Costel Alecu, Managing Partner Romtor: „Cea mai mare provocare, mai ales în piața de spații logistice, este lipsa ofertelor”

Am discutat cu un specialist in domeniu, Costel Alecu, broker imobiliar, Managing Partner Romtor

Piața imobiliară trăiește o perioadă de expansiune. Românii se înghesuie, din nou, la credite imobiliare, iar clădirile de birouri răsar la tot pasul, chiar și în zone centrale ale orașelor. Motiv pentru care am discutat cu un specialist în domeniu, Costel Alecu, broker imobiliar, Managing Partner Romtor, care ne-a explicat câteva dintre aceste trenduri.

Cum vedeţi piaţa de imobiliare în România, în 2018?

Anul acesta a început foarte bine, în sensul că piața rezidențială este pe un trend ascendent. Sunt foarte multe proiecte rezidențiale care se dezvoltă, asta datorită faptului că anii 2016 și 2017 au fost niște ani de tatonare a pieței din partea investitorilor.

Ca să extindem puțin discuția la partea de business to business, sectorul industrial, sectorul de birouri și cel de retail, și aici lucrurile merg bine, dezvoltările fiind destul de pronunțate. Aș semnala mutarea polului de interes din zona de nord, care s-a aglomerat foarte mult, spre zona Orhideea, din Regie, zona Timpuri Noi și zona Unirii. Ieșirea din aglomerația de trafic din nord face aceste proiecte foarte atractive: au deja clienți, sunt pre-închiriate, unele dintre ele în proporție foarte mare, chiar peste 50%. Mă refer aici la cele din zona Orhideea, din zona Unirii, chiar și la proiectul mare de birouri dezvoltat de către Ikea, la Timpuri Noi. Deci, sunt premise foarte bune pentru piața de birouri, care se dezvoltă într-o direcție bună.

În ceea ce privește spațiile logistice, după un an 2017 destul de bun, putem spune că și anul acesta este la fel de intens. De remarcat faptul că această piață începe să se polarizeze: marii jucători cumpără tot mai mult teren. Aș da ca exemplu cel mai mare dezvoltator de logistică din România, compania CTP, care a achiziționat deja multe loturi de teren. Își consolidează poziția pe zona de vest, la intrarea pe autostrada București-Pitești și, după aceea, la km 13, la km 23, unde a făcut deja câteva achiziții, precum și în zonele adiacente din vest, în zona Chitila. De asemenea, fondul de investiții P3 se dezvoltă foarte mult cu spații logistice în zona de vest, având spațiu de manevră, dar și niște clienți foarte importanți (eMag, Altex, Carrefour), care, la rândul lor, se află într-o continuă expansiune și au nevoie de spații de depozitare din în ce mai multe.

Pe zona de retail, la nivel de București, putem spune că piața s-a stabilizat, la nivelul mall-urilor. Singurele dezvoltări importante sunt pe partea de hiper și supermarket, cu continuarea expansiunii retailer-ilor deja prezenți pe piață. Mă refer la retailerii de talie medie, precum Mega Image, care au o expansiune mai punctuală la nivel de cartiere, dar și la Penny și Lidl, care își continuă deschiderea de magazine, țintind tot zonele de cartier. Ei se vor dezvolta pe terenuri deja achiziționate, acum 2 – 3 ani.