negruț. Acesta a adăugat că o grădiniță, de exemplu,  este cel mai adesea deschisă de către un antreprenor – femeie, cu copii de vârstă preșcolară, iar un restaurant, o cafenea sau un bar sunt, de obicei, deschise pentru clienți din aceeași grupă de vârstă (și având aceleași opțiuni culturale) cu antreprenorul.

”Sigur că există afaceri care pot fi deschise de către antreprenori de orice vârstă, atunci când piața lor țintă poate fi înțeleasă la fel de bine de cineva de 25 sau de 45 de ani: o gogoșerie, o fermă, o agenție imobiliară”, a explicat Sergiu Neguț, precizând şi că, în B2B, mai există o particularitate.

”Pentru că antreprenorul, de regulă, este cel care aduce și primii clienți, contează ca piața să îl considere credibil. Nu ne așteptăm ca o firmă de servicii profesionale (consultanță, audit, avocatură, investment banking) să fie condusă de un tănăr de 25 de ani, ci mai degrabă de un consultant matur, care a căpătat deja experiență crescând profesional în alte firme. Și aici, o agenție de digital media va fi probabil lansată de un antreprenor mai tânăr decât o agenție de print. Una peste alta, antreprenoriatul trebuie făcut cu cap, cu gândul la client și la nevoile lui, de către cineva care îl înțelege”, a mai spus Neguț.

(Foto: Anne/Flickr)