9 din 10 IMM declară că s-au confruntat cu piedici în afaceri

9 din 10 IMM declara ca s-au confruntat cu piedici in afaceri

Nouă din zece IMM declară că s-au confruntat cu piedici sau bariere administrative la iniţierea, derularea sau consolidarea afacerii, arată un sondaj efectuat de Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PITR).

PITR a prezentat, marţi, în cadrul unei conferinţe de profil, rezultatele unui sondaj naţional ce a vizat stabilirea măsurilor prioritare necesare pentru simplificarea procedurilor de autorizare a întreprinzătorilor si debirocratizare, în beneficiul IMM-urilor si mediului de afaceri.

Citește și: IMM-urile au dat drumul la angajări în 2019

Printre respondenţi ponderea cea mai mare au fost microîntreprinderile (0-9 angajaţi), în proporţie de 63%, 10% întreprinderi mici (10-49 angajaţi), 1% întreprinderi mijlocii (50-249 angajaţi), 2% întreprinderi mari (peste 249 angajaţi), 22% ONG (asociaţie, fundaţie)/ patronat.

Potrivit rezultatelor sondajului, la întrebarea „V-aţi confruntat cu bariere/piedici administrative la iniţierea, derularea sau consolidarea afacerii dvs.?”, 94% dintre cei chestionaţi au răspuns afirmativ.

Totodată, printre barierele administrative care i-au afectat cel mai mult, respondenţii au menţionat în principal procedurile îndelungate şi complicate de autorizare, costurile ridicate administrative şi numeroase taxe parafiscale.

Astfel, 18,9% au menţionat procedurile complicate de autorizare/înregistrare, 16,7% procedurile îndelungate de autorizare/înregistrare, 14,4 costurile administrative ridicate, 12,8 numeroase taxe parafiscale, 11,1% perioada mică de valabilitate a autorizaţiei, cu necesitatea reluării procedurilor, 25% lipsa soluţiilor e-Government (lipsa unor informaţii actualizate accesibile pe internet, posibilitatea descărcării de formulare, de completare şi transmitere online, inclusiv pentru plata taxelor) şi 1,1% alte răspunsuri.

În categoria “alte răspunsuri”, au fost menţionate taxele fiscal pentru costurile angajaţilor, legi care impun investiţii costisitoare şi nejustificate (ex.: dotarea cu sisteme de monitorizare video şi antiefracţie a fiecărui punct de lucru al unei societăţi ce comercializează metale preţioase) şi autorizarea activităţii comerciale la nivelul Primăriei Sibiu.

Citește și: Profiturile IMM-urilor scad, cele ale multinaţionalelor cresc

Cu excepţia a 3% din respondenţi, majoritatea respondenţilor a considerat că este necesară înfiinţarea unui departament de debirocratizare în cadrul ministerului de resort şi în celelalte ministere, sub coordonarea Secretariatului General al Guvernului, pentru identificarea şi simplificarea sarcinilor administrative cu care se confruntă mediul de afaceri, care să stabilească măsuri trimestriale de debirocratizare, măsură care apare şi în Programul de Guvernare.