Sondaj PwC: 53% antreprenorii din Europa Centrală și de Est estimează scăderea veniturilor

Sondaj PwC: 53% antreprenorii din Europa Centrala si de Est estimeaza scaderea veniturilor

Mai mult de jumătate (53%) dintre antreprenorii din Europa Centrală și de Est (ECE) estimează scăderi ale veniturilor în următorul an, din cauza crizei pandemice, luând în considerare măsuri de reducere a costurilor, pregătirea angajaților, identificarea de produse noi și extinderea pe alte piețe, potrivit sondajului PwC EMEA Private Business Survey 2020.

Doar 7% dintre companiile antreprenoriale din ECE cred că vor înregistra creștere în acest an, iar 36% că se vor situa la același nivel ca anul trecut. În acest context, 31% din antreprenori au recurs la disponibilizări în ultimele luni, iar 5% au menționat că ar putea face disponibilizări în următoarele 12 luni. Asigurarea lichidității a devenit mai importantă ca niciodată. Astfel, 47% dintre respondenți au indicat că îmbunătățirea gestionării capitalului de lucru este necesară pentru a putea traversa perioada de criză. În același timp, un sfert dintre ei au crescut utilizarea noilor tehnologii.

Startup versus microîntreprindere: Ce ar trebui să construiți?

”Pandemia actuală are un impact major asupra companiilor antreprenoriale din fiecare industrie și regiune. Proiecțiile de venituri pentru următoarele 12 luni s-au redus dramatic, mai mult de jumătate dintre respondenți așteptându-se la scăderi. Deși sunt nevoiți să diminueze costurile pentru a face față acestei situații și pentru a-și proteja lichiditatea, este remarcabil că, de asemenea, antreprenorii caută noi surse de venit, își examinează modelele de afaceri, folosesc tot mai mult noile tehnologii și investesc în inovație pentru a-și diferenția companiile”, declară Ionuț Sas, Partener și Liderul serviciilor pentru antreprenori, PwC România.

Pentru companiile antreprenoriale din ECE, cele mai mari amenințări pentru dezvoltarea afacerilor în perioada următoare sunt: reglementările, menționate de 82% dintre respondenți, urmate de lipsa de personal calificat (73%), securitatea cibernetică și IT (64%), noii competitori (64%) și incertitudinea geopolitică (64%). Coronavirusul este menționat de 45% dintre cei intervievați, pe același palier cu taxarea și perturbarea lanțurilor de aprovizionare.

Flexibilitatea răspunsului la evenimente cu efect perturbator, precum pandemia, este limitată de factori precum: dependența de câțiva furnizori și parteneri (62%), respectarea reglementărilor (51%) și lipsa personalului calificat (49%).

În schimb, asigurarea securității sanitare este principalul factor de succes în ”noua normalitate”, spun 89% dintre respondenți, urmat de utilizarea eficientă a muncii de la distanță (73%) și creșterea utilizării noilor tehnologii (67%). Alți factori menționați au fost extinderea pe noi piețe, lansarea de produse și servicii noi, îmbunătățirea competențelor angajaților și implicarea mai activă în companii a generațiilor viitoare (moștenitorii afacerilor).

Citește și: Generația Z consideră că beneficiile sunt mai importante decât salariul

Alte concluzii ale studiului

  • 50% dintre antreprenorii din Europa Centrală și de Est se așteaptă la declinul economiei globale în următoarele 12 luni, 36% cred că va rămâne la fel, iar 4% că va avea un avans moderat.
  • În ceea ce privește strategia de afaceri pentru următorii doi ani, 60% dintre antreprenori au spus că vor continua să-și dezvoltate activitatea principală.
  • 58% dintre antreprenori cred că au gestionat impactul crizei COVID-19 la fel de bine ca principalii competitori din industria în care activează, iar 22% mai bine.
  • Cele mai importante măsuri luate pentru gestionarea impactului crizei COVID-19, dar și pentru viitor sunt munca de la distanță (84%), reducerea timpului de lucru, concedii (67%), implementarea planurilor de criză existente.
  • Principalele măsuri luate în cea mai recentă criză, anterioară celei pandemice, au fost: reduceri de cheltuieli (84%), intrarea pe noi piețe (84%), pregătirea personalului (68%) și disponibilizări (53%).

  •  
  •  
  •  
  •  
  •