De la angajat la antreprenor

De la angajat la antreprenor

În ultimii cinci ani, tabloul socio-economic local şi mondial a suferit schimbări radicale. Falimentarea multor companii mici şi mijlocii, restructurările şi reorganizările din marile corporaţii, tăierile de salarii şi beneficii şi chiar dispariţia unor domenii de activitate au adus, paradoxal, şi ceva bun: au încurajat spiritul antreprenorial.

Puşi în faţa unor astfel de realităţi, tot mai mulţi oameni au fost nevoiţi să ia totul de la zero, să facă lucruri noi şi să devină cât mai inventivi pentru a supravieţui. Noua stare de fapt şi-a pus amprenta şi asupra celor care au avut norocul să nu fie concediaţi. Mai exact, angajatorii au „umblat” la profilul angajaţilor şi au adăugat şi alte cerinţe: să fie mai creativi şi mai implicaţi la locul de muncă, să aibă iniţiativă, spirit antreprenorial, entuziasm şi, nu în ultimul rând, să depună mai mult efort.

A vedea oportunităţi acolo unde ceilalţi văd probleme

În sensul modern al economiei de piaţă, un antreprenor este un agent economic care adoptă un comportament activ şi novator, care acceptă deliberat riscuri financiare pentru a dezvolta proiecte noi. Joseph Schumpeter (1934), considerat un geniu al economiei secolului XX, spunea: „În antreprenoriat, există o înţelegere pe care o facem în legătură cu un anumit tip de comportament, care include: iniţiativă, organizarea şi reorganizarea mecanismelor socio-economice şi acceptarea riscului şi a eşecului”. Fiind o aşteptare tot mai manifestă pe care managerii o au de la angajaţi, spiritul antreprenorial poate fi descris prin termeni precum inovaţie, flexibilitate, dinamism, risc, creativitate şi orientare spre creştere. Pe de altă parte, presa foloseşte adesea termenul de antreprenoriat pentru a se referi la deschiderea unor noi afaceri şi la dezvoltarea celor vechi. Mai concis, spiritul antreprenorial reprezintă capacitatea cuiva de a vedea oportunităţi acolo unde ceilalţi văd probleme şi de a le face profitabile. De altfel, o atitudine de acest fel faţă de lucruri şi de viaţă, în general, este una foarte sănătoasă, pozitivă şi generatoare de optimism în relaţia cu cei din jur. De asemenea, a avea spirit antreprenorial echivalează cu a oferi ceva diferit (un produs sau un serviciu) de ceea ce există pe piaţă şi cu a-ţi asuma anumite riscuri. Şi pentru că tot am amintit despre riscuri, statisticile arată că în dezvoltarea unei noi afaceri există o rată de eşec de aproximativ 20% în primul an, de 30% în primii trei ani şi de 40-50% în primii cinci ani.

Cum recunoşti un antreprenor?

Potrivit mai multor studii, majoritatea antreprenorilor de succes prezintă următoarele calităţi: au control interior şi capacitate de planificare, îşi asumă riscurile, sunt inovatori, dau şi primesc feedback, iau decizii, sunt independenţi. Această listă este însă una deschisă, putând fi îmbunătăţită continuu, prin adăugarea unor caracteristici noi, precum: tenacitate, energie, originalitate, optimism, orientare spre rezultate, flexibilitate etc.

Aşa cum precizam, persoanele întreprinzătoare se deosebesc de celelalte prin faptul că au ceva în plus: în primul rând, învaţă permanent şi mai mult decât ceilalţi; apoi, indiferent de obstacolele şi dificultăţile pe care le întâmpină, îşi urmează idealul; nu în ultimul rând, sunt dispuse să încerce mai mult decât ceilalţi pentru a-şi vedea visul împlinit. Astfel de oameni, extrem de valoroşi pentru orice organizaţie, sunt beneficiarii unui set de aptitudini specifice gândirii antreprenoriale, care pot fi învăţate şi dezvoltate în special în primii ani de formare, iar apoi şlefuite de-a lungul carierei de antreprenor. Iată câteva dintre aceste aptitudini:

Persuasiune: este calitatea pe care antreprenorii o manifestă cel mai mult şi care rezidă în a-i convinge pe ceilalţi să creadă în visul lor şi să le ofere sprijinul de care au nevoie. Leadership: reprezintă capacitatea de a avea viziune în ceea ce priveşte viitorul produsului sau al serviciului propus.

