Social media, must-have-ul oricărei companii în 2014

social media

Social media sunt un fenomen al timpului în care trăim.  S-ar putea spune, exagerând puţin, că lumea reală a devenit o umbră a ceea ce se întâmplă în lumea virtuală. Social media au reuşit să acapareze, puţin câte puţin, toată planeta. Astăzi, ele sunt firul invizibil care leagă întreaga lume, devenită, de fapt, o mare reţea de socializare.

Social media au devenit la fel de rapid un instrument vital pentru lumea acerbă a afacerilor. De câţiva ani, strategiile de marketing ale companiilor înseamnă, printre altele, şi prezenţa lor pe reţelele de socializare.

Social media în date

Potrivit unui raport al Digital Insights publicat în luna noiembrie a anului trecut, 4,2 miliarde de oameni folosesc telefoanele mobile ca să acceseze site-urile de social media, iar 74% dintre actorii de pe piaţă la nivel mondial cred că Facebook îi ajută să aibă o strategie de conducere mai bună.

Citeşte şi Singuri, dar împreună

Raportul mai relevă că 28% dintre retweet-urile de pe Twitter sunt un efect al cererii de retweet (Please RT), 40% dintre companii folosesc Google+, 70% îşi doresc să afle mai multe despre Google+, iar 67% au în plan să-şi mărească activitatea pe Google+.

42% dintre companii îşi actualizează periodic profilul de LinkedIn, în fiecare secundă 8.000 de utilizatori dau „like” unei fotografii pe Instagram şi 80% dintre pin-urile de pe Pinterest sunt, de fapt, re-pin-uri.

Datele mai arată că peste 23% dintre marile companii din lume investesc în blogging şi social media. Nu în ultimul rând, femeile verifică paginile de social media ale unui brand mai mult decât bărbaţii.

Cele mai mari reţele de social media de azi

Acelaşi raport al Digital Insights arată că reţeaua de socializare Facebook a ajuns la 1,15 miliarde de utilizatori. Alte date despre Facebook: 751 de milioane de utilizatori accesează Facebook de pe telefonul mobil cu 7.000 de device-uri diferite, Facebook are 10 milioane de aplicaţii, 23% dintre utilizatorii Facebook îşi verifică pagina de cel puţin cinci ori pe zi şi 350 de milioane de mesaje sunt postate în fiecare zi pe Facebook.

Twitter a ajuns la peste 500 de milioane de utilizatori şi, lunar, are 288 de milioane de utilizatori activi. Un aspect interesant despre Twitter este acela că cea mai mare creştere o constituie categoria de vârstă 55-64 de ani, de 79%. 60% dintre utilizatorii Twitter accesează reţeaua socială de pe telefonul mobil, 20 de milioane de conturi create pe Twitter sunt false, se postează aproximativ 400 de milioane de tweet-uri în fiecare zi, iar media tweet-urilor pe care un utilizator le dă zilnic pe Twitter este de 208.

Citeşte şi Fereastra către lume numită social media (IV)

În ceea ce priveşte Google+, iată cum arată statisticile: are peste 500 de milioane de utilizatori, dintre care 343 de milioane sunt activi. Dintre toţi utilizatorii, 67% sunt bărbaţi. 60% dintre utilizatorii de Google+ se loghează în fiecare zi, 80% se loghează cel puţin o dată pe săptămână, iar butonul +1 este folosit de peste 5 miliarde de ori pe zi.

LinkedIn are peste 238 de milioane de utilizatori şi 1,5 milioane de grupuri. 27% dintre utilizatorii de LinkedIn accesează reţeaua socială de pe telefonul mobil, 50% dintre utilizatorii LinkedIn au studii superioare, 81% aparţin cel puţin unui grup, 42% dintre utilizatori îşi actualizează profilul periodic, 3 milioane de companii au pagini pe LinkedIn, iar numărul de susţineri (endorsement) de pe LinkedIn a ajuns la 1 miliard.

