Facebook face ce vrea cu textele și imaginile utilizatorilor

de Iulia Cimpoeru

Aproape 8 milioane de români accesează zilnic rețeaua de socializare Facebook, iar mulți dintre aceștia postează texte, imagini sau clipuri video pe profilurile sau paginile lor. Puțini știu, însă că, odată cu acceptarea termenilor contractuali la crearea contului, își cedează gratuit toate drepturile de utilizare a conținutului către rețeaua de socializare, care poate valorifica în scop comercial conținutul postat. Mai mult, potrivit termenilor contractuali – care se schimbă extrem de des -, Facebook își rezervă dreptul de a sublicenția către terți toate imaginile și clipurile video, fără să mai aibă nevoie de acordul utilizatorului care le-a creat.

Facebook e ca și cum ai sta în chirie

„Facebook este ca atunci când închiriezi un apartament și angajezi un decorator pe care îl plătești cu două mii de euro ca să-ți picteze pereții. A treia zi, vine proprietarul și îți spune: Pleacă, vreau să vând casa!. Acesta este Facebook: ne jucăm pe pereții altuia”, a susținut Cristina Bazavan în cadrul întâlnirii „Meet the Woman”.

Ea susține că banii pentru conținutul de pe Facebook ajung în buzunarele lui Mark Zuckerberg, iar autorul își cedează către rețeaua de socializare toate drepturile de exploatare a textelor și imaginilor postate, fără a primi nimic în schimb.

„Dacă tot cheltuim timpul ca să facem ceva în online, mai bine facem ceva care să rămână al nostru. Prin urmare, cel mai bine e să aveți un site sau blog pe care să puneți conținutul, iar pe Facebook să puneți doar un link și un text cu trimitere la blog”, a precizat Cristina Bazavan.

Mare atenție la termenii contractuali ai Facebook

Facebook este, în momentul de față, cel mai mare agregator de conținut. Înainte de crearea contului, puțini dintre noi alocă timp pentru citirea documentului de termeni și servicii. Conform acestui document, la secțiunea „Distribuirea conținutului şi a informațiilor dvs.”, se specifică faptul că împuternicești rețeaua socială pentru a folosi conținutul postat, mai exact, acorzi „o licență globală neexclusivă, transferabilă, sub-licenţiabilă, cu drept de reproducere liberă, pentru utilizarea oricărui conţinut postat”.

Cu alte cuvinte, rețeaua socială poate folosi orice tip de conținut postat (text, imagine, video), fără a cere aprobarea autorului. Mai mult, poate vinde mai departe acel conținut către terți, fără să anunțe utilizatorul de acest lucru și fără să-i ofere acestuia beneficii financiare. În momentul de față, rețeaua socială nu răspunde în fața nimănui pentru conținutul sau informațiile furnizate în scop comercial. Pe scurt, Facebook își lărgește baza de date fără să plătească pentru acest lucru: utilizatorii postează gratuit conținut, tot ceea ce  face Facebook este să ofere un spațiu pentru acest lucru. Pe de altă parte, rețeaua socială încasează bani din reclame, iar utilizatorii sunt obligați să accepte, conform termenilor contractuali, conținutul publicitar.

În cazul ștergerii contului de Facebook, conținutul rămâne în arhiva de date a rețelei „o perioadă rezonabilă de timp”, după cum se specifică în documentul de termeni și condiții. Din surse neoficiale, această perioadă poate ajunge până la 20 de ani.

(Sursa foto:Flickr, Mehfuz Hossain)

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •