Articol de: Alina Doica, Trainer, Interact Communication
De ceva vreme deja, pare imposibil să deschizi o conversație, să începi un demers, să participi o întâlnire, fără să faci referire la contextul în care ne aflăm. Au curs râuri de cerneală electronică despre incertitudine, ambiguitate sau lipsă de claritate și este firesc să se întâmple astfel: operăm în contextul pandemiei, nu în afara ei. Pentru mulți dintre noi este, poate, prima criză societală majoră pe care o trăim, ca adulți. Felul în care se manifestă incertitudinea și lipsa de claritate diferă în funcție de situația fiecăruia, indiferent dacă vorbim despre indivizi sau despre organizații.
Natural este, de asemenea, ca situația actuală să dea naștere la preocupări noi sau să accentueze altele mai vechi. Dacă am căuta un numitor comun al lucrurilor care îi preocupă pe specialiștii în resurse umane în această perioadă, am descoperi mai multe direcții.
Extrem de multă energie și multe resurse s-au dus în direcția gestionării acestei reașezări în mediul virtual. Nu este puțin lucru să adaptezi procedurile, sistemele, astfel încât oamenii să fie în siguranță, iar aici situațiile sunt foarte diverse. Unii lucrează de acasă, alții au revenit treptat la birou, alții au continuat să meargă la locul de muncă, inclusiv în timpul stării de urgență. Pentru toate aceste situații, a fost nevoie de un cadru potrivit. De asemenea, legile și reglementările se schimbă constant, există multă neclaritate în interpretare, iar unele zone nu sunt acoperite, legislativ. În zona de personal, la fel de multă diversitate: unele companii au avut angajații în șomaj tehnic, altele au concediat masiv, altele, dimpotrivă, au angajat și a fost nevoie de onboarding, în niște condiții fără precedent. Toate aceste lucruri au determinat oamenii din HR să se replieze foarte rapid, să găsească soluții, să investească mult timp și energie, iar asta este doar ceea ce se vede la suprafață.
Fără doar și poate, și în zona de L&D, incertitudinea și volatilitatea și-au pus amprenta. Din discuțiile cu clienții, dar și din interacțiunile în cadrul programelor pe care le-am construit în această perioadă, am observat câteva preocupări recurente ale HR-ului legate de learning: cum să găsească resurse, cum să asigure experiențe de învățare relevante în acest context și cum să construiască pentru viitor.