Citeşte şi Fereastra către lume numită social media (V)

Instagram are peste 130 de milioane de utilizatori, iar un utilizator are, în medie, 40 de fotografii postate pe Instagram. MTV este cel mai urmărit brand pe Instagram, cu 1,2 milioane de fani. În plus, pe Instagram sunt primite 1.000 de comentarii în fiecare secundă şi, zilnic, sunt postate peste 5 milioane de fotografii.

Pinterest are 70 de milioane de utilizatori, dintre care 69% sunt femei. Doar 6% dintre utilizatori şi-au conectat contul de Pinterest cu cel de Facebook, iar mâncarea este cea mai populară categorie de pe Pinterest în contextul în care 57% dintre discuţii sunt pe acest subiect. Nordstorm este cel mai popular brand de pe Pinterest, cu 4,4 milioane de oameni care îl folosesc.

Aceste statistici nu sunt decât cifre. Pe baza lor, companiile pot studia comportamentul utilizatorilor de rețele sociale și își pot stabili o strategie de marketing mai bună.

Avantaje şi dezavantaje ale social media în business

În ceea ce priveşte lumea afacerilor, social media reprezintă un instrument extrem de important de promovare, aşa cum arată site-ul Globalpost.com. Prezenţa pe marile reţele de socializare le poate aduce marilor companii nu doar o mai mare vizibilitate, ci şi mai mulţi clienţi. Datorită feedback-ului imediat din social media, o companie îşi poate îmbunătăţi relaţiile cu clienţii, ceea ce îi permite să adune mai multe informaţii despre clienţi şi să-şi adapteze serviciile în funcţie de cerere.

Site-ul Socialmediatoday.com duce lucrurile mai departe şi subliniază că o prezenţă cât mai însemnată pe reţelele sociale înseamnă o creştere a gradului de cunoaştere a companiei. Mai concret, cu cât mai mulţi oameni ştiu despre o companie, cu atât este mai bine pentru aceasta. Un public mai mare înseamnă mai mulţi potenţiali clienţi.

Citește și Fereastra către lume numită social media (III)

Creşterea traficului pe site-ul unei companii este un alt avantaj al social media. Acesta împreună cu creşterea conştientizării sunt cele două mari obiective ale campaniilor de social media. Companiile trebuie să se folosească de reţelele sociale pe care au conturi în aşa fel încât să direcţioneze traficul către site-urile lor.

Dacă Facebook-ul este utilizat de 93% dintre respondenți, Twitter are o rată de utilizare de 26%, în timp ce LinkedIn marchează o rată de utilizare de 41% în România. Majoritatea respondenților alocă pentru marketingul pe social media între 1-5 ore, în timp ce 30% alocă peste 10 ore în fiecare săptămână. Frecvența postării variază și ea: 49% dintre respondenți postează zilnic, 15% – o dată la 2-3 zile, 21% – săptămânal, iar 15% – lunar sau o dată la câteva luni.

Scopurile cele mai des întâlnite în utilizarea rețelelor de socializare sunt comunicarea de brand, în proporție de 87%, și marketing/vânzări, în proporție de 85%. Rețelele sociale sunt utilizate și pentru recrutare, networking, analiză competitivă și cercetare, dar într-o măsură mai mică, potrivit studiului realizat de EY România.

Citește și Fereastra către lume numită social media (II)

Din păcate, există şi dezavantaje ale utilizării social media. Unele companii nu ştiu cum să folosească reţelele de socializare în propriul lor avantaj, iar timpul pe care îl alocă acestei activităţi se iroseşte degeaba. Cel mai bun mod de a evita dezamăgirile atunci când vine vorba despre social media constă în stabilirea unei strategii şi punerea ei în aplicare, fără compromisuri.

Un alt pericol al social media este reprezentat de postările (informaţii, poze etc.) cu caracter personal. Când scopul tău este să-ţi promovezi compania, aspectele personale cad pe locul al doilea. Postările cu titlu personal pot fi o armă cu două tăişuri: pot fi apreciate de către persoane care nu au legătură cu lumea afacerilor, dar pot fi şi extrem de criticate de  profesionişti, cei pe care vrei să îi atragi către afacerea ta. Cel mai bine este să ai două conturi.

