Ericsson estimează că în 2019 vor exista 5,6 miliarde de abonamente pentru smartphone-uri, iar, odată cu această creștere, utilizatorii vor deveni mai conștienți de pericolele asociate cu mediul online, informează un comunicat de presă remis Manager Express.
Noul studiu Ericsson ConsumerLab arată că problemele de siguranță, securitate și confidențialitate online au deja un efect direct asupra modului în care utilizatorii accesează și folosesc internetul. Acestea afectează atât interacțiunile comerciale, cât și pe cele sociale din mediul online. Astfel, 70% dintre respondenții studiului au declarat că sunt îngrijorați de viruși sau fraude online, 59% de posibilitatea de a fi supravegheați online și 56% de problemele de confidențialitate.
Rezultatele studiului mai arată că 68% dintre utilizatori sunt ezitanți când vine vorba de exprimarea unei opinii pe internet, iar 90% dintre aceștia au spus că astfel de griji le afectează comportamentul online. Cu toate acestea, activitatea online nu se reduce, doar 4% dintre utilizatori afirmând că folosesc internetul mai rar din aceste motive.
Când vine vorba de riscuri de securitate, 68% dintre utilizatori au avut de a face cu virus pe calculatorul personal și 11% au fost fraudați în mediul online. Interesant este că 31% dintre respondenți au afirmat că persoane apropiate lor au fost fraudate. De asemenea, 27% spun că persoane apropiate lor au fost victimele furtului de identitate online, spre deosebire de 13% care au fost ei înșiși expuși acestei probleme.
Nesiguranța legată de când și cum să evalueze riscurile din mediul online îi determină pe majoritatea utilizatorilor (93%) să aleagă măcar o formă de a se proteja, de la programe de antivirus, add-on-uri antispam la setări personalizate de securitate. Mai mult decât atât, peste jumătate dintre utilizatori sunt atenți la ce website-uri accesează și la ce informații personale furnizează online.
Pe măsură ce internetul a devenit din ce în ce mai social, împărtășirea de informații și opinii a devenit o condiție necesară, dar și principala funcționalitate. Informațiile personale pe care utilizatorii aleg să le facă publice pot varia de la nume, interese, opinii politice la tipare de consum. Atât online, cât și în viața reală, generăm o cantitate mare de informații personale, mai mult sau mai puțin proactiv sau conștient. Având în vedere gama largă de informații personale, nu este de mirare că unele informații sunt mai sensibile decât altele.
De asemenea, nu e un paradox faptul că, pe de o parte, respondenții aleg să utilizeze internetul de cele mai multe ori în nume propriu, 89% și 81% dintre aceștia folosind informațiile lor reale în momentul în care se înregistrează pe diverse website-uri, respectiv când comentează sau își exprimă o părere online. Pe de altă parte, studiul arată că 86% dintre utilizatori ezită să împărtășească anumite informații personale online.
În toate piețele studiate există un grad ridicat de susținere pentru libertatea de exprimare pe internet, dar utilizatorii își doresc un moderator când vine vorba de subiectele legate de integritate personală, în special amenințări, intimidări sau defăimări. În acest context, 80% dintre utilizatori consideră că este acceptabilă cenzura amenințărilor personale din mediul online.
Studiul a fost desfășurat online în SUA, Mexic, Suedia, Egipt, Pakistan și Tailanda și a avut un număr total de 3311 de respondenți, cu vârsta cuprinsă între 15 și 69 de ani.
Întregul studiu poate fi accesat aici.