Arhetipurile culturale ale business-urilor. Ce tip de personaj este compania ta?

Arhetipurile culturale ale business-urilor. Ce tip de personaj este compania ta?

Oamenii adoră poveștile. Ele apelează la emoțional și când vine vorba despre a lua o decizie. De exemplu, pentru a cumpăra ceva, ne folosim de sentimente și experiențe revocate de acel produs. Nu mai este un secret că organizațiile care au o poveste semnificativă a brandului atrag mai mulți consumatori în jurul lor. Cultura organizațională internă a ajuns din nou în atenție datorită dezvoltării tehnologice care îndeamnă companiile să fie mult mai transparente. Theodore Forstmann spune: “Trebuie să fii cine declari că ești. În momentul în care nu se întâmplă acest lucru, consumatorii își vor da seama și astfel se va pierde încrederea în compania ta.”

Dar de unde se nasc aceste povești? Pentru multe business-uri, răspunsul stă în arhetipurile culturale. Orice mesaj de comunicare trebuie aliniat cu schema valorilor interne ale companiei. Arhetipurile culturale sunt tematici și caracteristici recurente care se regăsesc într-o companie. Sunt elementele fundamentale, dezvoltate puternic, ale organizației. Acestea pot aduce răspunsuri la întrebările: “Cine suntem?”, “Ce este important pentru noi?”, “De ce facem ceea ce facem?”. Astfel ajungem la cuvintele, imaginile și strategiile potrivite pentru mesajele de marketing. Sunt modelul comportamental pentru angajați, cum lucrează și se înțeleg cu ceilalți.

Există 12 arhetipuri aplicabile în organizații.

  1. Magicianul (Walt Disney): organizații vizionare care pun valoare pe sincronicitatea, experiențele transformaționale și conversia ideilor în acțiuni.
  2. Îngrijitorul (Nordstrom, Volvo): organizații care sunt loiale, generoase și miloase. Pasiunea și motivația vin prin muncă, sacrificiu și punerea celorlalți pe primul loc.
  3. Eroul (FedEx, Nike): sunt curajoși, răspund repede și îi inspiră pe ceilalți să cucerească provocările.
  4. Exploratorul (Starbucks): independenți, activi. Le plac experiențele din care pot învăța. Astfel, se extind și cresc. Caută o lume mai bună și sunt atractivi pentru consumatorii tineri.
  5. Inocentul (Coca-Cola): ne încurajează să ieșim din ritmul rapid și să ne reîntoarcem la plăcerile simple care să ne aducă fericirea.
  6. Bufonul (Ben and Jerry’s): sunt organizații jucăușe și spontane, care încurajează trăirea momentului. Se simt bine încălcând legile normalului și au o mentalitate fresh.
  7. Revolutionarul (Apple, Harley Davidson): fac lucrurile diferit. Proiectele creative conduc către inovație și creștere reală.
  8. Dominatorul (Budweiser, American Express): își asumă rolul de lider și tind să acționeze într-o manieră autoritară. Imaginea lor este bine definită.
  9. Înțeleptul (Harvard): organizații care se dedică cunoașterii și răspândirii acesteia. Pot părea ca fiind istorice și clasice.
  10. Creatorul (Martha Stewart): nonconformiști, creatorii sunt experți în a vedea imaginea întreagă și rearanjează piesele pentru a crea un scop. Autenticitatea este importantă pentru aceste organizații.
  11. Iubitorul (Hallmark): înțeleg puterea afecțiunii și a emoțiilor. Valorizează mult frumusețea adevărată și elementul estetic. Se observă prezența lor în industria de cosmetice, bijuterii, modă, mâncare și călătorii.
  12. Atotcuprinzătorul ( Cheers, Target): îi reprezintă pe oamenii de rând, bărbat sau femeie. Reprezintă democrația, grupul în care oricine are un rol. Tind să fie onești, autentici și muncitori.

Fiecare arhetip are atât atribute pozitive, cât și negative. De exemplu, îngrijitorii pot oferi un serviciu excelent, însă pot deveni martiri sau pot exagera cu ofertele lor. Cât timp organizațiile care sunt creatoare, reușesc cu brio să organizeze idei și să creeze lucruri frumoase. Tind și spre perfecționism.

Este important să fie cunoscute părțile din umbră ale fiecărei tipologii pentru a putea fi planificate și compensate efectele lor. Se poate lucra împreună cu alți profesioniști care pot face un evaluare a culturii interne.