Valentin Ilie, CEO Coldwell Banker Affiliates of Romania

Valentin Ilie, CEO Coldwell Banker Affiliates of Romania

Un agent imobiliar fără multă vechime în meserie, care îşi începe activitatea pe segmentul rezidenţial, poate câştiga câteva sute de euro lunar, activând pe segmentul de chirii, o zonă potrivită pentru cei aflaţi la început de drum.

Pentru agenţii cu o experienţă mai îndelungată la activ, venitul lunar poate ajunge şi până la 1.500 de euro, potrivit lui Valentin Ilie, CEO Coldwell Banker Affiliates of Romania, unul dintre liderii pieţei de consultanţă imobiliară din ţara noastră, firma cu cea mai extinsă activitate pe segmentul rezidenţial şi reprezentanta locală a uneia dintre cele mai cunoscute companii imobiliare la nivel mondial.

„Dacă agentul este foarte bun, experimentat şi dedicat activităţii sale, poate ajunge la venituri lunare de 1.000-1.500 de euro, în funcţie de numărul de tranzacţii încheiate, iar acest venit este realizabil, ţinând cont de faptul că avem cea mai extinsă activitate pe segmentul rezidenţial. Dacă el este specializat pe segmentul de lux sau pe o zonă unde preţurile de vânzare sunt mai ridicate, veniturile sale pot fi semnificativ mai ridicate”, explică Valentin Ilie, CEO-ul Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Domeniul rezidenţial numără cei mai puţini specialişti. Piaţa forţei de muncă în sectorul imobiliar este împărţită în funcţie de segmentele pieţei, de la cel de birouri până la cel de investment sau cel rezidenţial. Dacă pe segmentul spaţiilor de birouri sau pe cel comercial se poate identifica personal calificat, pe cel rezidenţial sunt puţini specialişti. În general, în piaţa imobiliară sunt puţini specialişti sau potenţiali consultanţi buni din punct de vedere profesional, iar companiile de profil se luptă pentru a-i avea în echipă.

„Nivelul comisioanelor este similar cu cel aplicat înainte de declanşarea crizei economice. Veniturile lunare au scăzut însă, ţinând cont de împuţinarea numărului de tranzacţii şi de valorile mai mici la care se semnează acum tranzacţiile. Spre exemplu, dacă un apartament mediu, cu două camere, se vindea înainte de criză cu 100.000 de euro, acum costă aproximativ 60.000 de euro, comisionul fiind deci mai mic, chiar dacă are aceeaşi valoare procentuală”, specifică CEO-ul Coldwell Banker, companie care numără în prezent 18 sucursale, 14 în Bucureşti şi câte una în Arad, Braşov, Câmpulung şi Piatra Neamţ.

În piaţa imobiliară şi în special pe segmentele care ţin de vânzări, precum cel rezidenţial sau cel al închirierii de birouri ori spaţii comerciale, se practică plata în funcţie de comision. Veniturile lunare au o componentă fixă şi una bazată pe comision, în funcţie de tranzacţiile încheiate.

Oamenii din sectorul auto, retail sau IT vor să devină agenţi imobiliari

Domeniul imobiliar este o opţiune pentru mulţi dintre cei care au rămas fără un loc de muncă. Fiind vorba de oameni care îşi schimbă profesia, ei nu sunt neapărat bine pregătiţi în zona imobiliară.

„Oamenii de vânzări sunt în general tot mai slab pregătiţi, iar cei care îşi doresc să intre în piaţa imobiliară vin din domenii tot mai variate, nu doar din vânzări, fie că e vorba de sectorul auto sau de retail, ci şi din zone precum cea financiară sau IT&C. În plus, pretenţiile unor potenţiali angajaţi sunt exagerate comparativ cu ce pot oferi”, este de părere Ilie.

Coldwell Banker Affiliates of Romania are în prezent 500 de angajaţi şi şi-a propus ca, până la finalul acestui an, să ajungă la aproximativ 550 de persoane. De precizat că vorbim despre angajaţi după sistemul clasic. Problema e însă că ei nu apar ca atare, atât la Coldwell Banker, cât şi la alte companii de consultanţă imobiliară fiind plătiţi sub diferite forme.

„Noi suntem într-un proces continuu de recrutare, indiferent de nivelul de experienţă. Compania îşi va continua expansiunea. Ne dorim să atragem personal calificat, indiferent că vorbim de experienţă sau de aptitudini necesare activităţii pe piaţa imobiliară. Coldwell Banker caută şi oameni fără experienţă, însă care să aibă aptitudini”, spune Ilie.

Pe piaţa imobiliară nu există companii care să ofere training specific

„Toţi colegii noştri aflaţi la început de drum beneficiază de o perioadă de training intern care durează minimum zece zile. Acesta este efectuat intern, deoarece pe piaţa imobiliară nu există companii specializate care să ofere astfel de servicii, iar experienţa managerilor noştri îi califică pentru această activitate”, apreciază Ilie. Astfel, după training, urmează o perioadă în care consultanţii aflaţi la început de drum sunt supervizaţi îndeaproape de cei mai experimentaţi. În plus, fiecare consultant al companiei beneficiază de suportul colegilor din alte birouri sau departamente.

Cât priveşte sistemul de evaluare, acesta se face tot intern, la anumite intervale de timp.

„Am implementat un program software intern prin care monitorizăm diverşi parametri ai activităţii fiecărui consultant. Putem realiza astfel chiar şi evaluări săptămânale, dincolo de cele lunare, sau la o perioadă mai îndelungată de timp”, conchide CEO-ul Coldwell

Banker.