Interviurile luate unui angajat la plecare (exit interviews) sunt considerate, în general, „ritualuri” fără sens.
Totuși, pentru o companie ele sunt extrem de valoroase întrucât astfel de interviuri îi ajută pe managerii de resurse umane să înțeleagă ce anume îi determină pe unii angajați să plece și le permit acestora să stabilească strategii prin care să încurajeze oamenii să rămână, potrivit The Wall Street Journal.
Sharlyn Lauby, președinte al departamentului de HR al companiei de consultanță ITM Group, consideră că există o singură întrebare care ar trebui pusă unui angajat la plecare. Ea nu este „De ce pleci?”, ci „Ce anume te-a determinat să cauți un job în altă parte?”.
De ce nu este bună formula „De ce pleci?”?
Sharlyn este de părere că întrebarea „De ce pleci?” determină răspunsuri standard: „Salariul meu va fi mai mare la noul job”, ,,Voi avea un program mai bun care îmi va permite să stau mai mult și cu familia”. În aceste cazuri, managerul de HR poate recomanda companiei să revizuiască salarizarea angajaților sau programele de muncă.
Cea de-a doua întrebare, „Ce anume te-a determinat să cauți un job în altă parte?” va oferi, însă, o imagine mult mai amplă asupra a ceea ce l-a nemulțumit pe angajat. Cu întrebarea propusă de Sharlyn Lauby se ajunge la miezul problemei, iar angajatul va putea vorbi despre situația din compania din care pleacă nu despre ce anume face o altă companie mai atractivă.
Interviul de plecare va oferi, astfel, unei companii șansa de a acționa și de a se gândi ce condiții ar trebui schimbate sau îmbunătățite pentru a-și putea păstra angajații. În plus, răspunsurile primite la astfel de interviuri pot fi folosite pentru a crea baze de date care permit identificarea unor trenduri (de exemplu, angajații pleacă mai mult din cauza salariilor? tind să aleagă o anumită companie concurentă atunci când decid să plece?).
Sharlyn Lauby recunoaște, în același timp, că eșecul interviurilor de plecare nu este provocat doar de o întrebare pusă greșit, ci și de teama angajaților că, dacă încep să vorbească despre elementele negative ale companiei din care pleacă, riscă să nu mai primească recomandări.
Prin urmare, companiilor le este recomandat să asigure angajații că discuțiile sunt confidențiale.