Millennari şi economia de sharing

Millennari şi economia de sharing

Apar din ce în ce mai multe idei de afaceri care au la baza economia de tip sharing, printre care Uber, Airbnb sunt cele mai cunoscute în acest moment şi în România. Conceptul de sharing devine atât de atrăgător încât în alte ţări s-a dezvoltat în multe alte categorii de servicii, ca de exemplu: AirDnD care înseamnă să împarţi cina cu alte persoane în condiţiile în care găteşti mai mult.

Discutând cu milenarii români, 15-34 de ani, se pare că aceste business-uri care includ ideea de sharing sunt susţinute de o mentalitate întâlnită din ce în ce mai des, şi anume aceea de a folosi inteligent bunurile/serviciile pe care le ai la dispoziţie.

Milenarului român începe să ii placă “să se folosească” de bunurile altora, dar nu este încă dispus să împrumute bunurile lui altora

Studiul realizat de Exact şi Wave Tree0 arată că tinerii români încep să se raporteze din ce în ce mai mult la genul acesta de concept, începând să folosească produse, servicii folosite anterior sau puse la dispoziţie de alţii. Dacă folosirea casei, maşinii altora cu împrumut este un comportament din ce în ce mai întâlnit printre tineri (exemplu Uber, Airbnb), atunci când vine vorba de a pune ei la dipoziţie bunurile lor, reticenţele sunt mai mari. Tinerii împrumută încă de la generaţiile anterioare ideea de a fi proprietar: de a avea casa ta, maşina ta, toate aceste bunuri având o încărcătură emoţională mare, fiind indicatori ai statusului şi ai succesului personal şi de aceea, cu greu pot fi puse la dispoziţia altora.

Citeşte şi Cetatea Râșnov, prima citadelă din România listată pe Airbnb

Deschiderea către economia de tip sharing la tineri este cu atât mai mare cu cât veniturile şi nivelul de educaţie sunt mai mari. Aceasta deoarece odată cu creşterea statusului social, apare şi un nivel mai mare de expunere la aceste concepte în alte ţări, culturi: tinerii experimentează mai mult, consideră experienţele mai importante decât bunurile materiale deţinute. Din discuţiile cu tinerii reiese că legătura emoţionala cu propriile bunuri se diminuează cu cât creşte statusul social (educaţie şi venit).

Modalitatea de transport de tip Uber, un serviciu cu un awareness şi utilizare din ce în ce mai mari printre tineri.

42% dintre tinerii din Bucureşti au călătorit cu Uber, făcând cunoştinţă cu această soluţie de transport datorită recomandărilor prietenilor – o modalitate de promovare folosită foarte mult de tineri – şi de asemenea, alte ştiri pe care le-au accesat online. Această soluţie de ride sharing este atrăgătoare prin: sistemul online elegant şi transparent de plată: “Primesc email cu traseul, cu detaliile călătoriei, evaluare şofer şi ştiu de la început cât o să coste cursa în funcţie de cât e de aglomerat”, serviciu bun cu clienţii şi de asemenea, expunerea la trendurilor din exterior.