6 scuze neproductive în social media

Social media nu sunt o modă trecătoare, iar liderii care aleg să stea departe de fenomen sau să-l abordeze superficial fac un deserviciu major companiilor lor. CEO-ul social competent dezvoltă atât online, cât și offline relații care îi măresc în mod spectaculos eficacitatea, care îl ţin bine informat şi îi creează o reputație personală clar conturată, ce influențează direct reputația companiei.

Conducătorul activ în social media urmărește, de obicei, o strategie bine pusă la punct, bazată pe un set de decizii deliberate privind conținutul pe care-l face public, mixul de media folosit și frecvența cu care comunică. Scopul lui este să spună cât mai convingător cu putință atât povestea personală, cât și pe cea a companiei pentru a cuceri inima publicului.

Să fii relevant în social media nu presupune cunoștințe tehnice excepționale, nici talente ascunse greu de descoperit, ci o viziune clară, capacitatea de a povesti pe limba oamenilor și abilități de relaționare absolut obișnuite. Când îți trăiești cu pasiune povestea vieții și a organizației pe care o conduci nu are de ce să-ți fie teamă: o spui, convingi, mergi mai departe.

Citește și Social media, must-have-ul oricărei companii în 2014

În practică, nu este la fel de simplu. Iar asta îi face pe cei mai mulți dintre ­conducătorii companiilor de pe la noi, chiar dacă sunt convinși că social media sunt utile, să se mulțumească să mențină un profil de LinkedIn pe care nu postează niciodată nimic și unul de Facebook pe care găsești mai mult poze sau comentarii din vacanțe, de la nunți, botezuri și cumetrii, uneori.

Rareori, acestora li se alătură câte o postare din fântâna searbădă a vorbăriei corporatiste, goală de sens, sau un „comunicat de presă” care anunță o nouă caracteristică a produsului, complet neinteresantă pentru cei din afara companiei. Să vedem ce spun marii șefi de firme atunci când îi întrebi de ce nu valorifică social media la nivelul adevăratului lor potențial de promovare a brandului profesional și a businessului.

„Nu înțeleg exact ce sunt și prefer să ­nu-mi bat capul”

– este o zicătoare ce demonstrează atitudinea ciudată a celui care este principalul purtător de cuvânt și de imagine al companiei. Această declarație echivalează cu refuzul de a merge la cel mai mare eveniment al industriei din care faci parte, unde urmează să fii premiat pentru excelență, pe motiv că nu ești sigur că imaginea ta are de câștigat. Dovedește celor ce te urmăresc pe orice canal de comunicare că știi despre ce vorbești, că ai soluții la îndoielile și problemele lor și că ești capabil să fii empatic. Vei avea beneficii imense atât personal, cât și pentru companie!

„Nu mă reprezintă sau nu am nimic de câștigat”

– spune, de obicei, conducătorul care nu este obișnuit nici în viața civilă să le transmită clienților, subordonaților, partenerilor sau șefilor care este punctul lui de vedere în legătură cu problemele și oportunitățile imediate. El așteaptă să vadă în ce ape se scaldă toți cei implicați, ca abia apoi să ia o atitudine călduță, menită mai degrabă să nu supere pe nimeni decât să producă soluții de succes. Îi amintesc CEO-ului care se crede indispensabil și, prin urmare, care îşi propune să câștige prin neprezentare că durata medie de viață a jobului din fruntea companiei a scăzut deja sub trei ani și că profilul digital a devenit un criteriu de evaluare a competenței, abilităților și moralității din ce în ce mai important atât pentru angajator, cât și pentru recrutori.

„Mi-e teamă că o să spun o prostie”

– este o îngrijorare normală. Oricât de mult ai să te ferești de asta, tot are să se întâmple, cu sau fără social media. Soluția nu este și nu a fost niciodată să te ascunzi sau să nu comunici nimic de teama de a nu da greș. Cu cât ai fost mai vizibil pe parcursul timpului, cu atât mai mult cei care te urmăresc te cunosc, te apreciază și te înțeleg. Ei vor sesiza că este vorba doar despre o greșeală minoră și nu de o rea intenție monumentală, și vor trece peste ea, în virtutea relațiilor construite în timp.

„Nu am timp”

– este cea mai frecventă scuză a executivului care nu vrea să se implice cu adevărat într-o inițiativă. Presupunând că ai depășit faza de preșcolar în ale organizației, dacă ești capabil să stabilești priorități logice pe care le și respecți, înseamnă că timpul tău poate fi gestionat. Așa că este doar alegerea ta dacă vrei să faci parte din avangarda revoluției în comunicare sau dacă preferi să fii o stavilă în calea progresului.

„Mi se știrbește reputația personală și, implicit, a companiei

dacă oricine interacționează cu mine când are chef, îmi pune întrebări incomode, face mișto sau mă înjură” – să fii prezent în social media nu înseamnă să te tragi de șireturi cu toți cei care intervin în discuție. Poți să păstrezi distanța necesară unei conversații civilizate și, în același timp, să demonstrezi că ești capabil să găsești soluții rapide pentru preocupările celor interesați de serviciile companiei.

„Trebuie să respect regulile și procedurile de comunicare”

reprezintă mai mult un pretext străveziu decât o preocupare reală, pentru că un CEO contribuie la dezvoltarea acestor reglementări și este nevoit să le respecte tot timpul, chiar și atunci când mesajul lui nu este imediat disponibil publicului larg. În plus, social media constituie nişte canale de distribuție a conținutului, nu conținutul în sine, deci nu ar putea să fie în discordanță cu politica de comunicare.

Mesajele pe care le liderul le transmite în exteriorul firmei au o pondere din ce în ce mai mare la obținerea unor rezultate excepționale. Calitatea conținutului, dar și eficacitatea folosirii canalelor de comunicare îi pot aduce clienți potențiali calificați, o imagine și o reputație mai bună, relații excepționale cu partenerii, clienții și publicul.

Prin urmare, executivii care continuă să ignore grațios puterea social media, care se mulțumesc să distribuie informație corporatistă septică, făcută la normă în fabrica de PR, care evită interacțiunea cu oamenii, care transmit un mesaj pe lună sau două pe an și care nu se implică personal deloc în construirea și difuzarea conținutului dau cu piciorul unui evantai larg de oportunități și aduc deservicii majore atât firmei pe care o conduc, cât și propriei imagini de profesioniști care ar putea avea ceva valoros de spus. Social media reprezintă o modă care va rămâne actuală pentru mult timp. Folosește-te de ea!

Calin Cavaleru

Călin Cavaleru, Managing Partner, HTDI Consult

Călin este autor, speaker și consultant. Activează în business-ul privat încă din 1991. Simplifică viața conducătorilor de echipe și companii prin tehnici de gândire rațională. Fiind specialist în optimizarea funcționării organizației, își ghidează clienții spre cele mai simple, ieftine și durabile soluții. Călin a lucrat pentru companii din media, producție, banking, asigurări, auto, retail, oil&gas, IT&C, FMCG și producție publicitară, ca trainer pentru echipele de conducere, mentor sau coordonator de proiect.

instagram linkedin twitter google-plus facebook