The Game of Thrones şi… inteligența emoțională

inteligența emoțională

Pentru a înțelege mai bine despre ce vorbim atunci când spunem „inteligență emoțională” vă invit să luăm ca exemplu un tânăr manager… Să îi spunem simplu, Jon. Ca lucrurile să devină puțin mai interesante, propun să îi spunem chiar Jon… Snow. Orice asemănare cu situații pe care le cunoașteți deja este pur întâmplătoare:).

Jon Snow, CEO al companiei NightWatch, a preluat funcția de conducere, demonstrându-şi în prealabil inteligența și loialitatea, gândirea strategică și popularitatea în rândul angajaților firmei. Totul a mers bine pentru o vreme, însă contextul economic nu era unul strălucit: se apropia iarna, anotimp amenințător pentru business, iar unul dintre concurenții principali, gigant al industriei din USA, compania WhiteWalkers, amenința extinderea către continent. Jon știa că nu are cum să facă față concurenței zdrobitoare din partea WW, așa că a decis să fuzioneze cu unul dintre rivalii de până atunci, similari ca dimensiune, compania The Wildlings & Co. Doar luând această decizie considera că ar reuși ca businessul să țină piept atacurilor din piață.

Citeşte şi Abraham Lincoln și inteligența emoțională

Strategic vorbind, decizia lui Jon era, fără îndoială, cea mai bună, însă, ca în orice companie, unele departamente s-au opus. Tânărul nostru manager a explicat într-o ședință generală motivele pentru care această decizie trebuie luată, a transmis clar toate informațiile de care ei aveau nevoie și a pornit către implementarea ei. Repet, orice asemănare cu situații similare este pur întâmplătoare:).

N-o să vă vină să credeți, dar, în urma fuzionării grupului NightWatch cu The Wildlings & co., s-a produs o revoltă internă, iar cei mai importanți manageri de departament din NightWatch au complotat împotriva lui Jon Snow și au reușit să îl determine să își depună demisia și să iasă definitiv de pe scena business-ului.

Ne întrebăm adesea de ce lideri foarte bine pregătiți, inteligenți și care au grijă să ia toate deciziile corecte (ca și Jon al nostru, de altfel) ajung să eșueze. Ei bine, pe lângă inteligență (IQ) și gândire strategică, un lider de succes are nevoie și de, ați ghicit, inteligență emoțională (EQ).

Studiile au demonstrat că managerii cu un EQ ridicat au mai multe șanse să reușească decât cei cu un IQ ridicat sau decât cei cu experiență bogată. Ca să nu mai vorbim despre vânzări, unde cei care dau dovadă de încredere în sine, empatie, cei care identifică în mod corect emoțiile la ei înșiși și la ceilalți au rezultate de două-trei ori mai bune decât cei care obțin scoruri mici la inteligența emoțională.

Citeşte şi Leadership-ul vizionar

Dar, revenind la exemplul nostru, care sunt greșelile care l-au adus pe Jon Snow în situația de a fi „asasinat” ca manager. Greșeala cea mai mare a lui Jon a fost că nu a reușit să înțeleagă cu adevărat ce vor subalternii lui să spună atunci când s-au arătat împotrivă, nu a reușit să la identifice frământările și trăirile. Ar fi trebuit ca el să gestioneze mai eficient emoțiile pe care ei le trăiau în legătură cu fuzionarea, să discute cu ei despre asta, să încerce să rezolve mai întâi conflictele din interiorul echipei și abia apoi să treacă la implementarea deciziei.

Tabelul de mai jos ilustrează foarte clar caracteristicile unei persoane cu un nivel înalt al EQ-ului, iar cele marcate cu X sunt acelea la care Jon Snow ar fi avut câteva îmbunătățiri de făcut.

 

 ConștientizareManagement
PersonalConștientizarea de sine

Încrederea în sine;

Conștientizarea stărilor emoționale;

x Identificatea felului în care comportamentul tău îi influențează pe ceilalți;

x Observarea influenței pe care o au emoțiile altora asupra stării tale emoționale.

Managementul propriei persoane

Capacitatea de a te face plăcut;

x Gestionarea reacțiilor față de ceilalți;

Exprimarea clară a ideilor;

x Folosirea empatiei pentru a gestiona interacțiunile cu ceilalți;

Gestionarea eficientă a propriilor emoții.

SocialÎnțelegerea celor din jur

Identificarea dispoziției celor din aceeași încăpere cu tine;

A da importanță trăirilor celorlalți;

x A înțelege ce vor cu adevărat să transmită cei din jur;

x Identificarea emoțiilor celorlalți.

Managementul relațiilor

Sociabilitate, acceptarea celor din jur;

x Gestionarea eficientă a conflictelor;

x Utilizarea sensibilității față de ceilalți pentru a gestiona relațiile;

x Abilitatea de a transmite emoții, leadership și motivare.

 

Din fericire, inteligența emoțională poate fi antrenată, iar Jon Snow va putea avea o revenire neașteptată în compania NightWatch, însă doar timpul va confirma sau nu acest lucru. Experiența trăită de Jon ar trebui să ne facă pe toți mai atenți la emoțiile noastre și ale celor din jur, amintindu-ne încă o dată de vorba înțeleptului Aristotel, care spunea că „Oricine poate deveni furios – acest lucru este ușor. Dar să te înfurii pe omul potrivit, în măsura potrivită, la momentul potrivit și în cel mai potrivit mod – acest lucru este o adevărată provocare!”

Diana Arghire este psiholog și trainer în echipa Brightway, companie de training și consultanţă de business. Diana are o experiență de 5 ani ca psiholog organizațional și trainer pe teme ca: inteligența emoțională, comunicare, medierea conflictelor, managementul stresului, managementul timpului. Și-a terminat studiile în domeniul psihoterapiei și psihologiei clinice în Romania și Franța, în cadrul Université de Savoie din Chambéry.

(Foto: Azur Cosplay Photography, www.flickr.com)