Harta nu este teritoriul… spune un precept din coaching.

Harta nu este teritoriul... spune un precept din coaching.

Dovada este chiar traseul profesional al Danielei Florea, care şi-a găsit direcţia plecând tocmai de la frustrarea de a învăţa, iar apoi de a preda geografia fără hărţi…

De-abia se încheiase capitolul „comunism” în România, când profesoarei de la un liceu din Sibiu i s-a propus să predea geografie în Marea Britanie. Acolo a întâlnit pentru prima oară conceptul de hartă digitală, apanajul unei specializări IT foarte înguste.

Cum s-a născut ideea de a crea compania Geo Strategies?

Am avut întotdeauna un interes pentru oameni şi locuri. M-a fascinate relaţia dintre ei şi mi-am urmat această pasiune din copilărie în tot ceea ce am învăţat şi practicat apoi ca profesor, geograf, marketer şi antreprenor. În anii în care am studiat şi profesat în România, am fost consecventă visului meu, indifferent de umbra sub care se plasau disciplinele ne-inginereşti în anii dinainte de ’89.

O vizită în Marea Britanie în 1991 mi-a confirmat că domeniul pe care mi l-am ales din pasiune, şi nu după criterii economice, avea un potenţial excepţional pentru societate. Într-o lume care fusese închisă timp de zeci de ani, era necesară însă demonstrarea beneficiilor. Drumul nu a fost deloc uşor de la idee şi până la primul succes.

Se poate spune că aţi pornit „ca la carte”, de la o nevoie existent pe piaţă, pe care v-aţi propus să o satisfaceţi, fructificându-vă competenţele?

În antreprenoriat nu există reteţe sau „ca la carte”; întreprinzătorul inovează, descoperă, provoacă schimbarea, deschide căi noi, schimbă jocurile şi creează valoare. Geo Strategies este parte din „Cambridge Phenomenon”, un centru de inovaţie unde oameni de diverse formaţii fondează şi dezvoltă companii de mărimi diferite. E un loc unde se lucrează într-o stare permanentă de provocare intelectuală, unde lumea este pe aceeaşi lungime de undă, unde se inovează, se colaborează, se ajută şi se încurajează reciproc.

Existând o gândire laterală, de „integrative thinking”, nimic nu se face după o reţetă. O altă caracteristică o reprezintă dedicarea totală pentru calitate şi respectul faţă de client, ca stare normală a sistemului personal de valori pe care l-am indus în organizaţia mea. Ea este, de asemenea, un puternic avantaj competitiv. Inovaţia se manifestă multidimensional, de la produsul în sine la modul de lucru cu clientul (educat pentru conştientizarea nevoii sale şi dezvoltarea apetitului pentru schimbare) şi formarea continuă de competenţe într-un context dinamic.

Activaţi într-un spaţiu de specialitate foarte îngust. Descrieţi, vă rog, cât mai limpede pentru cei neavizaţi, activitatea companiei dumneavoastră.

Geo Strategies a pus bazele pentru înţelegerea structurată a legăturii dintre mediul fizic şi cel socio-economic, prin crearea unei infrastructuri vitale de informaţie: de la primele hărţi digitale pentru România (şi întreaga regiune a Centrului şi Estului Europei) până la cele mai avansate sisteme de analiză de consumatori şi zonă, modelare de date şi predicţie.

Aşadar, fie că un client doreşte să măsoare populaţia care trăieşte în vecinătatea unei locaţii pe care o are în vedere pentru un nou supermarket, fie că o bancă vrea să înţeleagă cu adevărat cine îi sunt clienţii, Geo Strategies dezvoltă produse, metodologie şi suport analitic pentru rezolvarea acestor probleme de business. Altfel spus, îi ajutăm pe clienţi să înţeleagă mai bine ce spun datele existente şi în ce fel pot utiliza noile pârghii de cunoaştere pentru optimizarea business-ului propriu.

Cum a evoluat profi lul de activitate al companiei (s-a extins, s-a restrâns) din 1993 până  astăzi?