Responsabilitate: persoanele cu spirit antreprenorial sunt, înainte de toate, foarte responsabile atunci când vine vorba despre propria viaţă. Ele privesc obstacolele şi provocările ca parte a drumului lor şi, în loc să renunţe, se simt mobilizate de acestea. De asemenea, ele cred că în spatele riscurilor se află o anumită învățătură, care, odată asimilată, se transformă în încredere. Iar încrederea îi ajută să identifice mai uşor oportunităţile şi, ulterior, să le valorifice.

Focus pe obiectiv sau concentrarea eforturilor pentru îndeplinirea scopului final: este esenţial ca antreprenorii să ştie clar care este obiectivul lor. Numai aşa pot avea influenţă asupra acelor oameni-cheie, care îi vor ajuta să-şi transforme visul în realitate. Succesul în antreprenoriat, ca şi în carieră, depinde de identificarea şi valorificarea unor oportunităţi. Seth Godin consideră că antreprenorii excelează în acest domeniu: ei se angajează din proprie iniţiativă în proiectele lor, cred cu toată tăria în ele şi investesc o pasiune extraordinară pentru a le da consistenţă.

Abilităţi interpersonale: îi ajută pe antreprenori să comunice eficient şi să aibă o relaţie bună cu persoanele din jur. Fără aceste abilităţi, ei nu pot transmite mai departe viziunea şi obiectivele. Succesul unei organizaţii depinde într-o mare măsură de echipă, echipă care trebuie formată încă din prima zi de lucru la noul job. Practic, fiecare persoană cu care antreprenorii interacţionează contribuie cumva la atingerea obiectivului final. Cu alte cuvinte, ei îşi întâlnesc şi adună aliaţii pe parcurs. Asta nu înseamnă că trebuie să se rezume doar la strângerea cărţilor de vizită. Secretul este să le pese cu adevărat de cei pe care îi întâlnesc. De-a lungul drumului, vor descoperi persoane care le vor completa punctele forte, care îi vor sprijini în punctele slabe sau care, pur şi simplu, vor fi pe aceeaşi lungime de undă cu ei. Tocmai de aceea, este bine să ţină legătura cu ele. Cine ştie când vor avea nevoie de susținerea lor pentru a ajunge la succes?!

De ce să alegi calea antreprenoriatului?

Motivaţiile pentru care unii angajaţi aleg să devină antreprenori sunt multe. Unii (foarte mulţi), îngrădiţi şi sufocaţi de restricţiile şi rigurozitatea pe care le impune un job într-o companie mare, sunt atraşi de independenţa şi libertatea pe care le oferă un business propriu. Oare pentru cine nu este atractivă ideea de a putea face lucrurile aşa cum doreşti, de a fi stăpân pe decizii şi de a exercita un control mai mare asupra lucrurilor din jur? Alţii iau calea antreprenoriatului pentru că ajung să se plafoneze la locul de muncă, pentru că simt că nu sunt apreciaţi la adevărata lor valoare sau pentru că nu progresează atât de rapid pe cât şi-ar dori. La fel de motivante sunt stabilitatea economică şi flexibilitatea pe care le dobândeşti odată ce îţi deschizi o afacere. Majoritatea persoanelor care aleg să devină antreprenori au însă în comun pasiunea pentru ceva, singura care poate genera succesul şi sentimentul de împlinire.

Antreprenori de succes / angajaţi

Punând bazele propriei afaceri, vei dobândi libertate personală şi financiară şi totodată vei avea un sentiment profund de împlinire. În cartea sa, „Cele 10 secrete ale antreprenorilor: cum să faci să nu mai fi un simplu angajat”, antreprenorul şi speakerul inspiraţional Keith Cameron Smith dezvăluie 10 principii esenţiale care te ajută să faci saltul de la statutul de angajat obişnuit la cel de antreprenor de succes. Iată care sunt acestea:

Antreprenorii se autoeducă într-o măsură mult mai mare decât o fac angajaţii. În perioada de instruire, antreprenorii aleg singuri ce să înveţe şi pun orice fel de întrebări, fără să le fie teamă că vor fi ironizaţi, mustraţi sau corectaţi. Însă cel mai important este că se gândesc la ce şi-ar dori cu adevărat să facă în viaţă, după care îi întreabă pe cei din domeniul lor de interes cum au reuşit să ajungă la succes.

