Sergiu Neguț: Avem o mulțime de invalizi supraviețuitori ai acestei maladii care e criza

Sergiu Neguț: Avem o mulțime de invalizi supraviețuitori ai acestei maladii care e criza

Un raport publicat în luna iunie de Banca Mondială, „Global Economic Prospects”, arată că România va avea o creștere economică de 1,7% în 2013, iar în 2014, de  2,2%.

Cu aceste cifre pozitive luate în considerare, ne-am pus întrebarea dacă organizațiile care au supraviețuit crizei economice au ieșit mai puternice.

Sergiu Neguț, Transformation Partner, Wanted Transformation Consultancy, ne-a confirmat că într-adevăr unele companii și-au întărit poziția. Criza economică a însemnat, însă, o schimbare de paradigmă pentru aceste companii care au început să prefere sustenabilitatea, în defavoarea expansiunii.

„Criza a însemnat o schimbare de paradigmă, de la succes prin expansiune, la succes prin sustenabilitate. Să ne amintim că înainte de criză cine nu reușea să deschidă la fel de multe magazine, agenții, capacități de producție ca liderul pieței, rămânea în urmă. Așa că agenții economici prinși în cursa asta au accelerat expansiunea crescând datoriile, costurile fixe și stocurile”, a explicat Sergiu Neguț

„La venirea crizei, de la caz la caz, aceste creșteri s-au răzbunat. În multe cazuri, ajustarea nu a fost posibilă și a urmat insolvența, apoi falimentul. Multe companii, deși mai prudente în creșterea lor, au fost lovite crunt atunci când unul sau mai mulți clienți mari nu au mai plătit. Cu dureri mari și întârziind plățile furnizorilor, unele companii afectate au supraviețuit. De multe ori însă, structura costurilor fixe și a datoriilor (către bănci și furnizori) a rămas toxică și, ca atare, afacerile nu au devenit de loc mai sănătoase”, a adăugat consultantul Wanted Transformation.

Sergiu Neguț subliniază: „Economia nu funcționează tocmai în sensul supraviețuirii celor puternici. Avem o mulțime de invalizi supraviețuitori ai acestei maladii care e criza”.

Cum au reușit unele companii să iasă bine din criză?

Sergiu Neguț consideră că e o structură sustenabilă și un pic de noroc au ajutat unele companii să iasă puternice din criza economică.

„Dincolo de situația fericită a companiilor de colectare de creanțe sau a caselor de insolvență, există desigur multe cazuri în care criza a întărit o companie. Pe de o parte, structura afacerilor acestor companii a fost una sustenabilă de la bun început, iar pe de altă parte, a existat un dram de noroc în faptul că nu au existat datorii majore de încasat de la companii falimentare și, de ce nu, cazuri în care concurenți sinucigași care practicau prețuri de dumping au fost eliminați din piață”, a explicat consultantul Wanted Transformation.

Pentru a profita de ciclurile economice, cheia rămâne gândirea pe termen lung, într-o cultură organizațională sănătoasă, cu un echilibru strategic bun între dezvoltare și gestiunea riscului. Adică, minți luminate și relații de colaborare în interiorul organizațiilor”, a conchis acesta.