Pe de altă parte, chiar dacă social media pot fi un instrument de ­marketing extrem de puternic, ele nu sunt lipsite de riscuri. Fanii şi cei care urmăresc activitatea companiei pe social media au libertatea să-şi posteze comentariile pe aceste platforme. Şi, să fim serioşi, o companie nu are cum să fie pe placul tuturor. Aşadar, există şi oameni cărora nu le plac produsele  companiei, care nu sunt mulţumiţi de anumite servicii şi care pot lăsa comentarii extrem de neplăcute pe paginile de socializare. Or aceste comentarii pot avea un impact negativ asupra imaginii unei companii.

Citește și Fereastra către lume numită social media (I)

În cazul în care se întâmplă acest lucru, cea mai bună soluţie este un răspuns prompt, care poate minimiza impactul pe care aceste critici le pot avea asupra imaginii companiei. Există și varianta ca cei care se ocupă de paginile de socializare ale unei companii să șteargă comentariile care aduc injurii companiei sau care conțin cuvinte obscene. Însă, în cazul în care numărul comentariilor venite de la consumatorii nemulțumiți nu este unul mic, cel mai bine este ca reprezentanții companiei să aibă în vedere căutarea motivelor pentru care apar aceste nemulțumiri. Știm cu toții că fără foc nu iese fum.

Hackerii reprezintă un alt pericol pentru companiile prezente pe reţelele de social media. Un hacker poate sparge contul unei companii şi poate să posteze informaţii false despre activitatea companiei, informaţii care pot ajunge virale foarte repede.

Chiar şi cele mai respectate companii au ajuns victime ale hackerilor. În ceea ce priveşte firmele mai mici, acestea trebuie să-şi ia măsuri de precauţie în materie de securitate a informaţiilor atunci când îşi aleg parole pentru conturile de social media. Acestea nu trebuie comunicate decât angajaţilor. Eventual, este recomandată schimbarea lor o dată la şase luni.

Citeşte şi Condica de sugestii şi reclamaţii s-a mutat în online

Prezenţa pe reţelele de socializare a unei companii a devenit ceva ce se poate face rapid, în doi timpi şi trei mişcări. Cu toate astea, nici una dintre platformele de socializare nu va ajuta companiile să câştige mai mulţi clienţi dacă nu vor investi timp şi efort în această strategie. O pagină de Facebook sau de Twitter care nu este actualizată le poate lăsa o impresie proastă eventualilor clienţi. Şi asta nu înseamnă decât începutul rostogolirii bulgărelui de zăpadă. O impresie proastă poate duce chiar la situaţia în care o companie să-şi piardă fanii şi utilizatorii interesaţi de activitatea ei.

Orice firmă care vrea să dezvolte o strategie de marketing pe social media trebuie să-şi stabilească foarte clar resursele de care dispune, în aşa fel încât să se asigure că va face faţă provocărilor pe care le presupune o prezenţă eficientă pe reţelele de socializare.

Social media şi marketingul

Din raportul „Social Media Marketing Industry – How marketers are using social media to grow their businesses”, publicat în mai 2013, aflăm că oamenii care îşi conduc propria afacere şi cei din vânzări pun foarte mare preţ pe ­social media. 86% dintre ei au declarat că social media sunt foarte importante pentru afacerea lor, mai mult decât procentul din anul 2012, de 83%.

În ceea ce priveşte strategiile de promovare, directorii din marketing, în proporţie de 88%, vor să ştie care sunt cele mai eficiente tactici de social media şi cum să-şi antreneze publicul să folosească reţelele de socializare. În legătură cu planurile, raportul din 2013 arată că 69% dintre executivii din marketing vor să-şi mărească activitatea de pe Youtube şi să investească în acest canal social.

