2016 a fost un an de supravieţuire pentru majoritatea jucătorilor din retailul online, spune Tiberiu Pop, proprietarul companiei Corsar Online, care operează Cel.ro. În 2017, acesta vrea să atragă finanţare din partea unui fond de investiţii pentru a-şi creşte şi mai mult business-ul ajuns anul trecut la 173 milioane de lei. Spre comparaţie, eMAG.ro, cel mai mare magazin online din România, care face parte din grupul sud-african de comerţ electronic Naspers, a avut o cifră de afaceri de aproape 10 ori mai mare, respectiv de 1,7 miliarde de lei.
Cum a fost 2016 pentru retailul online?
În principal, a fost un an în care toată lumea a trebuit să conştientizeze că mobilul este acolo şi trebuie făcut ceva cu el. În al doilea rând, chiar dacă piaţa a crescut, pentru majoritatea a fost un an de supravieţuire pentru că este destul de dificil să concurezi cu un jucător finanţat atât de către stat, cât şi de către un fond de investiţii global şi care este conectat şi politic.
Care au fost principalele tendinţe care au influenţat acest domeniu?
Monopolul unui jucător şi dublarea traficului venit de pe mobil.
Având în vedere că piaţa începe să se concentreze în mâinile unor jucători, ce şanse sunt pentru micii antreprenori să lanseze un business în domeniu?
În momentul de faţă, are sens deschiderea unui magazin online doar dacă produsele comercializate sunt de nişă, avantajul concurenţial este clar, iar antreprenorul nu visează să depăşească nivelul de afacere de familie. Costurile cu marketingul şi programarea sunt prohibitive pentru a putea intra în piaţa marilor magazine online. De asemenea, un potenţial antreprenor ar trebui să aibă cunoştinţe solide de online (marketing / seo / programare) pentru a spera să nu piardă foarte mulţi bani. Dar pe de altă parte, deţinerea unor astfel de cunoştinţe garantează un venit destul de bun şi foarte puţine bătăi de cap în comparaţie cu şansele minime de reuşită şi multitudinea de probleme generate de un magazin online.
Care sunt provocările unui antreprenor care ar dori acum să pătrundă pe această piaţă?
Lipsa specialiştilor de online, lipsa programatorilor, costurile mari de marketing şi programare, lipsa cunoştinţelor de HR care să îi permită evitarea angajaţilor nepotriviţi, avantajul concurenţial care poate fi copiat foarte repede de către magazinele mai mari, legislaţia exagerată şi abuzurile ANPC-ului.
Cum credeţi că vor evolua lucrurile în domeniu în 2017? Va continua tendinţa de concentrare a pieţei în mâinile a câtorva jucători?
Scopul unuia dintre jucători este evident. Este o strategie similară cu cea a olx.ro: folosirea unui marketing agresiv şi iraţional financiar până când concurenţa este eliminată, urmată de creşterea preţurilor, astfel încât pierderea să se recupereze într-un termen scurt. Nu mă aştept la schimbări majore faţă de 2016, şansele de apariţie a unui nou jucător fiind nule.
Cum a fost 2016 pentru Cel.ro şi cum estimaţi că va fi 2017?
Dacă pentru orice alt domeniu o creştere de 40% an de an a numărului de comenzi pare ceva de neimaginat, totuşi pentru noi este o creştere organică fără nimic spectaculos în ea. Lipsa unei finanţări externe ne-a forţat să mergem şi în acest an regulamentar chiar dacă loc de creştere era destul de mult. Pentru 2017, vom începe căutarea în mod serios a unui fond de investiţii pentru a putea valorifica cat mai bine atât cunoştinţele pe care le-am acumulat în toţi aceşti ani, cât şi potenţialul de creştere al pieţei.