InvațăSă – De ce România ar trebui să devină un campus uriaș – Interviu

InvațăSă - De ce România ar trebui să devină un campus uriaș - Interviu

Să facem din România un campus de învățare!

Acesta este mesajul din spatele platformei ÎnvațăSă.ro. Proiect a fost inițiat de Dan Berteanu – Partner AchieveGlobal CEE – și dezvoltat cu sprijinul lui Liviu Grandl, student alternativ, pasionat de educație.

Scopul este acela de a le oferi oamenilor posibilitatea să învețe unii de la ceilalți. În cadrul comunității studento-profesorilor ÎnvațăSă, cei dornici să împartă cu alții cunoștințele dobândite în diferite domenii – profesorii ÎnvațăSă – pot ține cursuri pentru cei interesați – studenții ÎnvațăSă.

Manager Express a stat de vorbă atât cu Dan Berteanu, cât și cu Liviu Grandl despre cum a apărut proiectul, dar și despre cât de important este să fim deschiși la a învăța lucruri noi.

Cum a început proiectul ÎnvațăSă.ro?

Dan Berteanu: Proiectul a început după ce am citit o carte și am văzut un clip la TEDx.  Conceptul fundamental de la baza ideii se numește “collaborative consumption”. Rachel Botsman  a scris o carte, „What’s mine is yours”, în care vorbește despre acest concept al cărui „tată” este eBay, ca model de business. Filosofia aceasta de a împărtăşi, de a face lucruri în comun și de a beneficia de puterea comunității e preluată în multe business-uri. De exemplu, în turism, există “couchsurfing-ul”, prin care oamenii își pun în comun case sau camere, pe durata vacanţelor. De ceva vreme, a apărut și ideea de a ne pune în comun cunoștinţele și lucrurile care ne pasionează. Prima dată, m-am gândit la o formă de învățare prin care cei care livrează să câștige ceva bani, adică să stârnim spiritul antreprenorial.

Modelul acesta nu a funcționat, așa că am transformat conceptul cu ajutorul lui Liviu. Am creat astfel o comunitate de învățare în care banii sunt mai puțin importanți, fiindcă urmărim să atragem oameni doritori să învețe pe alții și de la alții. Când atașezi componenta financiară unui concept de acest gen, el devine business. Acum, nu mai vorbim despre bani, contează mai mult să avem cât mai mulți oameni care fac asta, dincolo de like-uri, dincolo de a declara că le place ideea. Să participe, să învețe, să îi învețe pe alții și împreună să dezvoltăm comunitatea ÎnvațăSă.

Liviu Grandl: Dacă înainte lumea își cumpăra o bormașină ca să dea o gaură, acum o împrumută. Este “collaborative consumption”. În educație, vorbim despre “collaborative learning” – învățăm unii de la alții. Am tranformat conceptul într-unul de cursuri gratuite. Astfel, a devenit și mai accesibil, iar cei care vor să îi învețe pe ceilalți au șansa să își dezvolte abilitățile de a preda prin feedback și alte metode. Vrem să transformăm România într-un campus uriaș, fiecare adresă într-un posibil loc de învățare și pe fiecare dintre noi într-un studento-profesor.

Cum alegeți persoanele care țin cursurile?

Dan Berteanu: În nici un fel. Asta e și ideea, ca ei să vină să se implice, noi construim cadrul. În forma actuală, încurajăm oamenii să vină să predea lucruri care îi pasionează. Din punctul meu de vedere, dacă ai studiat ceva și reușești să ții lecția atât de frumos, cu atâta pasiune, încât mesajul să ajungă în partea cealaltă, nu contează atât de mult că nu ai cele mai bune abilități de predare și nu deţii cele mai noi tehnici din pedagogie. Noi credem că despre asta e învățarea, despre a trimite mesajul în partea cealaltă, iar cei care profită de experiență să plece cu ceva practic.

Liviu Grandl: Practic, oricine poate să țină un curs dacă vrea, are cunoștiințe pe subiectul abordat, este deschis să experimenteze metode noi de învățare și are un interes real de a da mai departe. Cel care e profesor nu trebuie să aibă abilități de livrare foarte dezvoltate ci dorința de a și le dezvolta. Pentru că suntem împreună în aventura asta, construim cu ajutorul său un mediu sigur în care primește feedback de la sală (ulterior și de la o persoană avizată din domeniu) și devine mai bun.

