Studiu PwC România: Amânarea plății obligațiilor fiscale este cea mai utilă măsură

Studiu PwC Romania: Amanarea platii obligatiilor fiscale este cea mai utila masura

 Amânarea plății obligațiilor fiscale fără instituirea accesoriilor până la 30 de zile de la încetarea situației de urgență este considerată cea mai utilă măsură luată de guvern în contextul pandemiei COVID-19 de către 90% dintre companiile respondente în cadrul studiului Barometrul de HR, realizat de PwC România.

“Mediul de afaceri se confruntă cu un climat imprevizibil, fără precedent, care duce la o scădere neașteptată a veniturilor într-un termen scurt. Multe companii găsesc cu greu soluții pentru a-și asigura lichidități și au nevoie de sprijinul guvernului.

Citește și: Opțiuni aflate la îndemâna angajatorilor în contextul COVID-19

Amânarea plății taxelor reprezintă o gură de oxigen în aceste condiții. În continuare, va fi nevoie de alte măsuri pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19.

Totuși așteptările trebuie să rămână realiste, raportate la posibilitățile bugetare. Spun asta pentru că în ultimii ani, deși am avut creștere economică, a fost aplicată o politică fiscală prociclică care a dus la restrângerea spațiului fiscal, limitând mijloacele de intervenție ale guvernului într-o situație de criză, așa cum este cea pe care o traversăm acum”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.

În ceea ce privește impactul măsurilor luate de autorități în contextul pandemiei COVID-19, marea majoritate a respondenților au apreciat ca benefice și alte măsuri luate în zona fiscală, astfel:

  • 88% consideră ca binevenită măsura de amânare a termenului de plată pentru impozitul pe clădiri, teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport (inclusiv termenul pentru acordarea bonificatiei) de la 31 martie 2020 pana la 30 iunie 2020
  • 70% cred că este utilă masura ce stabilește plățile anticipate trimestriale la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent.

”În contextul crizei actuale, măsuri precum folosirea Spațiului Privat Virtual pentru emiterea documentelor, depunerea declarațiilor online și arhivarea electronică sunt necesare în relația autorități – contribuabili.

Citește și: Deloitte: Piețele financiare, imposibil de previzionat! Încrederea, un indicator important în acest moment

Recent, guvernul a adoptat o ordonanță de urgență, încă nepublicată, prin care autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să accepte documentele semnate cu semnătură electronică, trimise online de firme și persoane fizice. Știm, de asemenea, că anul acesta administrația fiscală are în pregătire mai multe proiecte de digitalizare pentru a fi aplicate.

Sperăm că tot acest proces de digitalizare a serviciilor publice va fi accelerat în perioada următoare pentru că este în avantajul autorităților și al contribuabililor atât din perspectiva simplificării interacțiunii, precum și a reducerii costurilor”, a arătat Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.