Principalul resort motivațional al antreprenorilor români este ideea de a-i inspira și pe alții?

Principalul resort motivational al antreprenorilor romani este ideea de a-i inspira si pe altii?

De curând, mai precis, în perioada 13 – 26 iunie 2017, www.managerexpress.ro a lansat pe propriul site un sondaj despre factorii motivaționali ai antreprenorilor români. Au răspuns chestionarului nostru 315 persoane, cu următorul profil demografic:

  • Prioritar – tineri între 25 și 34 de ani (56,3%); urmați, ca pondere, de către cei cu vârste între 35 și 44 de ani (29,2%) și, respectiv, de către aflați între 45 și 54 de ani (12,5%);
  • Din perspectiva nivelului de educație formală, cei mai mulți au bifat opțiunea studiilor universitare (45,8%), 33,3% dețin un titlu de master, iar 14,6% și-au desăvârșit formarea profesională prin cursuri de specialitate; 12,5% dintre participanții la sondaj și-au adăugat și titlul de doctor în domeniu, la CV;
  • De departe, cea mai bine reprezentată industrie printre respondenții la cercetarea noastră este IT-ul (23,3%), poate și pentru că, prin natura meseriei, aceștia sunt conectați permanent la internet și gata oricând să dea curs invitației “call to action”;
  • În ceea ce privește vechimea firmei deschise pe piață, majoritatea (39,6%) au menționat că au lansat-o în ultimii 1-5 ani; 22,9% dintre respondenți și-au lansat propria firmă în urmă cu 6 sau 10 ani; la egalitate de procente se află cei care s-au lansat în antreprenoriat fie cu doar un an urmă, fie de peste 11 ani (14,6%).

Fără a avea pretenția reprezentativității la nivel național, sondajul nostru este un modest barometru a ceea ce animă spiritul antreprenorial românesc. Obiectivul cercetării a fost acela de a afla ce îl însuflețește, ce îl „mână la luptă” pe întreprinzătorul român. De ce renunță el la statutul de angajat (83% dintre respondenți au fost, anterior demersului antreprenorial, angajați) pentru a-și deschide propria firmă?

Principalul resort motivational al antreprenorilor romani este ideea de a-i inspira si pe altii?

Ei bine, răspunsul majoritar a avut darul de a ne surprinde: 54,2% dintre respondenți au declarat că principalul motiv pentru care s-au înregistrat, ca firmă, la Registrul Comerțului, este acela de a îi inspira și pe alții. Adică, să devină astfel un fel de model. Drept este că noi nu am detaliat variantele de răspuns, neanticipând că atât de mulți antreprenori își vor justifica astfel demersul. Acum realizăm că ar fi trebuit să rafinăm întrebările, în genul: “În ce fel vrei să fii sursă de inspirație?”, “Vrei ca și alții să devină antreprenori?”, “Vrei ca și alții să părăsească sistemul corporatist?”, “Vrei ca și alții să-și dezvolte ideea de afacere?”…

Cum nu am intuit o astfel de nevoie de rafinare a răspunsurilor, nu ne rămâne decât să semnalăm acest apetit inspirațional al antreprenorilor respondenți.

Următoarele obiective pe lista motivațională au fost acelea de a face mai mulți bani (43,8%) și de “a rezolva o problemă a societății” (41,7%). Mai puține procente (39,6%) a primit varianta de răspuns “Vreau să fiu perceput ca inovator într-un domeniu”.

Precizăm că la această întrebare, esențială pentru sondajul nostru, am lăsat deschise toate variantele de vot. Drept urmare, respondenții au putut bifa mai multe opțiuni.

Dincolo de surpriza pe care o reprezintă poziționarea drept model a antreprenorilor noștri, nu ne permitem să tragem concluzii. Lăsăm deschisă discuția și vă așteptăm comentariile, pentru a lărgi perspectiva / analiza.

FOTO: qimono/ pixabay.com