Cum să te descurci cu subalternii mai în vârstă decât părinții tăi

Seful tau pleaca si altcineva vine in locul lui. Cum stabilesti o relatie pozitiva cu el?

Relațiile de autoritate la locul de muncă – fie că este vorba de cele cu angajații din subordine sau de cea cu șeful – pot fi destul de dificile și fără a introduce in ecuație factorul vârstei. Cum te simți să ai un manager mai tânăr decât tine? Sau sa coordonezi pe cineva care este mai bătrân decât părinții tăi?

Peter Cappelli , profesor de management la Wharton School spune că, pe măsura ce speranța medie de viață crește în SUA, oamenii aleg să rămână în câmpul muncii mai mult timp. Nu toți dintre acestia sunt însă în poziții de sefi.

Între timp, tinerii ambițioși urcă pe scara ierarhiei în corporații și pot ajunge rapid șefi peste angajați mai în vârstă.

Aceasta înseamnă ca situațiile în care poți avea un șef mai tanăr sau în care poți avea subalterni mai bătrâni pot fi des întâlnite. În cartea sa, “Gestionarea angajaților in vârstă”, publicată de Harvard Business Review Press, Cappelli examinează și explică cum să te descurci cu noua ordine ciudată din companie, potrivit wync.org.

Atunci când ajungi în situația de a coordona oameni în vârstă sau de a avea ca șef o persoană mai tânăra, există modalități de ieși din situațiile incomode:

  1. Pune-te în locul lor. Imaginează-ți cum gândesc.
  2. Dacă ești subordonatul în vârstă: oferă-ți ajutorul. Nu comenta asupra lipsei de experiență a șefului mai tanăr, ci găsește modalități prin care să-ți aduci contribuția în cadrul echipei. Un manager bun va aprecia acest lucru.
  3. Daca ești seful mai tanăr: tratează angajatul în vârstă mai mult ca pe un partener. Viața de birou în secolul 21 nu trebuie să semene cu modelul negustorilor în care maestrul îl supraveghează pe ucenicul său novice. Un manager ar trebui să ajute angajații să exceleze în ceea ce fac ei cel mai bine.

Cappelli adaugă că aceste combinații de șefi tineri – angajați bătrâni au potențial de succes.

“Potrivit unor cercetari, atunci când aduci împreună angajați în vârstă cu șefi tineri, aceștia colaborează mai ușor între ei,  deoarece nu se consideră a fi în concurență unii cu alții”, conchide Cappelli.