Antreprenorii îşi asumă riscul de a da greş / Angajaţii percep riscul ca pe ceva foarte grav.

Antreprenorii de succes consideră că eşecul este inevitabil şi că, dacă se produce, are scop educativ. Cu alte cuvinte, el reprezintă o modalitate de a învăţa, de a se corecta şi de a creşte. Greşelile fac parte din viaţă, motiv pentru care trebuie asumate şi privite ca oportunităţi preţioase de a o lua de la capăt, pe un drum mai bun.

Antreprenorii caută soluţii/Angajaţii rezolvă probleme. Atunci când se iveşte o problemă la locul de muncă, angajaţii consideră că nu este responsabilitatea lor să o rezolve. În schimb, antreprenorii îşi asumă responsabilitatea de a soluţiona problemele pe termen lung, pentru a evita ca în viitor să consume alte resurse cu ele.

Antreprenorii ştiu câte puţin despre o mulţime de lucruri/Angajaţii cunosc multe despre puţine lucruri. Dacă vrei să rămâi un simplu angajat pentru tot restul vieţii, atunci nu trebuie decât să te rezumi la task-urile jobului tău şi să nu depui nici un efort pentru a învăţa altceva. În schimb, dacă vrei să devii un antreprenor de succes, atunci trebuie să-ţi dezvolţi o nouă optică: să priveşti lucrurile în ansamblu şi să descoperi cum funcţionează ele.

Antreprenorii ştiu şi să aprecieze, şi să corecteze / Angajaţii nu obişnuiesc să facă aceste lucruri.

O zicală veche spune că o linguriţă de zahăr te ajută să înghiţi medicamentul amar. Lauda este zahărul, iar medicamentul este corecţia. Adulţilor le place să fie lăudaţi în aceeaşi măsură ca celor mici, ceea ce înseamnă că aprecierea este de fapt cheia de a ajunge la succes. Antreprenorii adevăraţi au învăţat să laude înainte să corecteze şi să laude din nou atunci când văd îmbunătăţiri.

Antreprenorii îşi asumă responsabilitatea /Angajaţii spun că nu este vina lor.

Şansa de a deveni un mare antreprenor începe să prindă viaţă odată ce ai învăţat să-ţi asumi responsabilitatea în ceea ce priveşte viaţa personală. În fiecare zi ai de ales: fie îţi asumi responsabilitatea, fie te „sustragi”, te plângi şi te justifici. Acestea nu sunt decât scuze pentru ceea ce nu poţi face, fi sau avea. Este imposibil să devii responsabil atâta vreme cât dai vina pe altcineva sau altceva pentru propriul eşec, cât te lamentezi şi încerci să găseşti explicaţii.

Antreprenorii fac avere / Angajaţii fac bani.

Practic, o diferenţă mică de gândire poate face diferenţa majoră între a strânge o avere, ce echivalează cu a-ţi câştiga libertatea financiară, şi a face bani.

Antreprenorii se înconjoară de oameni de succes / Angajaţii se mulţumesc cu cei obişnuiţi.

Oamenii cu care-ţi petreci timpul nu au un efect imediat asupra ta, însă, în timp, ei îţi vor influenţa viaţa fie în mod pozitiv, fie negativ. Alegând să investeşti timp în persoanele înţelepte, care cunosc succesul, vei învăţa să fii ca ele.

Antreprenorii privesc spre viitor / Angajaţii se raportează la trecut.

Trebuie să recunoştem că sunt foarte puţini cei care au viziune. Tocmai de aceea există atât de mulţi angajaţi, şi nu antreprenori. Viziunea face ca lucrurile să se mişte, este cea care atrage înţelepciunea şi îţi ghidează viaţa. Făcând ceva zi de zi pentru viziunea ta, visul tău va începe să capete contur.

Antreprenorii îşi asumă riscuri datorită încrederii / Angajaţii preferă stabilitatea pentru că le este teamă.

Când elimini riscurile din viaţă, îndepărtezi, de fapt, oportunităţile. Mulţi angajaţi spun că le-ar plăcea să aibă propriul business, însă le este teamă de riscuri şi nu au încredere că vor reuşi, ceea ce înseamnă că îşi taie singuri şansele de a cunoaşte succesul. În schimb, antreprenorii adevăraţi au o încredere de nezdruncinat, care le permite să descopere oportunităţi şi să-şi asume riscuri.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •