Teamă de vorbitul în public? Cum să țineți un discurs de succes

Liderii trebuie adeseori să vorbească în fața unei audiențe. Teama vorbitului în public afectează, de cele mai multe ori, mesajul pe care vreți să îl transmiteți, iar business-ul pe care îl coordonați poate avea de suferit.

Dacă vreți să treceți de această teamă și să vă asigurați că țineți un discurs reușit, puteți încerca următorii pași:

Repetați

Potrivit Entrepreneur.com, repetarea discursului cu voce tare ajută nu numai la reținerea unor paragrafe importante din speech, dar crește și încrederea în sine. Iar cu fiecare repetare, teama de a vorbi în public se diminuează.

Schimbați

Porniți camera smartphone-ului și filmați-vă în timp ce țineți discursul. Apoi vizionați și decideți, de exemplu, ce gesturi nu ar trebui să mai faceți sau ce expresii faciale ar trebui să folosiți.

Scurtați

Nu de puține ori se întâmplă ca o întrevedere să înceapă mai târziu de ora la care a fost programată sau ca cineva dinaintea voastră să depășească timpul care îi fusese acordat. În acest sens, este recomandat să vă faceți o versiune scurtată a discursului, ca să știți pe ce anume vă veți concentra și ce anume puteți omite.

Toată lumea are emoții

Trebuie să fiți conștienți că fiecare persoană care ține un discurs sau face un comentariu are emoții. Iar aceasta este o senzație naturală, pe care trebuie să o utilizați în avantajul vostru. Folosiți emoțiile constructiv!

Nu memorați tot discursul

Cât timp știți ce doriți să aduceți în discuție, nu e nevoie să memorați întreg discursul. Câteva paragrafe ar putea fi, însă, de real folos, mai ales că cititul integral al unui discurs nu este deloc plăcut pentru auditoriu. În plus, trebuie să păstrați contactul vizual cu ce cei ce sunt acolo să vă asculte.

Spuneți povești

Oamenii care comunică bine sunt aceia care sunt buni povestitori. Povești pot, pe de o parte, să ilustreze conceptele din discursul vostru. Pe de altă parte, îl fac atractiv și memorabil, pentru că unele persoane rețin informații numai dacă ele sunt puse într-un context. Totodată, pentru povești nu trebuie să vă scrieți ce veți spune – cât timp cunoașteți povestea, nu ar trebui să fie prea greu să o reproduceți.

Treceți peste greșeli

Dacă faceți erori pe care publicul le sesizează, nu ezitați să vi le asumați și, de ce nu, să vă amuzați pe seama lor. Acceptați greșelile, refaceți fraza și treceți mai departe!

Nu vă străduiți prea tare

Dacă sunteți începători în ”arta discursului”, atunci încercați să vă reduceți la minimum materialele de care aveți nevoie pentru discurs. O prezentare PowerPoint ar putea să vă încurce, pentru că veți fi tentați să citiți textul de acolo, fără a mai ține un speech și fără a mai veni cu adăugiri.

(Foto: randy stewar/www.flickr.com)