Afacere de la zero sau cumpărată la cheie?

afacere de la zero

Odată ce s-a hotărât să renunțe la a fi angajat și a porni propria afacere, deciziile cu adevărat dificile se vor revărsa asupra noului antreprenor. Prima și cea mai importantă dintre ele, cea care va decide  acțiunile următoare, este dacă va porni o afacere de la zero sau dacă alege să cumpere una la cheie, scrie Small Business.

Există argumente pro și contra pentru fiecare dintre aceste opţiuni. Primul pare a fi acela că startup-urile au mai multe șanse să se transforme în eșecuri, dar realitatea este că ambele sunt la fel de riscante.

Primul risc este cel financiar

Este mult mai probabil ca bancile să îți acorde un împrumut pentru o afacere la cheie decât în cazul unui start-up, dacă aceasta promite să aibă succes sau dacă anterior s-a dovedit a fi profitabilă. Pe de altă parte, costurile de pornire ale unei afaceri de la zero sunt mai reduse, dar riscul de a porni la drum cu un produs netestat sunt mult mai mari.

Din punctul de vedere al ideii de business, să cumperi o afacere la cheie nu îți lasă foarte mult loc să inovezi, iar să treci un business deja existent printr-un proces costisitor de rebranding este destul de riscant.

Citeste si: Cele mai bogate femei din industria tehnologiei

În cazul în care aveți o idee de business bună, complet nouă, ar fi mai simplu să o clădiți de la zero decât să transformați un business și să îi schimbați destinația. Un business de-a gata înseamnă că deja veți avea la momentul deschiderii sistemele, procedurile, logistica și, în unele cazuri, chiar și resursa umană puse la punct.

Dacă aveți un minimum de experiență într-un anumit domeniu, ar fi mai sigur să cumpărați o afacere gata organizată în acel sector și să porniți la drum mai simplu. Dacă porniți un start-up într-un domeniu nou, veți avea nevoie de o cunoaștere profundă a sectorului de activitate înainte de a stabili toate procedurile, detaliile financiare, previziunile și strategia de marketing.

Cumpărați un istoric sau îl clădiți?

Un aspect foarte important care v-ar putea îngrijora când alegeți să cumpărați o afacere la cheie este istoricul acesteia. De ce este la vânzare? Toate problemele și viciile ascunse ale unui business ar trebui să iasă la iveală prin procedura de „due diligence” în care se evaluează starea financiară a companiei și trecutul său. În paralel, este bine să faceți și un studiu de piață pentru a vedea care este situația reală în ceea ce privește competiția.  Un start-up pleacă la drum curat ca lacrima. Studiul competiției este, însă, și aici de o importanță crucială.

Răbdarea este și ea important de luat în calcul. În cazul unui start-up, rezultatele nu se vor arăta peste noapte. Prima etapă, destul de consistentă ca timp, va însemna investiție și iar investiție. O afacere deja existentă este posibil să genereze deja profit din ziua a doua, dar nu este obligatoriu. Aşadar, există riscuri în ambele cazuri.