Bugetul alocat responsabilităţii sociale creşte în 2015

Elena Badea EY

Activitatea de responsabilitate socială corporativă (CSR) este un subiect de interes pentru executivii din companii, pe măsură ce investitorii şi mai ales consumatorii urmăresc şi solicită implicarea lor în comunităţi, arată cea de-a treia ediţie a studiului Tendinţe şi realităţi CSR în România – 2015, realizat de CSRmedia.ro și EY România.

Anul acesta, 63% dintre companiile implicate în CSR vor aloca între 5.000 şi 500.000 euro pentru proiectele de responsabilitate socială şi sustenabilitate. Astfel, 14% vor aloca între 5.000 şi 10.000 euro, 27% vor aloca între 10.000 şi 50.000 euro, în timp ce 21% vor aloca între 50.000 şi 500.000 euro.

Comparativ cu anul trecut, aproape jumătate (49%) dintre companiile care derulează activităţi de CSR au crescut bugetul alocat acestora în 2015. Astfel, 32% a înregistrat o creştere de până la 10% a bugetului CSR, în timp ce 17% au alocat un buget cu între 10% şi 30% mai mare.

Citeşte şi Secretele din spatele succesului afacerilor de familie

Dacă în 2014, jumătate din acest buget provenea din alocări nedeductibile şi doar 37% din alocările deductibile, anul acesta procentele aproape s-au inversat – 51% din bugetul de CSR provine din alocările deductibile fiscal, în timp ce doar 35% provine din alocări nedeductibile. Conform acestor rezultate, companiile utilizează mai bine facilităţile fiscale pe care le au la dispoziţie pentru a se implica în comunitate.

Aceste concluzii arată o preocupare mai mare din partea companiilor de a integra activităţi de CSR în strategia lor de afaceri, pe fondul unui interes general în creştere din partea mediului de afaceri, al presei şi al societăţii civile cu privire la acest domeniu.

A treia ediţie a studiului de faţă are la bază un chestionar aplicat în perioada 27 aprilie – 25 mai 2015. În raport, se analizează răspunsurile a 311 de executivi de top din segmentul local de business şi specialişti din domeniul CSR la 38 de întrebări.

Față de anii anteriori, 69% din companiile care la această ediție au răspuns la chestionar sunt deja implicate în CSR. De aceea, credem că studiul oferă răspunsuri nu numai celor care analizează oportunitatea de a începe acţiuni CSR şi vor să le înţeleagă impactul la nivel strategic şi beneficiile, dar a devenit și o radiografie a fenomenului responsabilității sociale corporative din România.

Distribuţia companiilor respondente a fost următoarea: 40% înregistrează vânzări sub 10 milioane euro, 30% între 10-100 milioane euro şi 30% peste 100 milioane euro.

Conform studiului, 15% dintre respondenţi măsoară impactul eforturilor CSR în primul rând din prisma percepţiei clienţilor, în timp ce 16% au avut în vedere angajaţii, iar 15% mediul. Este de notat faptul că 37% dintre companiile respondente măsoară impactul proiectelor CSR conform unor sisteme proprii de evaluare, în timp ce procentul celor care raportează după standarde internaţionale în domeniu a scăzut de la 24% anul trecut, la doar 13% anul acesta.

Citeşte şi Sustenabilitatea este cheia succesului unei afaceri. Studiu de caz

În anul 2014, companiile au derulat în medie 8,7 proiecte CSR, în scădere cu 36% față de anul anterior, ceea ce indică o mai mare concentrare asupra iniţiativelor de anvergură. Cu toate acestea, aproximativ jumătate dintre proiectele derulate în 2014 au un buget individual de până la 5.000 euro.

Peste jumătate dintre companiile respondente declară că au o politică privind sustenabilitatea lanţului de aprovizionare, în principal pentru că aceasta permite eficientizarea costurilor (43%), o mai bună gestionare a riscurilor (37%), dar şi pentru că este parte din strategia de sustenabilitate a companiei (35%). Principalele trei direcţii pe care aceste companii le iau în considerare în dezvoltarea unui lanț de aprovizionare sustenabil sunt: transparenţa şi etica în afaceri (65%), mediu (45%) şi sănătatea şi securitatea la locul de muncă (43%).

Mediul de business din România trece către o zonă de maturitate în ceea ce priveşte domeniul responsabilităţii sociale. Cea de-a treia ediţie a studiului nostru ne relevă o diversificare a preocupărilor companiilor în această zonă şi un accent mai puternic pus pe sustenabilitate. Acest lucru va fi în avantajul fiecărei companii, întrucât organizațiile care îşi gestionează responsabil impactul social şi de mediu beneficiază de o eficienţă operațională mai mare, de o mai bună administrare a resurselor, dar şi de o repoziționare în relația cu acționarii, angajații şi partenerii de afaceri,” declară Elena Badea, Director Marketing EY România.

Citeşte şi Finlanda: Companiile își plătesc angajații să facă sport în timpul orelor de lucru