Cum stăm cu motivarea angajaților, pe timp de vară?

Cum stam cu motivarea angajatilor pe timp de vara?

Aceasta este întrebarea pe care am adresat-o cititorilor noștri, în cadrul unui sondaj, în perioada 17 – 27 iulie. Vara, ori ești în concediu, ori nu ești. Am presupus că cei aflați în vacanță nu au nevoie de ajutorul nostru pentru distracție. În schimb, lucrurile se pot complica pentru cei care rămân la muncă. Astfel, motivarea angajaților poate deveni o necesitate, nu doar un moft.

Dacă anterior aflam că principalul resort motivațional al antreprenorilor români este ideea de a-i inspira și pe alții, de data aceasta, eram curioși să aflăm ce metode se practică în companiile din România pentru motivarea angajaților, pe timp de vară.

Acest sondaj a fost adresat atât angajaților, cât și conducerii din companii. Pentru a contura un profil cât mai exact al celor chestionați, am pus întrebări care să precizeze grupa de vârstă și nivelul de studii. De asemenea, ne-a interesat domeniul de activitate și numărul de angajați, ca să putem observa dacă există trăsături comune în industrii și companii de anumite dimensiuni.

  • printre respondenți, cea mai mare pondere o au persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 ani (37,2%); puțin peste un sfert dintre cei care au dat curs inițiativei noastre au între 55-64 ani (25,7%); unul din cinci oameni intră în categoria de 45-54 ani (20%); cea mai mică pondere o au cei cu vârste între 35-44 ani (17,1%);
  • aproape jumătate dintre aceștia au finalizate studii superioare, mai exact: 42,9% au terminate studii universitate, iar 40% dețin și un masterat; 14,3% se pot mândri și cu o diplomă de doctorat; doar 2,9% au declarat că au urmat cursuri de specializare post-liceale;
  • în ceea ce privește domeniul de activitate, 20% lucrează în IT , 10%, sunt din banking; câte 3,3% dintre angajațilucrează în industria de training și advertising;
  • sunt oarecum surprinzătoare cifrele înregistrate pentru numărul de angajați; astfel, 40% dintre cei care au răspuns la sondaj lucrează în companii mici, cu doar 1-5 angajați; procent egal cu cei din organizațiile cu peste 100 de angajați (40%); urmează companiile care numără între 5-25 de angajați (11,5%) și, respectiv, 8,5% sunt angajați în companii mijlocii, care au între 25-100 de angajați.

După cum am spus, aceste cifre reprezintă o introducere pentru a înțelege cum arată din varii unghiuri măsurile care se iau în companiile mici și mijlocii pentru menținerea/ creșterea angajamentului oamenilor, pe durata verii. 

Astfel, peste jumătate (64,7%) dintre răspunsuri presupun scurtarea / flexibilizarea programului de muncă, pentru menținerea / creșterea angajamentului oamenilor, pe durata verii. Un număr destul de mare (29,4%) au menționat că, în organizațiile lor, nu s-a întreprins nici una dintre măsurile pe care noi le-am menționat. Totuși, pentru a le oferi acelor companii prezumția de nevinovăție, o să ținem cont de faptul că este posibil ca acestea să fi implementat alte metode decât cele enumerate de către noi, dar care nu au fost menționate de către cei care au completat chestionarul.

Trei dintre opțiunile propuse de noi au fost menționate într-o proporție egală, 20,6%. Astfel, circa una din cinci companii practică evaluări de performanță și promovări, evenimente organizate în aer liber cu echipa și obiective de atins / task-uri pe termen scurt pentru menținerea angajamentului oamenilor.

Trebuie de menționat faptul că această întrebare a fost una deschisă. Așadar, exista posibilitatea de a alege unul sau mai multe răspunsuri, precum și completarea listei propuse de către noi cu altă măsuri întreprinse în companie.

Îmbucurător este faptul că un număr destul de mare au bifat anumite metode pentru stimularea angajaților. Asta înseamnă că angajatorii din România urmăresc necesitățile personalului și încearcă, mai mult sau mai puțin, să îi ajute în atingerea obiectivelor.