Psihologia cumpărăturilor – cum să faci faţă cumpărăturilor sau cum să exploatezi experienţa

Psihologia cumparaturilor - cum sa faci fata cumparaturilor sau cum sa exploatezi experienta

Indiferent dacă vrei să-ţi ţii cheltuielile sub control sau să vinzi mai multe lucruri, te ajută să cunoști psihologia cumpărăturilor. În această perioadă a anului, cu reduceri substanţiale, probabil că îţi petreci mai mult timp decât de obicei la cumpărături. Cum faci să te încadrezi în bugetul tău și să cumperi numai obiectele pe care ai plănuit să le cumperi? Nu trebuie să te simțiți vinovat dacă nu îţi iese – cercetările arată că jumătate din cheltuielile cu cumpărături sunt neplanificate.

Nu numai că oamenilor le este greu în mod natural să se opună tentaţiilor strălucitoare și bomboanelor plasate strategic. De asemenea, magazinele încearcă să te conducă din parcursul tău bine stabilit cu restrângeri bugetare folosind un truc psihologic cunoscut sub numele de efectul Gruen.

Marii comercianți dedică cantități uriașe de timp și resurse pentru a exploata acest principiu psihologic, așadar dacă ești un cumpărător înrăit sau nu, știind puțin despre modul în care acesta funcționează te poate ajuta să îţi ţii din frâu cheltuielile impulsive. Și dacă ai o afacere mică, fără date masive, departamente de design și marketing, poți utiliza această idee de bază pentru a vinde mai multe lucruri.

Pentru toate cele mai prostești achiziții făcute impulsive, îi poți mulțumi acestui tip.
Website-ul de arhitectură 99% Invisible explică că povestea efectului Gruen a început în Viena în primele decenii ale secolului XX, când un tânăr arhitect Viktor Gruen a ieșit la plimbare printre cafenele și piețe. El a fost îndrăgostit de sensul vieții colective din orașul său natal, așa că, atunci când s-a mutat în cele din urmă în America, el și-a dorit să recreeze și acolo acea agitație comunitară.

Soluția sa a fost mall-ul, primul dintre acestea fiind construit conform designului lui Gruen din Edina, Minnesota, în anii 1950. Restul – inclusiv creșterea nediscutabilă a mall-ului și căderea curentă – este deja istorie. Chiar și Gruen însuși a recunoscut în cele din urmă că mall-urile nu au devenit niciodată spații comunitare pline de bogăţie, dar, chiar dacă în timp ideea lui nu a pus capăt izolării suburbane, a făcut oamenii să cumpere din ce în ce mai multe lucruri.

Citește și Virtualizarea cumpărăturilor în România