Cât de importantă e creativitatea în business?

creativitate business

de Mădălina Bălan, Managing Partner, HART Consulting

Cercetările arată că, pentru succesul financiar al unei companii, creativitatea este esenţială. În ciuda importanţei pe care o are, puţine organizaţii înţeleg acest aspect şi sunt dispuse să facă tot ceea ce e necesar pentru a încuraja creativitatea angajaţilor şi pentru a-şi păstra oamenii creativi mulţumiţi şi productivi.

Mai mult, creativitatea e o trăsătură de personalitate cu un grad foarte mare de dezirabilitate în mediul de business. Robert Hogan şi John Morrison cred că managerii buni sunt mai degrabă stabili, practici şi preocupaţi de menţinerea ordinii şi ţinerea sub control a costurilor. Oamenii creativi sunt idealişti, nonconformişti şi au tendinţa de a ignora aspectele financiare.

Citește și Ce îți place să faci când faci ceea ce faci?

Din punct de vedere psihologic, într-o organizaţie, personalităţile manageriale şi cele creative sunt duşmani înnăscuţi, predispuşi să nu se înţeleagă niciodată reciproc. Deşi cele două tipuri sunt opuse psihologic, managerii şi oamenii creativi au nevoie unul de altul. Managerii buni nu sunt neapărat, în mod natural, inovatori sau creativi, iar oamenii creativi nu sunt de obicei buni manageri. Într-o organizaţie, pentru a fi atinse obiectivele de business, e important să coexiste cele două personalităţi. Provocarea este dată de felul cum armonizăm cele două perspective în companii.

Cum construim o cultură organizaţională care să încurajeze creativitatea?

Creativitatea este stimulată de libertate şi de flexibilitatea dovedită la locul de muncă. Cercetările de la Hogan Assessments demonstrează că angajaţii inovatori tind să aibă mai multă viziune, să vadă lucrurile dintr-o perspectivă mai amplă şi să se concentreze pe ceea ce contează. Minusul lor poate fi însă acela că sunt mai puţin concentraţi pe execuţie şi pe derularea aspectelor de rutină şi neinteresante din business.

Câteva sfaturi pentru managerii care doresc să creeze o cultură centrată pe creativitate:

  • Oferiţi    suport angajaţilor creativi prin punerea lor alături de colegii convenţionali, care nu ar contesta ideile lor inovatoare, dar care ar accepta să lucreze cu ei;
  • Echipele cu rezultate peste medie sunt cele care au un mix de profiluri creative şi profiluri centrate pe detalii şi procese;
  • Oamenii    creativi trebuie motivaţi cu proiecte interesante, provocatoare şi cu sens, şi nu exclusiv cu recompense financiare.

Ceea ce frânează crearea unei culturi organizaţionale centrate pe creativitate şi inovaţie este rezultatul unui slab management. Liderii incapabili să construiască şi să menţină relaţii eficiente cu angajaţii creativi, care nu stabilesc aşteptări clare de performanţă sau care nu oferă feedback echilibrat şi credibil eşuează în tentativa de a stimula un climat creativ.

Citește și Top 5 reguli esenţiale în implementarea unui proiect

Portretul-robot al unui angajat creativ

Psihologii de la Hogan Assessments au comparat recent date din 360 feedback cu evaluările de personalitate – Inventarul de personalitate – HPI (punctele forte şi ariile de dezvoltare în condiţii obişnuite, de zi cu zi); Profilul de dezvoltare – HDS (puncte forte folosite în exces) şi Inventarul de valori şi motivaţii – MVPI (valori-cheie şi factori motivaţionali).

Colegii, managerii direcţi şi clienţii i-au descris ca fiind inovatori, creativi pe cei care au obţinut scoruri mai ridicate la:

  • Inventarul de personalitate (HPI): ambiţie (iniţiativă, încredere în sine, orientare spre rezultate, leadership), sociabilitate (extraversie, comunicativitate) şi curiozitate (creativitate, interese intelectuale variate, viziune);
  • Inventarul de valori şi    motivaţii (MVPI): putere (nevoia şi motivaţia de a avea suc- ces);
  • Profilul de dezvoltare (HDS): aroganţă (încredere neobişnuită în forţele proprii), manipulare (şarmanţi, cu apetit pentru risc), melodramă (cu nevoia de a atrage atenţia asupra lor).

Pe de altă parte, acelaşi grup a identificat ca fiind mai puţin inovatoare persoanele care au avut scoruri mai mari la următoarele scale:

  • volatilitate emoţională    (iniţial intenşi, pasionali, dar ulterior uşor demoralizaţi);
  • precauţie (cu aversiune    faţă de    riscuri);
  • perfecţionism (meticuloşi şi micro-manageri);
  • submisivitate (dornici    de a fi    pe placul şefilor, reticenţi la a acţiona independent).

Inventarul de valori şi motivaţii (MVPI):

  • securitate (nevoia de structură şi ordine)

Profilurile creative:

  • sunt mai deschise către    noi experienţe;
  • acceptă    informaţia din surse variate şi    simt nevoia să organizeze această  informaţie;
  • au o energie ridicată;
  • au capacitatea de a produce o abundenţă de idei;
  • au o motivaţie puternică de a se autopromova;
  • sunt idealiste,    nonconformiste şi nu foarte preocupate de aspectele financiare.

Avantajele companiei inovatoare:

  • va fi cu un pas    înaintea concurenţei;
  • va găsi    modalităţi noi de a surmonta obstacolele;
  • va oferi servicii şi produse mai bune şi diferenţiate pentru clienţi.

Dezavantaje:

  • se poate pierde    în idei    care nu    mai ajung să fie executate, puse în practică şi va fi mai puţin atentă la implicaţiile financiare;
  • când sunt prea multe personalităţi puternice şi creative într-un loc, acestea se pot pierde, din dorinţa de succes şi competitivitate.

Creativitatea este sporită de libertate şi flexibilitate la locul de muncă. Un manager nu trebuie să-şi constrângă angajaţii sau să-i forţeze să urmeze anumite reguli şi procese. Trebuie să îi lase să lucreze de acasă sau de unde le este comod, având un program flexibil. Este mult mai probabil ca toată lumea să fie creativă în condiţii spontane, imprevizibile.

Citește și 4 învățături stoice care să te ajute să găsești calmul în mijlocul haosului

Oamenii creativi au viziune, sunt capabili să perceapă imaginea de ansamblu. Tocmai de aceea, motivarea în cazul acestora necesită o atenţie deosebită. În cazul lor, remuneraţia nu este suficientă pentru a-i face fericiţi. Ceea ce îi motivează este sentimentul că munca lor este semnificativă, importantă, plină de sens şi relevantă.