Comunitatea de afaceri vine cu soluţii la problemele create de stat

Comunitatea de afaceri vine cu solutii la problemele create de stat

Pentru o piaţă a bunurilor de larg consum funcţională şi modernă operatorii trebuie să găsească soluţii flexibile la problemele create de stat prin reglementări nepotrivite şi să integreze eficient tehnologia digitală. Toate acestea au reieşit din discuţiile purtate de profesioniştii din FMCG, publicitate şi marketing şi reprezentanţi ai statului la „Reset 2019”, a opta ediţie a Congresului de Trade Marketing organizat de Piaţa. Pe scurt, concluziile ar fi următoarele:

Autorităţile statului se află într-un stadiu avansat de înstrăinare faţă de mediul de afaceri

Guvernul şi majoritatea parlamentară legiferează fără să înţeleagă domeniul pe care îl reglementează şi fără să se sinchisească de consecinţe. Nu există o comunicare reală cu comunitatea de afaceri, ci doar una mimată. Întâlnirile cu reprezentanţi ai operatorilor economici sunt evitate sistematic prin non răspuns la invitaţii.

Operatorii din FMCG şi food retail, profesioniştii din trade marketing înţeleg că sunt pe cont propriu şi caută soluţiile adecvate de adaptare la un mediu de afaceri care este provocator şi din cauza schimbărilor bruşte de natură legislativă. Un astfel de exemplu, cu impact major asupra companiilor din industria bunurilor de larg consum, este eliminarea marketingului şi a publicităţii din lista activităţilor la care se pot folosi zilieri (prevedere din OUG 114/2018), care a luat prin surprindere operatorii după ce bugetele şi planurile de activităţi pe 2019 fuseseră deja elaborate. Consecinţa principală este că promoterii din magazine ar trebui angajaţi cu contract de muncă, ceea ce implică alte costuri şi alte proceduri.

Volumul activărilor in-store care implică factor uman este în scădere masivă

Cvasitotalitatea participanţilor la Trade Marketing Congress 2019 s-au exprimat în acest sens. Sunt trei cauze principale: 1) creşterea costurilor cu personalul (cu aproximativ 40%);  2) procedurile de gestionare a unui număr mare de contracte de muncă – complicate, greoaie, costisitoare ca timp şi energie de lucru; 3) limitările impuse de lege la angajarea repetată a aceleiaşi persoane cu contract de muncă pe durată determinată.

Companiile mari care vor menţine activările in-store cu factor uman recurg la optimizarea costurilor  -Ursus optează pentru o selecţie mult mai judicioasă a locaţiilor şi a ocaziilor de activare – sau la internalizarea personalului – Cris-Tim şi-a creat, anul trecut, propria echipă de merchandising, cu 150 de angajaţi proprii, şi anunţă că reduce investiţiile în samplinguri în favoarea celor în campanii dedicate, personalizate pe client, care oferă beneficii adaptate la profilul cumpărătorilor.

Citește și Tehnologia smart schimbă munca în „combinate”