Profilul activităţii noastre s-a adaptat permanent, anticipând cerinţele pieţei. Întotdeauna am investit în pregătirea terenului şi în educarea pieţei. Aceasta este menirea celor care fac pionierat. Nimic nu este rutină sau plictisitor în ceea ce facem.

Cu câţi angajaţi aţi început şi la câţi aţi ajuns acum?

Dimensiunea organizaţiei a fost permanent adaptată la evoluţia pieţei. Când era nevoie de creare de hărţi, în anii ’90, am avut 75 de angajaţi în România. Odată ce IP-ul hărţilor a fost înglobat în portofoliul Navteq (Nokia), am redimensionat, pentru a ne concentra pe produse şi servicii cu valoare adăugată, îndeosebi din sfera data quality management şi data  integration. (DQM). De asemenea, în ultimii trei ani, am investit semnificativ în consolidarea activităţilor de întreţinere şi suport al clienţilor, în competenţa de DQM, întrucât tot mai multe organizaţii întâmpină mari probleme cu managementul calităţii bazelor de date. Având în vedere ce spun cei care conduc organizaţii mari în România, competenţele IT disponibile nu sunt adecvate pentru satisfacerea acestei nevoi de business.

Ce tipuri de specialişti aveţi în echipă? Dată fiind specializarea lor atât de îngustă, cum îi recrutaţi, unde îi găsiţi?

Ne formăm singuri oamenii, întrucât cele mai multe dintre competenţele necesare sunt un mix de soft skills (absolut vitale) și mainstream skills (cele mai multe se pot învăţa cu atitudinea potrivită). Am schiţat o serie de noi joburi pentru care aş dori să recrutez în România, în 2012. Sper să reuşesc măcar în parte. Dinamica actuală determină caracterul  întreprinzător al Geo Strategies – atât în România, cât şi în Marea Britanie –, iar aniversarea în martie a 19 ani de activitate nu este nici pe departe asociată cu rutina. Din contră, depunem acelaşi interes în explorare şi creare de valoare în ceea ce facem, în modul în care colaborăm cu clienţii noştri şi în privinţa subiectelor la care lucrăm.

De ce preferaţi, după atâţia ani, să fiţi încă la cârma companiei?

Pentru că domeniul „data” este extrem de dinamic şi apoi pentru că, în România, Geo Strategies este un „cap de pod”; asta presupune angajament la vârf, răbdare şi consecvenţă pentru a forma şi a  creşte piaţa. Eu sunt fundamental motivată să generez valoare într-un context intelectual provocator, iar acesta este terenul ideal pentru oricine are aceeaşi motivaţie. Suportul meu este însuşi spiritual întreprinzător, pasiunea continuă pentru domeniul „data şi spatial data”, preţuirea fără echivoc a oamenilor cu care lucrez, indifferent că sunt membrii echipei mele sau clienţi.

Fiind ultima frontieră în materie de business, „data” are în continuare mult loc de inovaţie şi de învăţare, pentru noi şi clienţii noştri deopotrivă. Dacă regret ceva este faptul că nu am sufi cient timp să citesc tot ce aş vrea. Noroc cu zborurile (sunt în România o săptămână pe lună), care mă ajută să „ajung la zi”.

Ce vă caracterizează, ca antreprenor?

În primul rând, energia. Apoi, iniţiativa şi empatia. Filozofia mea este foarte simplă: avem nevoie de claritate pentru a fi fluizi şi eficienţi. Nu promovez „confortul” procedurilor pentru fiecare pas, aşa cum este prezent în spaţiul corporatist. Rolul fiecăruia în echipă este să completeze detaliile necesare într-un proiect. Iar când oricare dintre noi greşeşte (sau nu reuşeşte din prima!), explicăm pe ce ne-am bazat alegerile şi, în acest fel, înţelegem cu toţii modul de gândire şi ne realiniem acolo unde este cazul. Când ceilalţi înţeleg modul în care gândeşti şi minţile se realiniază, apar învăţarea şi progresul. În compania mea, toată lumea trage tare şi întotdeauna sunt lucruri de făcut, dar şi unele pe care nu le face nimeni. Practic, promovez iniţiativa şi totodată trăiesc. Nu stau într-un turn de fildeş: dacă identific un aspect ignorat de ceilalţi, îl fac şi, la rândul meu, aştept ca ceilalţi să facă aşa. Cu alte cuvinte, cine are nevoie de ghidare, direcţie şi să fie ţinut de deget la fiecare pas nu îşi va găsi locul în echipa Geo Strategies.

