Impactul optimizării cheltuielilor organizaționale asupra investițiilor

Impactul optimizării cheltuielilor organizaționale asupra investițiilor

Doar 20% dintre economiile realizate prin eficientizarea cheltuielilor operaționale interne și externe ale companiilor sunt reinvestite în dezvoltarea organizațională – arată un studiu realizat în 2016 de compania Expense Reduction Analysts și Școala Europeană de Afaceri din Weisbaden, Germania. Auditul care a abordat 281 companii din 10 țări europene demonstrează că impactul măsurilor de reducere a costurilor ajunge să fie resimțit doar pe termen scurt în creșterea profitului în lipsa promovării unui comportament financiar resposabil în cultura organizațională.

Barometrul de Management al Costurilor (Baromenter Cost Management) este un raport anual realizat de către compania Expense Reduction Analysts, lider global în managementul costurilor și achizițiilor, în parteneriat cu Școala Europeană de Afaceri din Weisbaden, Germania. Scopul acestuia este să prezinte tendințele europene în managementul cheltuielilor operaționale, impactul economic al schimbărilor politice asupra investițiilor, dar și unde sunt redirecționate veniturile generate de eficiența economică internă.

Auditul atrage atenția și asupra ariilor cu oportunități majore de reducere a cheltuielilor, precum managementul lanțului de furnizare, cheltuielile de logistică și transporturi. Una din cinci companii poate să se aștepte la economii de peste 10% dacă implementează măsuri de reducere a cheltuielilor în aceste două zone. În general, companiile europene reușesc să economisească aproximativ 4,6% din cifra de afaceri anuală. Ca exemplu, o organizație cu o cifră de afaceri de 50 milioane EUR obține o reducere a cheltuielilor de 2,3 milioane EUR. În România, companiile pot obține în medie de peste 10% economii din costurile operaționale, apelând la un serviciu specializat.

„Serviciile și cheltuielile financiare, cheltuielile cu energie, gaz, transporturi, costurile logistice, cele legate de IT și telecom, precum și cheltuielile de management a flotei și a cladirilor sunt doar o parte dintre categoriile de costuri în care descoperim cel mai des oportunități de generare a unor venituri suplimentare pentru clienții noștri, indiferent de industrie. Ne bucurăm să observăm că tot mai multe companii sunt interesate de eficientizarea costurilor, căutând să realizeze economii în condiţiile menţinerii şi, de cele mai multe ori, îmbunătăţirii calităţii produselor şi serviciilor achiziţionate de la furnizori”, a declarat Cristian Ionescu, Expense Reduction Analysts România.

În 2016, doar 20% dintre economiile realizate de către companii au fost reinvestite în alte zone ale afacerii. Companiile care au ales să investească în dezvoltarea au redistribuit veniturile astfel: 12,5% în bugetele de marketing și sales, 11,8% în echipamente și utilaje, 11,5% în dezvoltarea personalului sau recrutare. Mai mult, 25% dintre companiile aflate în top în ceea ce privește satisfacția consumatorului și tendițele de creștere  aleg să reinvestească veniturile dobândite în arii precum expansiunea afacerii (46%), cercetare și dezvoltare sau marketing și sales (34%).

Citeşte şi Cultura organizațională „mănâncă” strategie la micul dejun

„Faptul că în majoritatea cazurilor organizațiile nu utilizează profitul generat de economii pentru investiții directe în dezvoltare înseamnă că oportunitățile de creștere pot fi pierdute din vedere” spune Fred Marfleet, Președinte al Expense Reduction Analysts Europe. „Rezultatele ne arată că organizațiile de succes folosesc veniturile adiționale pentru a-și îmbunătăți poziția și a deveni mai sustenabile comparativ cu concurența. Așadar, atunci când se ivesc noi ocazii economice sau modele de business, acestea au resursele necesare să reacționeze rapid și eficient”.

Totodată, studiul prezintă și provocările în ceea ce privește sustenabilitatea economiilor, 73% dintre participanți raportând că efectul activităților de management al cheltuielilor se pierde în aproximativ 3 ani. ”Companiile trebuie să depună mai mult efort în promovarea unui comportament financiar resposabil în cultura organizațională și să implementeze obiective și instrumente de monitorizare”, recomandă Fred Marfleet.