Cum reușesc afacerile de familie, măcinate de conflicte interne, să rămână profitabile

afacerile românești de familie

Cele mai mari afaceri de familie nu sunt scutite de conflicte interne, însă modul în care reprezentanții familiei le gestionează face diferenţa între succes şi eşec, conform studiului EY „Can embracing conflict spur positive change?”.

Studiul a analizat 525 de business-uri, având o medie a cifrei de afaceri de 3,48 miliarde dolari şi 12.000 de angajaţi. Acestea se numără printre cele mai vechi, mai mari şi mai de succes afaceri de familie din lume.

Cum au reuşit aceste afaceri să devină şi să rămână profitabile şi de succes în contextul în care se confruntă în mod curent cu conflicte interne? Conform informatiilor colectate, cheia o reprezintă gestionarea adecvată a dezacordurilor, care întărește coeziunea familiei și comunicarea dintre membrii acesteia.

Afacerile de familie din economiile emergente raportează o incidență mai mare a conflictelor:

48% din companiile aflate în economiile emergente au declarat că au trecut printr-un conflict intern, comparativ cu 43% dintre companiile din economiile dezvoltate. O explicație posibilă pentru această diferență este perioada mai scurtă de existență a afacerilor de familie din prima categorie, care nu a permis maturizarea proceselor de comunicare, dar și mediul economic mai turbulent în care evoluează acestea.

Două tipuri de activităţi sunt extrem de importante pentru reducerea conflictelor în cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume:

  1. Comunicare constantă

Comunicarea reprezintă cel mai important factor care reduce incidența conflictelor în afacerile de familie, conform participanţilor la studiul EY. Respondenţii declară în procent de 90% că organizează în mod regulat şedinţe de familie sau întâlniri cu acţionarii pentru a discuta probleme de afaceri, iar 64% au un consiliu de familie care se întruneşte periodic.

“Cea mai importantă componentă a unei afaceri de familie este familia însăşi. Dezacordurile sunt inevitabile, însă, în lipsa unei comunicări constante între membrii familiei, acestea pot avea un impact negativ asupra angajaților, procesului decizional din firmă și reputației companiei. Pe de altă parte, comunicarea pe marginea problemelor de business crește gradul de implicare și responsabilizare în jurul afacerii și accelerează viteza de reacție a companiei la schimbările din piață,” a spus Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.

  1. Acțiuni de tip corporate social responsibility adună familia în jurul unor activități cu componentă emoțională

În cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume, atitudinea faţă de activităţile de tip corporate social responsibility (CSR) sunt în corelaţie inversă cu incidenţa conflictelor. În general, cu cât activităţile de CSR sunt mai importante pentru familie, cu atât apar mai puţine conflicte.