Companiile trebuie să se pregătească pentru Brexit!

Companiile trebuie sa se pregateasca pentru Brexit

Cu toate necunoscutele pe care le implică, Brexit va schimba radical peisajul economic, iar companiile din România vor resimți, la rândul lor, impactul atât pe termen scurt, cât și lung. Se impune, astfel, o atenție reală și elaborarea unui plan individual care să le ajute să limiteze efecte negative, să maximizeze oportunitățile și, în general, să poată reacționa în mod eficient la realități economice, spun avocații Clifford Chance Badea, biroul local al firmei globale Clifford Chance.

Radu Ropotă, Counsel și coordonator al practicii de Restructurare și Insolvență, subliniază: „Comisia Europeană a propus o serie de măsuri în cazul unui Brexit fără acord – așa-numitul „hard Brexit” – atât la nivelul Uniunii, cât și la nivelul statelor membre. În ceea ce privește măsurile la nivelul statelor membre, în acest moment în majoritatea țărilor din Uniunea Europeană am văzut deja elaborate planuri de intervenție legate de Brexit menite să limiteze impactul negativ într-o serie de arii precum piețele financiare și drepturile cetățenilor. Spre exemplu, cu privire la piețele financiare, măsurile privesc în general asigurarea continuării prestării serviciilor financiare (bancare și de investiții) de către entități reglementate din Marea Britanie, în baza contractelor încheiate înainte de Brexit. În cazul României, până în acest moment, Banca Națională a României a fost cea care a emis un comunicat privind efectele unui „hard Brexit” din perspectiva furnizării de servicii financiare pe teritoriul României, care în esență menționează că activitățile bancare și de plată prestate în baza pașaportului european vor înceta la data de 30 martie 2019, în lipsa unei autorizații acordate de Banca Națională”.

În contextul planului de contingență, Comisia Europeană a menționat că „măsurile de contingență luate de autoritățile naționale sau ale Uniunii Europene nu pot înlocui acțiunile pe care trebuie să le facă fiecare cetățean și fiecare întreprindere pentru a se pregăti pentru retragerea Regatului Unit”, principiul relevant fiind că măsurile de contingență (urgență) nu trebuie să fie menite să remedieze întârzierile care ar fi putut fi evitate prin măsuri de pregătire și prin acțiuni prompte din partea părților interesate relevante.

În acest moment, echipa Clifford Chance Badea identifică trei arii principale pe care fiecare companie din România care consideră Brexit ca fiind relevant trebuie să le ia în calcul, indiferent de forma în care Marea Britanie va alege să părăsească Uniunea Europeană.

1. Impactul va fi unul indirect, dar mult mai puternic și de durată

„Oricât de ironic ar suna, no man is an island entire of itself, acest citat fiind aplicabil în orice domeniu. Astfel, indiferent de domeniul de activitate, companiile activează într-o economie conectată, or asta înseamnă că va exista un efect de domino resimțit mai devreme sau mai târziu și în România”, spune Radu Ropotă. „Atâta timp cât țara noastră depinde comercial de economii europene care vor fi afectate de Brexit, consecințele se vor resimți și aici. Acest lucru se aplică în cazul furnizorilor, producătorilor, partenerilor comerciali, clienților pe care îi avem”.

Citește și Centrarea pe client decide campionii în business