Barometrul Edelman 2018: Criza de încredere la nivel global se extinde și asupra afacerilor

Barometrul Edelman 2018: Criza de incredere la nivel global se extinde si asupra brandurilor

Pentru prima dată, mass-media este cea mai puțin credibilă instituție la nivel global, conform Barometrul de Încredere Edelman 2018. Într-un an dominat de fenomenul fake news, este posibil să nu fie surprinzător faptul că încrederea în mass-media a scăzut sub 50% în 22 dintre cele 28 de țări chestionate. Acest lucru a fost determinat, în primul rând, de o scădere semnificativă a încrederii în platforme (motoare de căutare și social media), care se situează sub media tradițională ca o sursă de informație sigură.

Un procentaj colosal de 63% dintre cei 33.000 de respondenți au declarat că nu mai pot să facă diferența între jurnalismul de calitate și zvonuri sau falsuri. În timp ce 59% au spus că este din ce în ce mai greu de spus dacă o știre a fost produsă de către o instituție media respectabilă. Aproape 70% erau îngrijorați de faptul că știrile și informațiile false sunt utilizare ca arme; de exemplu, aceștia le văd ca pe un instrument de a influența sau de a perturba alegeri naționale.

Dar există și un semn bun pentru mass-media: o încredere redobândită în profesia de jurnalism, unde 20 dintre cele 28 de țări înregistrând o creștere de două cifre a credibilității în jurnaliști. Diferența globală dintre jurnalism (59%) și platformele sociale (51%), ca sursă de știri și informații de încredere, reprezintă cea mai mare discrepanță din ultimii șapte ani, iar pe unele piețe diferența este chiar mai mare.

Jurnaliștii sunt doar una dintre „vocile de autoritate” în care oamenii își pun încrederea. Încrederea în aproape toți experții credențiali a crescut comparativ cu anul 2017. Prin contrast, credibilitatea colegilor sau „a unei persoane ca tine” a scăzut cu șase puncte, la 54%, inversând o tendință ascendentă de șapte ani.

Criza de încredere la nivel global se extinde și asupra brandurilor: 42% dintre respondenți au declarat că nu știu în ce branduri să aibă încredere. „Este un lucru îngrijorător, dar și o oportunitate pentru branduri. Într-o lume în care căutăm adevărul, există o sete reală pentru cei care pot transmite evenimentele în mod corect. Încrederea în afaceri a crescut în raport cu încrederea în guverne și chiar în ONG-uri. Se așteaptă ca business-urile să preia conducerea”, a declarat Stephen Kehoe, Global Chair of Reputation al Edelman.

Citește și: 57% dintre consumatori ar boicota un brand care nu le împărtășește convingerile sociale

Credibilitatea CEO-ului, pe de altă parte, a crescut brusc cu șapte puncte, până la 44%, după ce un număr de lideri de afaceri de top au luat o poziție în cazul unor probleme actuale. Aproape două treimi dintre respondenți declară că vor ca directorii executivi să preia inițiativa privind schimbarea politicilor, în loc să aștepte guvernul să facă asta.

Stephen Kehoe spune că liderii de afaceri ar trebuie să vadă acest lucru ca pe o oportunitate: „Respondenții ne spun că principala preocupare a unui CEO este să se concentreze pe construirea încrederii. Cei de la conducere trebuie să facă mult mai mult, ajutând să fie abordate temerile și preocupările oamenilor. Un aspect important în dobândirea încrederii este acela de a fi un gardian al calității informațiilor – aici companiile trebuie să iasă în faă și să asigure un echilibru în fața avalanșei de fake news”.

Trebuie de remarcat faptul că încrederea în ONG-uri a scăzut cu trei puncte la nivel global în rândul segmentului de public informat. Acest lucru poate fi explicat de percepțiile în legătură cu lipsa de transparență sau de acțiune a organizațiilor, în condițiile în care se observă o creștere a implicării din partea mediului de afaceri.

În rezumatul raportului, Richard Edelman, Președinte și CEO al Edelman, a spus: „Tăcerea este o taxă pe adevăr. Încrederea va fi recâștigată doar atunci când adevărul va reveni în mijlocul scenei. Instituțiile trebuie să răspundă solicitării publicului de a furniza informații exacte, în timp util și de a se alătura dezbaterii publice. Mass-media nu poate face acest lucru în mod individual din cauza constrângerilor politice și financiare. Fiecare instituție trebuie să contribuie la educația populației”.

Într-un articol pentru IQads, Corina Vinţan, CEO Links Associates, consideră că rezultatele barometrului sunt valabile și pentru România, chiar dacă nu a luat parte la acest studiu.

„Şi societatea din țara noastră urmează acest trend al neîncrederii în instituțiile mass-media, mai cu seamă în ultima perioadă, când nivelul de știri false a atins un nivel îngrijorător.

Pe de altă parte, creșterea nivelului credibilității CEO-ului în acest an, în 20 de țări, reprezintă un semnal bun pentru mediul de afaceri și am putut observa acest trend și în România, unde din ce în ce mai mulți oameni au încredere că mediul de business și societatea civilă pot aduce schimbări majore în societate. Un factor important al creșterii nivelului de încredere în CEO este calitatea serviciilor de consultanță. Acest fapt ne bucură, pe noi, consultanții, și vine să confirme că ne-am îndeplinit cu succes misiunea în 2017, aceea de a transforma organizațiile și brandurile în agenți de schimbare.”

  •  
  •  
  •  
  •  
  •