Citeşte şi Twitter, interzis în Turcia

Raportul a mai relevat că, în timp ce 58% dintre executivii din ­marketing folosesc blogging-ul, 62% dintre ei vor să afle mai multe despre acest lucru, iar 66% vor să fie mai activi. Facebook şi LinkedIn sunt cele mai folosite reţele de socializare de către cei care vor să-şi dezvolte afacerile. Liderii care au participat la studiu au avut de ales o singură reţea socială pe care o consideră cea mai importantă. 49% dintre ei au preferat Facebook şi 16% – LinkedIn.

Pe de altă parte, raportul a  mai scos la iveală că aproape unul din trei directori de marketing (37%) crede că eforturile pe care le face pentru a-şi dezvolta afacerea prin intermediul Facebook sunt eficiente. Concluzia este că majoritatea oamenilor de afaceri nu sunt siguri dacă marketingul pe Facebook este util sau nu.

Conform raportului, principalul beneficiu adus unei afaceri de către social media este expunerea. 89% dintre directorii de marketing cred că obiectivul marketingului prin social media este ca tot mai mulţi oameni să afle despre afacere.

Cum se folosesc companiile din România de social media?

Potrivit unui studiu al EY România, dat publicităţii în luna octombrie a anului trecut, cele mai folosite reţele de socializare de către companiile din România sunt Facebook, cu 93% rată de utilizare, YouTube, cu 43%, şi LinkedIn, cu 43%.

Studiul a scos la iveală că 78% dintre companiile românești chestionate utilizează rețelele de social media pentru promovare. În plus, mai mult de jumătate dintre companii folosesc marketingul pe rețelele de socializare de unul până la trei ani.

Citeşte şi Mail-ul e pe moarte. Iată de ce

În ceea ce privește frecvența postărilor pe social media, jumătate dintre companiile respondente își actualizează zilnic paginile de socializare cu informații și cred că, în viitor, rețelele de socializare vor deveni un instrument și mai util pentru ele.

Pentru a se promova în social media, 39% dintre companiile autohtone respondente au deja un departament special pentru comunicarea prin social media, deoarece consideră, în proporţie de 83%, că reţelele sociale sunt o modalitate foarte rapidă şi eficientă de a-şi prezenta noile produse şi servicii.

Faptul că 78% dintre respondenți utilizează rețelele de socializare pentru promovare arată un nivel mare de conștientizare a potențialului acestor canale de comunicare și a favorabilității pe care o poate genera pentru produsele/serviciile proprii. Totuși, acest nivel se situează sub cel mondial, care se apropie de 100%, mai arată studiul.

Trendurile social media în marketing, în 2014

În anul 2014, provocările pe care social media le vor aduce companiilor sunt chiar mai mari ca până acum, scriu cei de la Forbes.com. Astfel, dacă până acum aderarea la social media a fost, mai degrabă, un lux, de acum devine o necesitate.

O altă schimbare ce va avea loc în anul 2014 în materie de social media are legătură cu Google+, care îşi va consolida poziţia în rândul reţelelor de socializare. Aşadar, prezenţa pe Google+ a unei companii devine una vitală pentru succesul şi veniturile unei companii.

Anul 2014 va însemna şi un succes răsunător pentru acele platforme de social media care pun accentul pe fotografie și video. Adică nu va mai conta doar informaţia pe care o companie o postează pe reţelele de social media, ci şi elementele ce ţin de multimedia. O altă estimare a Forbes.com este că plaforma MySpace va avea mai mulţi utilizatori, datorită rebrandingului recent.

Citeşte şi Ar trebui rețelele de socializare să devină servicii cu plată? – VIDEO

Chiar dacă nu va ajunge vreodată o adevărată competiţie pentru Facebook şi Twitter, va fi interesant de urmărit ce strategie vor aborda cei de la
MySpace ca să ridice ștacheta. 2014 va fi un an plin de provocări şi pentru LinkedIn, care va deveni principalul jucător pentru dezvoltarea tipului de afaceri Business to Business.

Ceea ce vor să spună cei de la ­Forbes este că acest an va aduce multe schimbări în materie de social media, iar companiile care sunt prezente pe aceste reţele de socializare nu trebuie nici ele să piardă startul schimbărilor.