Atragerea personalului cu abilități cheie, principala provocare a antreprenorilor români

30% dintre ţări acordă stimulente fiscale pentru a rămâne competitive

Deși afacerile de familie din România au avut câștiguri mai mari în ultimul an, comparativ cu cele din țări, antreprenorii români sunt mai rezervații în ceea ce privește perspectivele de creștere pentru următorii cinci ani.

74% dintre afacerile de familie din România au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri în ultimul an financiar, în vreme ce, la nivel global, 65% dintre afacerile de familie au înregistrat astfel de creșteri, arată ediția din acest an a raportului PwC Family Business Survey.

În ceea ce privește perspectivele de creștere pentru următorii cinci ani, antreprenorii din România care au fost intervievați își propun să-și dezvolte afacerea, însă sunt mai rezervați decât omologii din alte state.  Astfel, 75% dintre cei intervievați își propun să-și dezvolte afacerea pe parcursul următorilor cinci ani, versus 85% global.

În acest context, 62% dintre respondenții români se așteaptă la o creștere constanța a afacerii lor în următorii cinci ani, iar alți 13% mizează pe o creștere rapidă și agresivă. Rezultatele sunt asemănătoare cu cele evidențiate în ediția precedentă a sondajului.

Provocările antreprenorilor români pentru următorul an

Pe de o parte, cele mai importante trei provocări din interiorul organizației la care se așteaptă oamenii de afaceri din România, în următoarele 12 luni, sunt: atragerea personalului cu abilități cheie (49%, în creștere cu 10 puncte procentuale față de ediția anterioară), reorganizarea companiei (39% versus 28% la nivel global) și dezvoltarea afacerii și a portofoliului de produse (23% versus 25% la nivel global).

Pe de altă parte, cele mai importante trei provocări din exteriorul organizației în următorul an, cei mai mulți antreprenori menționează condițiile pieței și incertitudinea din Zonă Euro (56%), politicile guvernamentale și reglementările (38%) și concurență acerbă (28%).

Provocările antreprenorilor români pentru următorii cinci ani

Pentru următorii cinci ani, antreprenorii români au spus că principalele provocări sunt: nevoia de inovare continuă, contextul economic general, instabilitatea pieței, atragerea personalului cu abilități cheie, competiția acerbă și globalizarea accentuată.

”Antreprenoriatul românesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evoluției sale din 1989 până în prezent a€“ primul schimb de generații. Această etapă se va finaliza fie cu păstrarea afacerii în familie (transferul către nouă generație), fie cu vânzări și, din păcate, chiar cu dispariția unor companii. Proporțiile acestor transformări sunt greu de anticipat, însă cu siguranță vom vedea povești de succes dar și drame. Din această perspectivă, atât costurile cât și beneficiile acestui proces se vor regăsi în portofelul fondatorului și, prin urmare, ele trebuie asumate cu mare atenție și cu toată responsabilitatea”, a declarat a precizat Ionuț Simion, Partener, Liderul Echipei de Servicii Fiscale pentru Antreprenori și Afaceri de Familie, PwC România.

Preocupări majore pentru afacerile de familie din România

”Afacerile de familie au învățat să navigheze în ape tulburi și încep să gândească pe termen lung, din moment ce nevoia de inovare trece în fruntea listei preocupărilor lor, după ce în ediția anterioară a sondajului situația economică generală era percepută drept principală amenintare”, a declarat Alexandru Medelean, liderul Echipei de Servicii Integrate pentru Antreprenori și Afaceri de Familie, PwC România.

Astfel că nevoia de profesionalizare devine din ce în ce mai mult o preocupare centrală a afacerilor de familie. Importantă profesionalizării modului în care acestea operează a€“ de la sisteme și proceduri, până la conducerea companiei a€“ a crescut față de ediția anterioară a studiului, în condițiile accentuării presiunii asupra prețurilor, creșterii costurilor și influenței mega-tendințelor care schimbă mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie însoțită și de o „profesionalizare” a familiei și a raporturilor acesteia cu compania.

Planificarea succesiunii este o altă preocupare majoră. Există o dinamică a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare să fie ignorat deocamdată de către o parte din afacerile de familie. Unul dintre aspectele principale în ceea ce privește „factorul familie” se referă la abordarea succesiunii.

De asemenea, afacerile de familie din România consideră că le este mai dificil să fie competitive în actualul context economic și sunt conștiente de nevoia de a ține pasul cu schimbările într-un mediu din ce în ce mai fluid și disruptiv, unde inovația este cheia, însă disponibilitatea competențelor este limitată iar competiția este tot mai agresivă.

”€œCernute de criză, cele mai multe afaceri de familie din România se află într-un moment de schimbări importante. Modul în care își vor valorifică avantajele și vor răspunde provocărilor, atât cele interne cât și cele ale unei piețe globale, în care viteză schimbărilor depășește orice previziune, va fi decisiv pentru viitorul capitalului romanesc”, a conchis Mihai Anită, Partener, Liderul Echipei de Servicii de Audit pentru Antreprenori și Afaceri de Familie, PwC România.

Sondajul PwC în rândul afacerilor de familie a luat în considerare companiile cu o cifră de afaceri mai mare de 5 milioane de dolari. Au fost derulate 2.378 de interviuri telefonice semi-structurate și chestionare online cu factori de decizie (proprietari și directori executivi) din cadrul afacerilor de familie din peste 4o de țări la nivel global în trimestrul al treilea din 2014 prin intermediul Kudos Reasearch din Londra. Interviurile au fost susținute în limbă locală de către vorbitori nativi și au durat în medie între 20 și 35 de minute. Rezultatele au fost analizate de către Jigsaw Research. În România, au fost derulate 61 de interviuri.

(Foto: Apps for Europe/www.flickr.com)