De ce antreprenorii inteligenți au mai mulți mentori

Atunci când vorbim de sfaturi de business, cele bune nu sunt niciodată prea multe. Iar pentru sfaturi este recomandat să apelați la persoane cu expertiză.

”Dacă aveți un singur mentor, atunci nu faceți lucrurile așa cum ar trebui”, spune Lyle Stevens, co-fondatorul Mavrck, o platformă dedicată marketingului, folosită, printre altele, și compania Unilever. Compania a absolvit recent de la TechStars, cu o finanțare de 2.5 milioane de dolari. Nimic din toate astea s-ar fi întâmplat, spune co-fondatorul, fără sprijin de la patru mentori diferiți, fiecare cu o zonă separată de expertiză.

Co-fondatorul Mavrck a explciat pentru Inc.com care este rețea succesului său:

1. Găsiți un mentor pentru fiecare domeniu de expertiză

Mavrck are, spre exemplu, patru mentori. „Avem un mentor foarte tehnic, un al doilea care este expert în atragerea clienților și în marketing, un al treilea care este axat pe recrutare și pe team building, iar al patrulea este expert în operațiuni generale și team management”, declară Stevens. Co-fondatorul Mavrack a adăugat că apelează la cel de-al patrulea mentor și pentru probleme generale de antreprenoriat  (printre care și modul în care să-și împace cariera cu viața de familie), deoarece expertul în cauză a trecut prin astfel de etape.

2. Căutați posibilii mentori printre care și-au exprimat intențiile de a fi mentori

„Cea mai dificilă parte este găsirea oamenilor dispuși să acorde timp”, spune Stevens, ”pentru că oamenii care conduc o afacere de mare anvergură s-ar putea să aibă foarte puțin timp de oferit altora”.

3. Stați departe de mentori care solicită bani pentru sfaturi

Sau, cel puțin, de cei care menționează de bani de la prima conversație. Pentru că, atunci când factorul financiar intră în relația antreprenor-mentor, ultimul nu mai are rolul de a ajuta, ci devine parte din companie. Aceasta nu înseamnă că o relație antreprenor-mentor nu ar putea să crească, dar dacă mentorul stabilește, de la început, ce așteptări are de la voi, ar trebui să fiți precauți.

4. Evaluați-vă mentorii cu un test rapid

Doar pentru că cineva își exprimă intenția de a fi mentor, nu înseamnă că persoana are și expertiza de care aveți nevoie. Pentru a afla dacă alegeți persoana potrivită, Stevens recomandă să-i explicați pe scurt potențialului mentor despre o problemă a companiei, cerându-i să va spună care sunt amenințările cu care vă confruntați sau ce posibilități ați ratat. Cei care nu înțeleg pe deplin domeniul în care activați vor da răspunsuri generice și, probabil, nefolositoare.

5. Căutați mentori care se contrazic reciproc

„Există foarte des contradicții între mentori. Dacă procedați corect în alegerea lor, contradicțiile vor fi nelipsite. Iar aceasta este o situație de care ar trebui să profitați, pentru că disputele respective vă arată mai multe puncte de vedere pe care să le le luați în calcul. Aveți nevoie de oameni care se echilibrează reciproc – cel mai rău lucru într-o situație de acest gen este ca mentorii să aibă aceeași părere”, mai spune Stevens.

6. Stabiliți un plan de discuție

Dacă le precizați posibililor mentori cât timp trebuie să vă aloce și, mai ales, dacă timpul cerut este scurt, aceștia vor accepta mai ușor să vă fie mentori. Co-fondatorul Mavrck susține că o oră la două săptămâni ar trebui să fie suficient.

7. Păstrați contactul

Nu uitați că depinde de voi să inițiați discuțiile cu mentorii și investitorii. Încercați să țineți legătura cu mentorii prin trimiterea de e-mail-uri, din când în când, pentru a îi informa cu privire la parcursul business-ului.

(Foto: brewbooks/www.flickr.com)