Studiu Valoria. Managerii: „Scăderea taxării muncii, principala masură care îmbunătățește mediul de afaceri”

Studiu Valoria. Managerii: „Scaderea taxarii muncii, principala masura care imbunatateste mediul de afaceri”

Noua ediție a studiului „Evoluția afacerilor în 2019” lansat azi de Valoria și realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro, prezintă datele comparative din primul și al doilea semestru, oferind o perspectivă unică a modului în care companiile au previzionat evolutia afacerilor în 2019.

În opinia directorilor generali ai companiilor din România, dintre măsurile care ar îmbunătăți mediul de afaceri din România pe primul loc este scăderea taxării muncii (84%), urmată de controlul și limitarea evaziunii fiscale (72%) și dezvoltarea infrastructurii (61%) dintre cele 421 de răspunsuri.

Cercetarea Evoluția afacerilor în 2019  arată care este feedback-ul companiilor la măsurile economice și condițiile de piață din ultimul an. Factorii și contextul în care funcționeză companiile le afectează capacitatea de a-și obține și utiliza resursele ca să genereze valoare. Percepția riscurilor, climatul economic, obiectivele propuse, riscul de industrie și riscul de companie ghidează deciziile cu privire la investiții, angajați și salarii. Rezultatele cercetării arată că “România companiilor “ este puțin încrezătoare în “România statisticilor oficiale” și ne oferă perspectiva realității “din teren”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

Citește și: Date comparative 2017-2019 în noua ediție a studiului Valoria privind evoluția afacerilor

Prognoza privind evoluția cifrei de afaceri

Față de ediția de la începutul anului 2019, perspectiva de creștere a companiilor în semestrul doi este mai conservatoare. Vedem o scădere de 8pp (puncte procentuale) a companiilor care se așteaptă la cifre de afaceri mai mari cu 5%-10%, contrabalansată parțial de o creștere de 5pp a celor care prognozează o creștere a cifrei de afaceri cu 10%-20%. Totodată crește cu 6pp procentul companiilor care se așteaptă la menținerea cifrei de afaceri în 2019. La nivel de industrii, cea mai mare creștere a cifrei de afaceri de 20%-30% este previzionată de 19% dintre firmele de alimentație și agricultură.

Prognoza privind evoluția profitului

Previziunile privind evoluția profitului din semestrul al doilea al anului 2019 sunt ceva mai pesimiste pe palierul de creștere 5%-10%, dar mai optimiste pe palierele superioare. Deși 32% dintre companii (față de 26% anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească între 10% și peste 30% în acest an, vedem creșteri pe unele paliere de evoluție negativă. Se menține aproximativ același procent (9% față de 8%) al companiior care spun că profitul lor nu va crește în 2019. La nivel de industrii, cea mai importantă creștere a profitului, de 10%-20%, o preconizează 32% dintre firmele din industria farmaceutică și de sănătate.

Comparativ cu rezultatele cercetării din prima jumătate a anului, cele din cea de-a doua jumătate relevă ajustări la cifra de afaceri și profitul ce pot fi realizate în anul 2019 față de estimările de la începutul anului. Chiar dacă într-o ușoară ameliorare, criza de încredere persistă și antrenează comportamente economice din ce în ce mai precaute, spune Dumitru Ion, CEO Kompass România și Doingbusiness.ro, co-autor al cercetării.

 

Citește și: Compania de training și consultanță Valoria vizează triplarea cifrei de afaceri, în 2019

Prognoza privind evoluția investițiilor

Față de semestrul întâi, când 23% dintre companii spuneau că nu vor crește investițiile în anul 2019, în semestrul al doilea 21% sunt de aceeși părere. Observăm, de asemenea, că 43% dintre firme vor să își crească investițiile cu 1%-10% față de 36% anterior. Doar 14% dintre companii spun că vor crește investițiile cu 20%-30% și peste 30% în semestrul doi, comparativ cu 11% în semestrul unu al anului. La nivel de industrii, cea mai mare creștere a investițiilor o preconizează 23% dintre firmele din Agricultură și Alimentație  care spun că vor crește investițiile cu 10%-20% în acest an.

Prognoza privind evoluția numărului de angajați și a salariilor

29% dintre companiile românești nu se așteaptă la nici o creștere a numărului de angajați în semestrul doi față de 26% în semestrul unu. În același timp în ambele semestre, 41% dintre companii au spus că se așteaptă ca personalul lor să crească în acest an între 1%-10%. Pe palierele superioare, de la 20% la peste 30%, 11% dintre companii au previzionat ca numărul lor de angajați să crească în semestrul al doilea, față de 5% în semestrul întâi.

Citește și: Studiu Valoria: managerii ajustează perspectiva de creștere a afacerilor în 2018

Dintre industriile analizate cea care estimează cele mai mari creșteri este industria de Agricultură și Alimentație, în care 24% dintre firme așteaptă creșteri de 5%-10% ale numărului de angajați în acest an.

Dacă la începutul anului 2019, 22% dintre companii nu previzionau creșteri salariale, în semestrul al doilea procentul scade la 18%. Scade cu 2pp procentul companiior care vor crește salariile cu 5%-10% în 2019, dar crește procentul companiilor care așteaptă o creștere de 10-20%, de la 12% în semestrul unu la 17% în semestrul doi.

Creșterea salariilor din sectorul public nu este la fel de susținută în sectorul privat, iar încrederea că anul acesta va unul favorabil, deși la cote scăzute, arată o marginală creștere în semestrul al doilea comparativ cu primul. După ce vom parcurge un sfârșit de an dominat de miza electorală, urmează să vedem rezultatele din 2020, spune Diana Dumitrașcu, Executive Director Doingbusiness.ro, co-autor al cercetării.

Top 5 provocări și oportunități

Cele mai importante provocări pentru companii în semestrul al doilea din 2019 sunt: atragerea și retenția forței de muncă (62%), creșterea concurenței (55%), gestionarea extinderii afacerii (34%), creșterea costurilor (28%) și colectarea facturilor (26%).

Pentru companiile românești, cele mai importante oportunități raportate în semestrul al doilea din 2019 sunt: creșterea cererii (43%),noi produse și linii de business (41%), retehnologizare și digitalizare (34%), dezvoltarea pe piețe externe (28%) și accesarea fondurilor europene (28%).

Citește și: Business Evolution – Strategy. Tactics. Transformation

Evoluția afacerilor în 2019 dezvăluie portretul pe care mediul de afaceri din România îl face economiei reale.Datorită răspunsurilor oferite de managerii și directorii companiilor în ce privește evoluția cifrei de afaceri, profitului, investițiilor, numărului de angajați și salariilor avem acces la realitatea concretă a operatorilor economici. Prin comparație cu rezultatele ediției de la începutul anului 2019, rezultatele ediției din a doua jumătate se ajustează negativ, pe fondul unor provocări venite mai ales din zona forței de muncă (atragere, retenție, motivare, taxare). Receptivi la schimbările legislative și evoluția mediului de  în care funcționează, managerii se pregătesc ”de iarnă”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria.