Articol de: Ph.D. Dr. Geil Browning, Emergenetics International
Ca lider, trebuie să daţi o formă clară planurilor dvs., dacă vreţi să implementaţi ceva. Comunicarea este esenţială dacă vreţi să fiţi un lider eficient. Cum vă puteţi îmbunătăţi stilul? Data trecută am scris despre cât de important este să fiți analitici şi să vă bazați pe cifre pentru a vă exprima clar ideile şi a vă motiva echipa.
De data aceasta, o să mă refer la o zonă despre care cred că este una dintre cele mai puţin înţelese şi cele mai prost aplicate caracteristici ale comunicării: gândirea „structurată”.
Gândirea structurată se conduce după proces. Este acea parte practică a creierului dvs. care ţine cont de detalii, organizare şi principii replicabile/cadre. Aduce ordine în haos.
Persoanele cu tendinţa de a gândi structurat au, de obicei, dosarele în perfectă ordine, agenda fixată cu săptămâni sau chiar luni înainte şi trimit mesaje meticuloase şi exhaustive. Abordează ideile noi cu precauţie şi includ planuri detaliate de urgenţă în strategia lor.
Cum arată leadershipul structurat?
În acelaşi mod, un lider structural creează un proces şi o structură pentru a atinge succesul, nu-şi pierde uşor cumpătul şi nu ia decizii pripite.
Liderii structurali au în sânge tendinţa de a defini obiective, de a dezvolta procese şi itinerarii, de a împărţi roluri şi responsabilităţi, de a face planificări şi de a stabili jaloane şi puncte de verificare, de a determina cum se măsoară succesul şi de a identifica mecanismele de control.
Sună ideal, nu? Atunci, ce face acest profil greu de înţeles?
Când vă gândiţi la cele mai mari calităţi ale leadershipului, probabil că vă vin în minte cuvinte precum „inspiraţional”, „creativ”, „inovator”. Când vă gândiţi la Steve Jobs, pun pariu că vizualizaţi oracolul în helancă neagră în faţa unui ecran uriaş, dând contur viziunii unei tehnologii minunate şi conceptuale care urmează să schimbe lumea. Dar oare calităţile lui de vizionar sunt cele care l-au ajutat să se facă remarcat ca lider? Sau atenţia neobosită faţă de detalii – un angajament „structural” faţă de precizie şi implementare perfecţionistă?
În articolul său din „New York Times”, „What Makes Steve Jobs Great” (De ce este Steve Jobs măreţ), Joe Nocera menţiona nu doar geniul vizionar al lui Jobs, ci şi calitatea de a căuta permanent perfecţiunea.
Vă încurajez să vă îmbrăţişaţi partea structurală. Dacă o veţi face, veţi pune la bătaie câteva dintre cele mai valoroase calităţi ale leadershipului.
Unde puteţi greşi ca lider structural
Nu este întotdeauna uşor să creezi un plan de comunicare pentru gândirea structurală, mai ales atunci când eşti lider. Probabil că aveţi canale complexe de comunicare cu angajaţii, răspândite în toate departamentele, echipele şi locaţiile.
Iată unde se întâmplă frecvent proasta punere în aplicare: urmaţi-vă prea mult tendinţa structurală şi veţi risca să fiţi numiţi, la fel ca Jobs, un „micromanager maniac”. Dacă tendinţa dvs. naturală nu este înspre structural, puteţi părea vag, rupt de realitate şi cu capul în nori.
Pe de altă parte, echipele dvs. sunt compuse din oameni care nu numai că au nevoie de structură şi procese, dar sunt chiar ahtiaţi după ele. Bat la uşa dvs. cerând în gura mare să le daţi un plan detaliat, pe care să îl execute, deoarece cu siguranţă o să meargă de-a fir a păr pentru a se asigura că este perfect.
Deci, iată cum să comunicaţi ca un lider structural.
Puneţi-vă în locul angajatului. Întrebaţi-vă: „cum gândeşte o persoană cu tendinţă structurală?”
1. O persoană cu preferinţă structurală învaţă făcând.
Furnizaţi suficiente informaţii de tipul „cum să…” şi nu deviaţi de la mesaj.
2. Doreşte lucruri practice
Adaptaţi-vă stilul de comunicare astfel încât să transmiteți o logică a bunului-simţ în termeni simpli şi la obiect.
3. Gândeşte secvenţial.
Daţi-i un plan de implementare pas cu pas şi un ghid privind modus operandi. Sau, dacă acesta nu este punctul dvs. forte, furnizaţi cât de multe detalii puteţi şi lăsaţi pe altcineva să facă planul pas cu pas.
4. Îi plac instrucţiunile.
Ideile sunt grozave, dar conceptele nebuloase şi fără nici o restricţie, nu tocmai. Comunicaţi în termeni concreţi şi explicaţi regulile. Comunicarea scrisă este deseori de ajutor pentru o minte structurată, pentru că oferă puncte de reper la care poate reveni.
Leadershipul structural se rezumă la a comunica un rezultat specific dorit, oferind instrumentele necesare pentru a ajunge acolo şi clarificând modalităţile de a-l realiza. Apoi, lăsaţi angajaţii să-şi facă treaba. Ei vor duce la bun sfârşit sarcina – la timp, în buget şi cu precizie.













