Articol de: Delia Oniga, redactor
„Serious fun“ este un concept cu care compania de training Trend Consult lucrează încă din 2004. O modalitate de a face training, pornind de la o experiență de moment.
Mai mult decât învățarea experiențială, cu „serious fun“ sau „distracție serioasă” pe românește, se pune accent pe învățare într-un cadru relaxat. Unul dintre lucrurile cele mai importante în timpul unei astfel de sesiuni de training este faptul că deciziile pe care le iau participanții nu mai sunt generate de rațiune sau de amintirea unor evenimente din trecut, ci sunt pur și simplu decizii pe care ei le consideră bune chiar în acel moment.
„Nici cel mai bogat om, nici cel mai mare CEO nu preferă să învețe sau să lucreze încruntat, supărat, tensionat sau stresat. Toate aceste lucruri blochează procesul de învățare. Suntem mult mai dispuși să ne gândim la schimbare și să luăm în considerare comportamente noi, idei noi sau ieșiri din zona de confort atunci când ne distrăm”, spune Adrian Florea, managing partner și fondatorul Trend Consult, prima companie care a introdus pe piața românească, în 2004, conceptul de învățare experiențială, devenind licențiat exclusiv pentru România al Eagle’s Flight, firmă canadiană cu prezență în peste 35 de țări.
„Creierul este mult mai dispus să-și activeze zone nefolosite atunci când râzi. Același principiu dus în învățare sau în training ne arată că adulții sunt mult mai dispuși să-și proiecteze propriile schimbări comportamentale dacă încearcă lucruri noi pentru prima dată, râzând sau distrându-se,” explică Florea.
Dar chiar dacă folosim distracția ca punct de plecare, putem să punem oricând accentul pe „serious“ pentru că „fun-ul“ este doar un potențator pentru mesajul serios al sesiunii. „Nimeni nu spune că despre subiectele serioase trebuie să vorbești serios. Din contră, ai mult mai multe șanse să livrezi un mesaj serios într-un format distractiv“.
Jos cenzura!
Comportamentul adulților este de multe ori cenzurat, însă uneori chiar și adulții pot să se poarte ca niște copii.
„În momentul în care intri în sala de training și vezi că facilitatorii sunt îmbrăcați în cowboy și au o sticlă de whisky în mână sau în momentul în care nu vezi nici o masă, dar ai multe lumânări, atunci când vezi astfel de lucruri la care nu te aștepți, ei bine, acea clipă este una pe care contăm foarte mult pentru că, de obicei, într-o sesiune de învățare experiențială adulții își proiectează comportamente induse bazate pe experiența lor din alte sesiuni din trecut“, spune Florea.
Astfel că în timpul experiențelor, adulții sunt puși în niște circumstanțe în care nu au posibilitatea de a-și proiecta comportamentul potrivit.
„N-ai cum să știi ce trebuie să faci atunci când te duci cu cămila în deșert sau cum se construiește o cale ferată în Vestul sălbatic.
Noi căutăm să punem participanții în niște circumstanțe în care jocul să domine cerebralul, astfel încât să nu le mai rămână decât deciziile din timpul jocului și, pur și simplu, să se joace de-a binelea, să se joace pe bune!
Pentru că în acel moment deciziile pe care le iau sunt foarte apropiate de deciziile naturale, deciziile frecvente din viața de zi cu zi. Ulterior, analogia între ceea ce li s-a întâmplat și ce li se întâmplă în viața reală este mult mai puternică“.
Cu cămila prin deșert
Învățarea experiențială în sine este o metodă foarte puternică, iar când este însoțită și de distracție, atunci nivelul de energie și de participare în rândul cursanților este la maxim. Cel puțin ca metodă de livrare a mesajelor este clar favorită.
„Experiențele de tipul serious fun provoacă cel mai spectaculos feedback, aici avem acele replici de tipul «Mi-ai schimbat viața! Sunt un alt om!»“. Mai mult decât atât, participanții au un nivel de detaliu uluitor pentru o sesiune de training. „Nu ți-ai imagina că la șapte ani de la joacă, impresia lăsată este atât de puternică încât rămâne până la nivel de detaliu. Mi se întâmplă acum să întâlnesc oameni care îmi spun «Cum nu mai ții minte, în 2004, când am mers noi cu cămila prin deșert…»“, își amintește trainerul.
„Este unul din joburile de vis să fii capabil să conduci o mulțime, un număr de sute de oameni și să o faci cu zâmbetul pe buze, să te distrezi făcând asta și, culmea, lumea să-ți zică apoi «Am descoperit lucruri incredibile, îți mulțumesc pentru asta.»”
Pentru momentele-cheie din companie
De multe ori, învățarea experiențială este aleasă chiar pentru momente cheie dintr-o organizație, atunci când top managementul își dorește să facă o schimbare. De obicei, este foarte greu să comunici schimbarea și să inspiri oamenii prin speech-uri sau prezentări power point, iar atunci este aleasă această metodă, de la CEO până la fiecare nivel din companie.
„Participanții descoperă că sunt puternici, că își pot rearanja lucrurile în tot ce înseamnă performanță, descoperă că relațiile depind de ei și că le pot influența, descoperă la ce să se uite atunci când vor să îmbunătățească o relație, descoperă că au mai multe resurse decât și-au imaginat, doar că nu le-au identificat până acum.
Și, nu în ultimul rând, află că politica într-o companie poate fi controlată și folosită, că nu este doar nocivă, dăunătoare și copleșitoare“, conchide Florea.