Pasiunea poate depăşi impedimentele întâmpinate pe parcurs de un întreprinzător?

Am vorbit despre interesul real în ceea ce fac, chiar după 19 ani de la începuturi. Este trist când întâlnesc profesionişti într-un domeniu care se ascund după diferite titluri, dar care nu sunt interesaţi să citească despre domeniul lor. Pasiunea este vitală în business. Este mare lucru să ai un client care dialoghează şi oferă feed-back, pe care treptat îl ajuţi să identifice ce vrea şi să-l faci să-şi dorească mai mult. Cel care pleacă acasă la ora 5.30 şi nu se mai gândeşte la ceea ce face la birou până vine înapoi la ora 9.00 dimineaţa este, foarte probabil, nepotrivit pentru Geo Strategies.

Antreprenoriatul are vreo legătură cu programul?

Munca unui întreprinzător nu se termină niciodată! Bomboanele pe care le fac unii sunt mai dulci pentru alţii decât pentru întreprinzătorul însuşi, care bate recordul la ore suplimentare petrecute la birou. Nu promovez programul prelungit, dar încurajez entuziasmul, pentru că, atunci când eşti entuziasmat de ceea ce faci, acest lucru nu-ţi este doar ţie de folos, ci este contagios şi îi ajută şi pe cei din jurul tău, colegi şi clienţi deopotrivă. Dacă nu eşti cu adevărat entuziasmat de ceea ce faci, înseamnă că nu-ţi place munca ta.

Ce aptitudini v-au fost de folos în rolul de antreprenor?

Poţi avea toată pasiunea şi entuziasmul din lume. Dacă acestea nu sunt cuplate cu  abilitatea de a face ce trebuie, degeaba! Pentru mine, învăţarea este constantă şi am cultivat-o întotdeauna atât în echipă, cât şi la clienţii mei. Observând mediul în care trăiesc şi lucrez, în Marea Britanie şi România deopotrivă, părerea mea este că doar o parte dintre calităţile de mai sus nu sunt destule. Un întreprinzător adevărat are nevoie de toate! Dacă le are pe acestea, îi mai trebuie încă o serie de „ingrediente”: viteza – în gândire şi acţiune; puterea de adaptare la schimbare – nu totul este fluid în mediul în care trăim şi lucrăm; claritatea – incredibil de importantă în comunicarea verbală şi non-verbală;  conceptualizarea – formarea şi transmiterea de concepte, imagini şi idei. În cazul ultimelor două, este loc de mai bine în România… Din 1993 încoace, Geo Strategies mă provoacă să învăţ enorm şi să contribui la schimbare – chiar dacă este vorba doar de o mică parte din lume! Dar, mai presus de orice, lucrez cu oameni entuziaşti şi pasionaţi.

Daniela Florea

Antreprenor

Experienţă:

  • • 2005-prezent, proprietar şi Chief Executive la Geo Strategies (also Experian in Romania)
  • • septembrie 2000-prezent, Coproprietar şi Chief Executive la Geo Strategies Ltd, Marea Britanie
  • • august 2000-prezent, Director, Cambridge Strategic Management, Marea Britanie
  • • martie 1993-septembrie 2000, Chief Executive şi Co-proprietar, Geo Strategies SA, România
  • • septembrie 1990-martie 1993, profesor, Liceul Gheorghe Lazăr, Sibiu, România

Educaţie:

  • • 2010-2011, Non-Executive Director la Financial Times
  • • 2010-2011, Dip IDM, Direct and Digital Marketing The IDM (Institute for Direct Marketing)
  • • 1995-1996, MPhil, Management, Cambridge University
  • • 1981-1985, Facultatea de Geografie-Engleză, Universitatea din Bucureşti