Trei greșeli majore pe care să le eviți în PR

Trei greseli majore pe care sa le eviti in PR

Se spune că nu există PR negativ. Nu sunt de acord, însă te pot asigura de un lucru: există PR contraproductiv. Iată trei greșeli majore pe care să le eviți atunci când gândești și implementezi o campanie de relații publice.

  1. Tacticile – înaintea strategiei și a planului

Adesea, suntem orientați spre acțiune, ne dorim să folosim un anumit instrument de comunicare, dar uităm să ne întrebăm de ce facem și pentru ce facem acea acțiune sau campanie. Atunci când campaniile încep cu „Vrem să fim și noi pe Facebook” sau „Îmi doresc să apar în presă”, este clar că nu ai stabilit obiective, că nu ai cum să măsori (in)succesul și că, aproape sigur, pe termen lung, vei fi muncit în zadar.

Începe mereu planurile anuale sau campania cu întrebările: care sunt obiectivele mele de business și cum mă poate ajuta comunicarea în acest sens? Cui mă adresez (încearcă să lărgești lista dincolo de clienți și consumatori)? Ce vreau să transmit despre mine sau organizația mea? Cum ajung cel mai bine la publicurile mele țintă și cum mă diferențiez de ceilalți?

Începe mereu cu începutul și anume cu strategia.

  1. Creativitatea fără șanse

Cu toții ne dorim să fim creativi: să avem idei proaspete, să organizăm sesiuni reușite de brainstorming, să găsim concepte originale și să venim cu tactici surprinzătoare. Pentru asta, dă creativității o șansă!

Atunci când ghidezi o sesiune de brainstorming sau te gândești la o idee, încearcă să dai limitările deoparte. Nu ajută să începem o discuție cu „Uite tot ce s-a făcut deja pe acest subiect ”, „Bugetul este mic, nu putem face mare lucru”, „Avem foarte puțin timp ca să venim cu o idee, trebuie să ne grăbim” și să continuăm cu „Pentru asta nu avem bani”, „Asta seamănă cu ce a făcut concurența”, „O asemenea idee nu va fi niciodată aprobată”.

Când lucrezi cu companii mici și mijlocii, resursele de bani, de timp și de know-how pot fi o provocare. Ne uităm la brandurile „mari” și ne gândim că nu avem bugetele, notorietatea, cercetările, echipele de specialiști de care acestea dispun. Și de fiecare dată le amintesc clienților sau partenerilor mei că „a fi mic” vine cu anumite avantaje, precum flexibilitatea și credibilitatea.

Campaniile cu buget redus pornesc de la idei mari și aproape niciodată de la „nu”-uri.

  1. Documentarea superficială (sau lipsa ei)

Chiar înainte de a gândi strategia, trebuie să te documentezi, în primul rând, cu privire la publicurile tale. De-a lungul timpului, am lucrat pentru campanii care se adresau tinerilor interesați de carieră, părinților de adolescenți preocupați de copiii lor, specialiştilor IT&C şi celor pasionaţi de tehnologie, amatorilor de mobilier de lux, gamer-ilor și multor altor categorii de public. Nu am ales abordările și mesajele care ar fi funcționat la mine, fiindcă, evident, nu mă încadram în multe dintre aceste categorii. Gândește campaniile pentru audiența ta, nu pentru tine.

Adesea generalizăm și folosim stereotipuri atunci când ne gândim la clienții, consumatorii, partenerii și chiar angajații noștri și avem impresia că nu e nevoie să aprofundăm subiectul, că „știm noi foarte bine ce și cum”. În realitate, nu este suficient, trebuie să îți cunoști și să înțelegi cu adevărat audiența. Analizează studii și statistici, discută cu persoane reprezentative pentru segmentele tale de public, studiază comportamentul lor în diferite medii, cere ajutor și sfat.

Dacă nu ne cunoaștem bine publicurile-țintă, vom gândi campania ca pentru altcineva: fie nu vom ajunge la publicul nostru, fie vom ajunge, dar cu mesajele și abordările nepotrivite.

Poate părea complicat, dar nu este. Sunt câteva principii de comunicare și mai mult bun simț. Pe scurt: Documentează-te temeinic. Gândește strategic. Dă o șansă creativității.

Pe Catrinel Burghelea o poți întâlni la cursul Introducere în Public Relations, la Fundația Calea Victoriei.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •