Arta are darul de a ne inspira şi a ne da energia creativă pentru a face lucrurile diferit, descoperindu-ne mai bine pe noi şi astfel ajungând la ceilalţi. Pentru a vă încărca cu inspiraţie în luna iulie, v-am pregătit o selecţie cu 3 expoziţii cu tematici diferite, care să vă aducă noi perspective personale şi, de ce nu, chiar şi profesionale.
1. Expoziția „Aici-Acolo. Artiști din România și Diaspora. Estetica eternului acum” este găzduită de Muzeul Național Cotroceni, în Spațiile Medievale, până pe 15 iulie 2018, de marți până duminică, între orele 09.30-16.30.
Proiectul are în vedere zece decade de artă românească, prin prisma evoluției stilistice și conceptual experimentale, în modernitatea ei de atunci și de acum.
“Demersul nostru a avut în vedere zece decade de artă românească, prin prisma evoluției stilistice și conceptual experimentale, în modernitatea ei de atunci și de acum. Selecția, focalizată pe artiști români și artiști de origine română care au activat sau încă activează în afara poziției geografice definitorii pentru locul nașterii și al formării lor, este una ad-hoc. La originea acestei secvențe comparatistice asupra unui veac de artă românească au stat noțiuni precum arhitectura formelor și acuratețea tehnică, stilizările și decupajele, formele abstracte și semnificațiile lor în evoluția clasicismului modern european, a avangardei și a postmodernismului, geometrizările, minimalizările, austeritățile, transfigurările, încifrările, lirismele sau poetizările, atitudinile estetice personale sau moda timpului”, arată Ana-Maria Altmann, curatoarea expoziției.
2. „Master 2018 – Valentin Cernat. Doina Domenica Cojocaru – Thanasiadis. Alice Voinea”este un proiect care vă propune trei expoziții găzduite de Galeria Posibilă, până pe 15 iulie 2018, de joi până sâmbătă, între orele 17:00 – 21:00.
Cele trei expoziții fac parte din proiectul Master 2018 şi tratează, de fiecare artist în parte, alta temă:
În „Spooky action at a distance”, Valentin Cernat interacționează cu orașul în care locuiește acum, Antwerp, urmărind, în plimbările sale, modul de dezvoltare al acestuia: un oraș dezvoltat inițial în interiorul zidurilor cetății, care, ca urmare a dezvoltării economice din anii `60, a fost înconjurat de o autostradă. Traseul său zilnic fiind definit de trecerea autostrăzii, acesta a devenit un „loc” de explorat. O autostradă care desparte două tipuri de structură ale orașului ajunge, prin expoziția „spooky action at a distance”, să conecteze două orașe: București și Antwerp.
În „Remnants”, Doina Domenica Cojocaru – Thanasiadis explorează conceptul de identitate națională, asamblându-le într-o carte în care identitatea însăși se pierde, se ascunde iar apoi ni se destăinuie cu fiecare pagină. Expoziţia conţine o colecție de fotografii și documente regăsite în arhiva familiei Doinei Domenica Cojocaru – Thanasiadis.
Prin „Lexicon Posibil”, Alice Voinea propune o clasificare a elementelor cu care intrăm zilnic în contact în patru categorii: A. Extrase din natură, B. Stadii ale artefactelor, C. Experimentum (ex)comestibil și D. Corp investigabil.
3. Expoziția „Vedute venețiene din colecția Intesa Sanpaolo” este găzduită de Muzeul Național de Artă al României, Parterul Galeriei Naționale, până pe 15 iulie 2018, de miercuri până duminică, între orele 10.00 – 18.00. Aceasta este parte a programului de inițiative „Progetto Cultura” dedicat restaurării operelor de artă și valorificării culturale a acestora.
În cadrul acestei expoziţii sunt prezentate în premieră operele câtorva dintre cei mai cunoscuți artiști italieni (dar nu numai) care au contribuit la consolidarea și răspândirea noului gen artistic pe parcursul secolului al XVIII-lea.
„Capriccio cu biserică gotică și lagună” de Canaletto (Veneția, 1697 – 1768), „Vedere spre Canal Grande cu Riva del Vin și Riva del Carbon” de Michele Marieschi (Veneția, 1710 – 1744), „Piața San Marco către San Geminiano” de Francesco Guardi (Veneția, 1712 – 1793), și „Vedută cu Santa Maria della Salute și Punta della Dogana” de Hendrik Frans van Lint (Anvers, 1684 – Roma, 1763) ne poartă printre clădiri, locuri, colțuri devenite definitorii pentru geografia, arhitectura și atmosfera Veneției, oraș care a contribuit din plin la dezvoltarea vedutei grație atracției exercitate asupra a nenumărate generații de amatori de artă.
„Veduta” înflorește ca gen artistic în paralel cu așa-numitul „Grand Tour”, precursorul turismului cultural din zilele noastre. În secolul al XVIII-lea, intelectuali și călători, îndeosebi englezi, își desăvârșesc formația făcând „marele tur” al Europei, cu opriri obligatorii în cele mai importante orașe ale Italiei. Practicarea acestui nou tip de „pelerinaj cultural” atrage după sine noi modalități de exersare a memoriei, printr-o relație specială cu arta dar și cu „arta” rememorării și împărtășirii propriilor impresii. Vedutele, ca și jurnalele de călătorie, mediază experiența directă a unor locuri și arhitecturi investite cu valoare simbolică și contribuie astfel la crearea și perpetuarea unui imaginar colectiv care cultivă memoria culturală. Succesul comercial al noului gen este asigurat în principal de piața engleză, extrem de sensibilă la pitoresc, diferență și specificitate.
Lucrările prezentate în expoziție provin din Colecția Intesa Sanpaolo, Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari, Vicenza. Banca Intessa Sanpaolo este deținătoarea unei importante colecții – peste 20.000 de piese, dintre care mai mult de jumătate de o valoare culturală deosebită – prezentată publicului în trei palate istorice, foste sedii ale băncii reorganizate ca instituții muzeale în centrele orașelor Milano, Napoli și Vicenza.
Citește și Află ce te motivează, pentru a-ți forma obiceiuri de succes!