Provocările unui CEO în timp de pandemie

Talentul si responsabilitatea corporativa sunt principalele preocupari ale liderilor executivi in contextul pandemiei COVID-19

Comerțul internațional a devenit mult mai scump și mai complex. Competiția pentru talente se complică și ea pe măsură ce tot mai multe țări își închid granițele sau restricționează accesul. Politicile anti-imigrație stricte câștigă puncte electorale și configurează o agendă anti-capital străin și pro-capital autohton.

Citește și: Generația Z consideră că beneficiile sunt mai importante decât salariul

Companiile care nu au investit în oameni și instruirea lor ci au optat pentru împărțirea de dividente acționarilor sunt nevoite să-și schimbe politica de angajare și investiții. În acest context excepțional, misiunea decidenților e tot mai complicată de multiplicarea provocărilor, după cum urmează:   

1. Schimbarea comportamentului consumatorilor

Odată ce au depășit șocul inițial generat de apariția virusului, decidenții din companii trebuie să ia în considerare impactul schimbărilor aduse de contextul pandemiei asupra modului în care comunică, construiesc și ghidează experiențele de care consumatorii au acum nevoie și pe care și le doresc.

Companiile au posibilitatea de a accelera pivotarea către comerțul digital, prin extinderea ofertelor existente și crearea de noi linii de servicii, pentru a furniza servicii de livrare „contactless” și servicii de ridicare personală. Această accelerare obligă companiile să își imagineze strategiile digitale pentru a capta noi oportunități de piață și noi segmente de clienți.

2. Susținerea oamenilor pentru adaptarea la noua situație

Toate companiile analizează în continuare modul în care vor lucra. Pentru oameni contează ajutorul dat lor și companiilor unde lucrează pentru a putea supraviețui pandemiei. Multe companii se confruntă cu transformările aduse de munca la distanță impusă pentru a-și proteja angajații.

Startup versus microîntreprindere: Ce ar trebui să construiți?

Prestarea serviciilor către clienți în noul context și asigurarea continuității afacerii sunt prioritare. Experiența managerilor în elaborarea unor strategii agile privind relația cu consumatorii și cu forța de muncă este esențială pentru menținerea viabilității companiilor și pentru a ajuta oamenii și familiile lor să supraviețuiască financiar acum și în viitor.

3. Restructurarea operațională

Răspunsul la pandemie a subliniat necesitatea liderilor de a accelera adoptarea unor moduri agile de lucru și de transformare a lanțului valoric pentru a ajuta la depășirea incertitudinii.

Tranziția de la luarea deciziilor de sus în jos la responsabilizarea echipelor să fie conduse de scop, ghidate de date, alimentate de tehnologie și activate de cloud pentru o viteză mai rapidă pe piață arată adoptarea modurilor agile de lucru.

Se înlocuiesc structurile rigide și se crează organizații modularizate ce se conectează și activează rapid. Compania inteligentă este capabilă de autogestionare dinamică și adaptare continuă. Este construită pentru agilitate, rezistență și creștere.

4. Procurarea de resurse pentru valorificarea oportunităților

Liderii trebuie sa reechilibreze riscurile și lichiditățile, evaluând în același timp oportunitățile de creștere care decurg din criză. Viabilitatea actuală și viitoare a companiilor depinde de acțiunea rapidă a decidenților, inclusiv acțiuni pe termen scurt pentru stabilitate și mișcări strategice care vor crea noi contexte de creștere.

Pentru provocările de lichiditate pe termen scurt, costurile și rentabilitatea sau finanțarea investițiilor în noi oportunități, acțiunea trebuie să fie imediată. Mulți decidenți se confruntă cu scăderea vânzărilor și veniturilor și creșterea costurilor. Intervențiile de adaptare pot necesita investiții în tehnologii, procese și oameni cheie. Pentru unii, lichiditatea a devenit o problemă de supraviețuire.

5. Actualizarea sistemelor de IT

Deoarece întreprinderile experimentează o serie provocări noi – riscuri de continuitate a afacerii, schimbări bruște ale volumului, luarea deciziilor în timp real, productivitatea forței de muncă, riscuri de securitate – liderii trebuie să acționeze rapid pentru a aborda problemele urgente de reziliență ale sistemelor IT și să pună bazele unei infrastructuri tehnologice relevante pentru viitor.

  1. Forța de muncă digitalizată: Cu accent pe munca la distanță, instrumente colaborative, soluții mobile etc.
  2. Automatizare: Lucrul cu volume mari de sarcini, optimizarea utilizării personalului.
  3. Adoptarea soluțiilor bazate pe cloud: Managementul traficului pentru infrastructura IT, soluții native.

În concluzie

Modelele cererii consumatorilor se schimbă, lanțurile de aprovizionare sunt perturbate și rămân sub presiune, piețe și companii răspund în mod diferit la criza COVID-19. Companiile trebuie să accelereze și să devină rezistente și agile.

Citește și: Provocările din departamentul de HR în contextul pandemiei și viitorul forței de muncă

În timpul unei crize, liderii trebuie să rămână obiectivi și raționali. Acest lucru este adesea mai ușor de spus decât de făcut, mai ales atunci când sunt de luat decizii importante, în condiții de resurse limitate. Capacitatea de a vedea dincolo de provocările generate de incertitudine și volatilitate este esențială deoarece liderii trebuie să găsească calea care să ducă echipa și compania înainte.

  • 8
  •  
  •  
  •  
  •