„Căsătorie” în publicitatea românească

„Căsătorie” în publicitatea românească

La scurtă vreme după ce Grupul Publicis a anunţat semnarea acordului final pentru preluarea a 51% din capitalul a cinci agenţii afiliate (Leo Burnett&Target, Starcom MediaVest Group, Optimedia,The Practice şi iLeo), patru top manageri ai grupului au făcut publice câteva detalii despre viitoarea tranzacţie şi consecinţele ei.

Plecând de la metafora folosită de Ştefan Iordache (CEO Leo Burnett & Target, Starcom MediaVest Group, The Practice şi iLeo) pentru a defini mişcarea strategică – „o căsătorie după o lungă şi fericită logodnă” –, Loris Nold (Executive Vice President, Emerging Markets – Publicis Worldwide) a declarat că piaţa românească şi cea regională, în general, reprezintă o bună oportunitate de investiţie în advertising. „Avem planuri şi ambiţii mari pentru această regiune”, a adăugat el.

„Într-o lume care devine tot mai mică, vrem să creăm sinergii, din care clienţii să câştige. Dezvoltăm şi consolidăm. Criza va trece, dar perioadele de turbulenţe trebuie valorificate prin investiţii”, a completat Tomasz Pawlikowski – CEO of Central & Eastern Europe, Publicis Worldwide.

Ceea ce din perspectiva Grupului Publicis este investiţie, pentru piaţa românească se traduce prin concentrare de forţe. Explicaţia pe care o oferă Teddy Dumitrescu (CEO Publicis România şi Optimedia; Country Chairman, Publicis Groupe România) este o prea mare fragmentare a peisajului autohton: „Avem o piaţă de publicitate prea aglomerată. Ar trebui să existe doar doi-trei mari jucători”.

Faptul că în mâna Publicis se strânge  astfel o mare putere de negociere n-ar trebui să genereze scăderea ratecard-ului. Publisherii nu trebuie să se simtă ameninţaţi. „Nu venim aici ca să creăm un monopol, ci ca să dezvoltăm sinergii”, a subliniat şi Tomasz Pawlikowski.

Întrebaţi de ce Publicis preia doar 51% şi nu în totalitate capitalul celor cinci agenţii, Vice Preşedintele Publicis Worldwide a invocat politica grupului de a păstra, oriunde ar investi, managementul şi cultura locale, mai ales dacă activitatea anterioară a fost de succes.

O altă valoare pe care mizează grupul fiind spiritul antreprenorial, nici unul dintre fondatorii români de agenţii n-ar trebui să resimtă negativ cedarea a 51% din controlul afacerilor lor. De altfel, Ştefan Iordache a declarat că perioada pregătitoare a recentului acord – logodna – a fost suficient de lungă pentru a se obişnui cu ideea, pentru a se pregăti.

Tranzacţia nu va aduce schimbări la nivel managerial sau operaţional pentru cele cinci agenţii, nici angajări, nici restructurări de personal, dar nici creşteri salariale. „Singură piaţa, dacă va creşte, va genera creşteri salariale”, a precizat Teddy Dumitrescu. Din păcate, contextul economic nu este, deocamdată, favorabil. Chiar dacă PIB-ul creşte puţin, o face pe seama industriei producătoare şi a agriculturii. Or, marii consumatori de publicitate sunt retailul, telecom-ul şi FMCG-ul, domenii strict dependente de puterea de cumpărare a consumatorului…

Cu toate acestea, publicitarii sunt optimişti. „În doi ani, cred că trendul descendent îşi va schimba direcţia. Iar noi doi, Teddy şi cu mine, suntem oameni maturi şi avem răbdare”. Viziunea pozitivă e împărtăşită şi de Loris Nold care aminteşte în încheiere că grupul deţine resurse suficient de bune, umane şi materiale, încât să-şi asigure creşterea, chiar şi în condiţiile vitrege ale pieţei actuale şi imediat următoare.

Cei 150 de profesionişti care lucrează în cele cinci agenţii româneşti acoperă prin compentențele și abilitățile lor întregul spectru al disciplinelor de comunicare, de la branding la comunicare digitală, PR, creaţie şi media. Acesta va fi, de altfel, realul avantaj competitiv al structurii nou create: serviciile integrate pe care le vor putea oferi de acum încolo clienților. Semnatarii acordului aşteaptă acum aprobarea Consiliului Concurenţei, urmând ca tranzacţia să se încheie în primul trimestru al anului 2014.