Sfaturi pentru prezentări persuasive

Încărcat laAtelier de vorbire în public: Secretul unei prezentări de succes

Știm cu toții sfaturile de bază pentru o prezentare bună: nu citi prezentarea, nu obosi audiența cu slide-uri pline de text și altele asemenea. Dar pentru prezentările cu mize mari – în urma cărora vrei să atragi investitori – aceste lucruri de bază nu sunt suficiente.

Ca să convingi oamenii de ideea ta, oameni care au puterea să dea viață ideii tale sau să o lase să moară, trebuie să începi cu o structură puternică. Urmează câteva întrebări pe care să ți le pui pentru a structura o prezentare care de la început înlătură orice potențială obiecție și este atât de atractivă încât un ”da„ este mult mai ușor de obținut.

Care este problema pe care o rezolvi?

Chiar și profesioniștii mai cad în capcana de a își începe prezentarea vorbind despre soluția pe care o oferă. Dar dacă prezentarea o ții unor oameni externi mediului tău sau chiar unor directori înalți în cadrul companiei tale, este posibil ca aceștia să nu fi urmărit îndeaproape proiectul tău. Dacă nu explici de la început contextul și motivul pentru care proiectul tău contează, riști să îi pierzi devreme în prezentare pentru că ei nu vor fi siguri că ideea ta este relevantă.

De ce acum?

Problema ar putea fi una semnificativă, dar s-au descurcat foarte bine pur și simplu evitand-o până acum. De ce este acum momentul să facă o schimbare în acest sens? De ce este nevoie să ia măsuri rapide? Până când nu îi convingi că problema este una urgentă și că va continua să înrăutățească lucrurile dacă nu sunt luate măsuri, ei vor înclina spre ”mai stăm și vedem” sau vor prioritiza alte lucruri. Asigură-te că le explici consecințele pasivității în această situație.

Cum a fost verificată ideea?

Poate că ai lucrat doi ani la proiectul acesta, dar este posibil ca directorul companiei să nu aprecieze corect efortul depus de tine in această soluție, și atunci este folositor să explici un pic acest lucru. Nu înseamnă că trebuie să stai 5 minute să te lauzi cu realizările tale, însă vrei să scoți în evidență abilitățile tale și seriozitatea cu care ai tratat acest proiect. De exemplu, poți să menționezi că echipa ta a intervievat 100 de cercetatori importanți pentru a cele mai bune practici pe care tu le recomanzi acum sau că ai făcut 3 proiecte-pilot pentru a testa conceptul pe care îl propui.

Ai simplificat structura?

Tu ești atât de familiarizat cu soluția încât chiar și cele mai complexe aspecte ți se par subînțelese sau evidente. Însă nu va fi la fel și pentru persoanele cărora le ții prezentarea. Gândește-te dacă poți să simplifici informația în puncte sau pași.

De exemplu, procesul de a te redescoperi poate fi dificil, însă în cartea “Reinventing You” este descris un proces în trei pași de descoperire, creere și trăire a brand-ului personal prin care cititorii pot parcurge pași mici astfel încât se simt bine să producă schimbarea. De asemenea, ajută audiența să prindă esența unui procedeu complex și inspiră mai multă încredere în calea pe care o propui.

Ai inclus o poveste?

Anumite domenii – cum ar fi ingineria – sunt mai orientate pe fapte și cifre decât pe povești. Dacă faci parte din unul dintre aceste domenii sau pur și simplu nu ești obișnuit cu o astfel de abordare, este posibil să ți se pară neserios să folosești anecdote, însă pierzi foarte mult nefolosindu-le. Asta nu înseamnă să te apuci să creezi povești siropoase, însă datele prind și mai multă forță dacă le prezinți printr-un exemplu concret pentru a crea o imagine vizuală despre ceea ce prezinți. De asemenea, ajută și la captarea atenției.

Ai inclus o invitație la acțiune?

Nu în ultimul rând, mulți greșesc în prezentările lor prin omiterea unei invitații clare la acțiune. Pentru tine, poate fi evident care este pasul următor – aprobarea bugetului pentru lansarea proiectului, investiții în companie – dar aceasta rareori este clar și pentru cei care aud pentru prima data soluția propusă de tine. Dacă ți-ai făcut prezentarea bine, atunci i-ai câștigat de partea ta; mai trebuie să clarifici ce măsuri să ia pentru a te sprijini. Asigură-te că încorporezi acest element în prezentarea ta.

Prezentările sunt un punct-cheie în cariera profesioniștilor, însă aceștia tind să se concentreze prea mult pe estetică și neglijează conținutul. Desigur, și estetica este foarte importantă, dar conținutul prezentării este într-un final factorul decizional. Iar dacă aplici sfaturile de mai sus vei avea șanse mai mari să reușești.