Industria auto reprezintă motorul economiei românești, pe lângă retail și IT

Industria auto reprezinta motorul economiei romanesti, pe langa retail si IT

Conform studiului reliazat de către Euler Hermes, industria auto este unul dintre principalii piloni ai economiei românești, angajând, în total, peste 150.000 de persoane și contribuind la 47% din exporturi în 2016.

De la an la an, industria autovehicolelor se bucură de o rentabilitate puternică. În 2016, a înregistrat o rată de creștere impresionantă, + 9% față de 2015, iar media globală a avansat cu 1,6%. În acest ritm, se poate vorbi despre o creștere de 6 – 7 % pe an până în 2020.

Până acum, sectorul a fost condus de către producătorii de automobile, unde Dacia-Renault a fost pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unități de produse în 2016. În prezent, cea mai mare parte a creșterii provine de la producătorii de piese și componente auto.

În ceea ce privește piața furnizorilor, aceasta include atât fabrici de producție proprii, cum ar fi Daimler, cât și numeroși contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar și antreprenori locali mici, care la rândul lor sunt furnizori pentru marile companii producătoare.

Marii jucători de pe piață nu sunt transparenți în privința estimărilor și datelor financiare, iar finanțarea bancară este furnizată, de obicei, la nivel de grup, în condiții favorabile în comparație cu cele locale.

În ceea ce privește evoluția pieței interne, industria automobilelor s-a apreciat în trimestrul IV 2016 pentru autoturisme noi (-1,7% Q1-Q2 până la 32.500 unități), însă a scăzut puternic, în general datorită încetinirii vânzărilor la mâna a doua, până la un total de 101.500 de autoturisme vândute
(-15,2% Q1-Q2).

Anul 2016 a fost unul dintre cei mai buni din ultimul deceniu, înregistrându-se o creștere a numărului de înmatriculări de vehicule de 17,4%, ajungând la 510.000 de unități, dintre care automobilele noi reprezintă aproximativ 22% (115.000 de unități).

De asemenea, piața leasingului financiar a crescut cu 25% în 2016, până la două miliarde de euro, dintre care aproape 77% reprezintă automobile şi vehicule utilitare uşoare. Companiile au reprezentat 97% din totalul clienţilor de leasing financiar, urmate de persoanele fizice 2% şi 1% de sectorul public. Flota de autovehicule de leasing operaţional a crescut cu 8%, până la 60.000 de vehicule în 2016 (adică aproximativ 13% din toate înregistrările de autoturisme noi), cu aşteptări de creştere similare pentru 2017.

În 2016, cifra de afaceri totală a sectorului auto a depășit 20 de miliarde de euro, determinată de exporturi, pe măsură ce piața locală este relativ mică și se concentrează pe vehiculele second-hand.

Principalele companii auto care activează în Romania sunt: Dacia (cifră de afaceri de 4,2 miliarde euro în 2015), Ford (0,8 miliarde euro), iar din urmă vine grupul Volskwagen, doar în calitate de comerciant și distribuitor, cu o cifră de 0,4 miliare euro.

Principalii producători de componente și consumabile sunt: Continental (5 diviziuni), cu cifra de afaceri totală de 2,3 miliarde euro, Autoliv (sisteme de securitate) cu 0,7 miliarde euro, Takata (volane) – 0,5 miliarde euro, Michelin – 0,5 miliarde euro și Delphi cu o cifra de 0,4 miliarde euro. Potrivit aceluiași studiu, piața auto este dominată de grupurile Dacia (Renault), Continental și alte grupuri cu prezență globală (TRW, Bosch, Delphi, Ford și alții).

Mai jos, analiza SWOT:
Puncte forte

  • potenţial de creştere a volumelor, generată de cererea externă;
  • evoluţia tehnologică ar putea creşte abilitatea de ajustare a costurilor şi recuperare a profitabilităţii.

Puncte slabe

  • ciclicitatea sectorului;
  • transparenţa limitată pe evoluţia financiară a subsidiarelor care fac parte din grupuri internaţionale.

Oportunităţi

  • creşterea puterii de cumpărare a consumatorilor care alimentează vânzările interne de autovehicule;
  • capacitățile locale în IT ajută la dezvoltarea unor centre regionale de inginerie/IT, pentru companiile furnizorilor;
  • subvenţiile fiscale ar putea să rămână o pârghie în atragerea de noi investitori.

Amenințări

  • infrastructura defectuoasă reprezintă o ameninţare serioasă pentru asigurarea unor timpi rapizi de livrare, esenţiali pentru menținerea şi atragerea de noi investiţii;
  • oferta de personal calificat rămâne limitată, în condițiile în care cererea înregistrează creşteri constante;
  • potenţiale şocuri datorate costurilor de mediu (vezi VW), costurilor tehnice (Takata/Toyota) sau fluctuaţiilor costurilor cu materiile prime.

Sursa: www.eulerhermes.ro

Euler Hermes este liderul global în asigurarea de credit comercial şi un recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi colectării creanţelor. Cu mai mult de 100 de ani experienţă, compania oferă clienţilor săi business-to-business (B2B) servicii financiare care sprijină managementul creanţelor comerciale şi al lichidităţilor. Reţeaua proprie de informaţii urmăreşte şi analizează schimbările de zi cu zi ale solvabilităţii corporative în rîndul companiilor mici, medii şi multinaţionale în pieţe ce reprezintă 92% din PIB-ul global.

Notă de precauţie cu privire la declaraţii anticipative

Afirmaţiile cuprinse aici pot include declaraţii cu privire la aşteptări viitoare şi altele anticipative care se bazează pe opiniile şi ipotezele actuale şi implică riscuri cunoscute şi necunoscute şi incertitudini care ar putea provoca rezultate reale, performanţă sau evenimente care să difere semnificativ de cele exprimate sau implicite în astfel de declaraţii. Compania nu îşi asumă nicio obligaţie de a actualiza orice declaraţie de perspectivă.