Lipsa de bani te face mai creativ

Creativitatea se manifesta în forme dintre cele mai diverse

Creativitatea este strâns legată de adaptare, aşa că poate fi considerată unul dintre cele mai adecvate răspunsuri la o situaţie atât de plină de presiuni de tot felul cum a fost criza. Cred că nu greşesc dacă afirm că cei care au supravieţuit crizei au fost cei care au ales să fie creativi, în loc să se lase copleşiţi.

Dintre o companie cu buget mare şi una mai săracă, cea mai creativă este, în mod evident, cea fără bugete. O relaţie normală de business cu un client presupune că, prin produsele sau serviciile pe care i le vinzi, îi oferi valoare. Când nu ai bugete cu care să poţi crea această valoare prin investiţii, nu ai altă şansă decât să o creezi singur. Lipsa de bani te face mai creativ atunci când motivaţia ta principală este să oferi clientului tău valoare. Nu vreau să se înţeleagă de aici că firmele cu bugete mari nu sunt creative, ci doar că, de multe ori, acestea au suficienţi bani ca să plătească pe altcineva să fie astfel pentru ele. Este şi aceasta o abordare la fel de legitimă ca oricare alta.

Nu ştiu dacă în cazul vieţii personale se poate pune problema la fel. Cunosc oameni foarte creativi din ambele categorii. Sigur că, dacă eşti sărac, îţi pui mintea la contribuţie ca să găseşti soluţii „creative” la problemele pe care cei bogaţi şi le rezolvă mai uşor cu ajutorul banilor, însă nu m-aş hazarda să afirm că unii sunt mai creativi decât ceilalţi. Mai degrabă aş spune că asta ţine de motivaţie. Dacă sunt motivaţi să inoveze, pot crea în egală măsură. Săracul este stimulat de perspectiva obţinerii fără bani a ceea ce îşi doreşte, iar banii îi uşurează bogatului procesul de creaţie.

Îmi place să cred că o parte dintre proiectele „inovatoare” ale companiei poartă, pe undeva, şi amprenta mea. Personal, am o satisfacţie deosebită atunci când găsesc o idee nouă, care e pe placul clienţilor noştri, şi îmi place şi mai mult când echipa mea o preia şi o dezvoltă. Însă nu pot spune că eu sunt principala sursă de inovaţie din companie. Colegii mei contribuie la procesul de creare de noi soluţii în egală măsură.

În compania mea, îl încurajez pe fiecare om să încerce să fie creativ şi să caute idei şi soluţii la problemele cu care se confruntă, indiferent de poziţie sau specificul activităţii. Doar prin stimularea şi dezvoltarea creativităţii în echipa proprie poţi trece de la tratarea problemelor percepute de client la identificarea adevăratelor lui probleme. În domeniul nostru, menţinerea unui standard de calitate ridicat presupune identificarea problemelor reale. Sigur, avem departamente a căror sarcină principală de serviciu poate părea că este creativitatea, cum ar fi „business development” sau „marketing”. Însă, în realitate, fiecare coleg al meu a avut cel puţin o idee inovatoare pentru jobul sau. Chiar săptămâna asta!

Îmi place să cred că sunt şi un generator de inovaţie, şi un stimulator al ei. Nu mă consider „buricul pământului” în materie de creativitate şi cred cu tărie în sinergia de grup. Adevărul este că dacă, la un moment dat, voi descoperi că sunt printre puţinii generatori de idei din echipă, atunci îmi voi pune serioase probleme legate de stilul meu de management şi de criteriile pe care le folosesc la angajare. Una dintre principalele trăsături de personalitate pe care le căutăm atunci când angajăm un nou coleg este să fie creativ sau, cel puţin, de a-şi dori să fie.

În compania noastră, creativitatea se manifestă în forme dintre cele mai diverse. Poate cea mai vizibilă din exterior este cea legată de crearea de soluţii noi pentru clienţi. Am implementat o mulţime de proiecte personalizate, care răspund unei probleme specifice, indicate de client şi pe care acesta nu a putut să şi-o rezolve nici cu resurse interne, nici cu ajutorul unui alt furnizor. Unele dintre acestea sunt premiere în România şi ne definesc. Însă, ca să putem oferi genul acesta de servicii, echipa mea este încurajată să fie creativă în orice aspect al lucrului de echipă, aşa că în interiorul firmei avem nenumărate exemple de comportament creativ, dintre cele mai diverse, de la propuneri noi de reorganizare a bazei de informaţii comune şi proiectarea de campanii pentru clienţi până la idei aparent simple despre cum să ne rearanjăm birourile sau ce evenimente să mai organizăm intern pentru a ne suda echipa şi pentru a ne cunoaşte mai bine.