Cât de mult a afectat criza proiectul acesta?

Dan Berteanu: Nu a avut nici un impact, nici n-a crescut, nici n-a scăzut apetența pentru cunoaștere. Criza cred că ne-a zgâlţâit puțin dorința de a recupera 50 de ani de comunism în 5 ani de capitalism. După ce ne-am făcut credite, ne-am luat case, mașini, am călătorit prin locuri exotice, conform modelului corporatist, în ultima perioadă, lumea a început să vadă că există și altceva în afară de muncă. Oamenii participă acum la tot felul de cursuri, de olărit, de machiaj, de actorie. Apare această componentă a vieții personale.

Cine participă la cursuri?

Liviu Grandl: Vin mulți tineri. Sunt importante însă curiozitatea și dorința de a învăța cât și aceea de a-i ajuta pe cel care predă să fie mai bun. E dincolo de vârstă. Sperăm, de exemplu, să avem inclusiv meșteșugari – atât ca studenți, dar și ca profesori.

Care a fost cel mai ciudat curs pe care l-ați fi avut?

Dan Berteanu: Au fost cursuri de fenomenologie, despre cum să te îmbraci etc. Noi nu încurajăm genul de curs spectaculos, ci calitatea, lucruri practice, din care oamenii să se aleagă cu ceva, în plus, mai bine sau altfel. Conceptul este destul de ancorat în realitate.

Ce planuri de viitor aveţi pentru “ÎnvațăSă”?

Liviu Grandl: Spuneam că un profesor ÎnvațăSă nu trebuie să aibă neapărat mulți ani de experiență în spate și nici să fie cel mai bun trainer, ci mai degrabă să-i placă ceea ce face și să vrea să-i învețe pe alții. Iar în funcție de ce vrea să îmbunătățească, cursul său va aparține unei mini-comunități de practică. Vrea mai mult feedback pe partea de training (structură, gestionarea participanților etc.)? Atunci cursul său va fi adresat mai ales mini-comunității interesate de training. La fel se întămplă cu cei care vor să învețe lucruri tehnice, gastronomie, fotografie și tot așa. Vrem să se construiască cât mai multe comunități de acest gen – cu oameni având interese comune.

Apoi, am vrea ca InvațăSă să fie tot mai autonom și să depășească granițele Bucureștiului.

Domnule Berteanu, sunteți un trainer cu experiență. Ați format foarte mulți lideri. Din ceea ce ați observat de-a lungul timpului, care sunt calitățile pe care trebuie să le aibă un lider?

Dan Berteanu: Învățarea continuă, în primul rând. Eu cred că fiecare dintre noi, dacă găsim oportunitatea și ne dorim asta, putem deveni lideri, pentru momentul sau situația respectivă. Dar ca deprindere, ca element important în leadership, este învățarea. Asta nu înseamnă să fac MBA-uri sau să particip la multe cursuri. Contează doar să am mintea deschisă spre a învăța şi a mă gândi la ce aș putea folosi din ceea ce am învățat. În training, nu este vorba despre „trainer-ul are datoria să”, la fel cum nu este despre „participantul trebuie să”. Este o aventură comună. Așa se face un training de succes, dacă cei din sală vor să învețe și dacă trainerul creează cadrul potrivit învățării și are lucruri inteligente de spus. Deci, două părți și un cadru, de asta este nevoie pentru a avea succes. Orice altceva va fi un eșec.

Ce calități ar trebui un trainer?

Dan Berteanu: Cred că în primul rând trebuie să îi pese dacă transmite ceva, dacă îi învață pe oamenii aceia ceva, dacă le arată o nouă perspectivă, dacă îi pune pe gânduri.

Apoi, trebuie să aibă abilitatea de a inspira şi carismă. Dar, şi despre asta este o vorbă: „Oricât de carismatic ai fi, după 15 minute tot trebuie să spui ceva inteligent”. Aşa că trebuie să aibă și cunoștințele şi priceperea vizavi de subiectul despre care vorbește. Altfel spus: knowledge, skills, attitudes. În rest, este vorba mai mult despre rol, ca în leadership.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •