Ce câștigi și ce riști dacă te asociezi?

Ce câștigi și ce riști dacă te asociezi?

Trebuie să recunoaştem că joburile şi businessurile actuale au devenit mult prea complexe pentru a ne putea ocupa de ele individual, aşa că soluţia salvatoare este să ne orientăm spre asociaţii profesionale. Fără o astfel de ancoră care să ne susţină cariera şi afacerea, am naviga în derivă printre legi, hotărâri de guvern, asigurări, comunicate de presă şi mulţi alţi factori externi, nu întotdeauna favorabili.

Un grup profesional ne oferă pârghiile şi resursele necesare pentru a descoperi noi idei de afaceri, pentru a fi bine informaţi şi pentru a ne dezvolta din punct de vedere profesional.

Ce este o asociaţie profesională?
Este o organizaţie non-profit ce reprezintă un anumit domeniu de activitate, interesele persoanelor implicate în acest domeniu şi interesul public. Din punct de vedere juridic, este o organizaţie cu personalitate juridică, cu scop nepatrimonial, constituită din persoane fizice (membri) ce aparţin aceleiaşi profesiuni sau unor profesiuni înrudite, care contribuie atât material, cât şi prin cunoştinţele şi munca lor la realizarea obiectivelor specifice.

Constituirea unei asociaţii profesionale se face prin libera asociere a membrilor ei, pe baza unei autorizaţii date în prealabil de către organele abilitate şi în condiţiile prevăzute de lege. Ulterior, adunarea generală a asociaţilor adoptă actul constitutiv şi statutul. În ceea ce priveşte activitatea pe care o va desfăşura, aceasta trebuie să fie în strânsă legătură cu scopul ei. Asta înseamnă că toate fondurile, patrimoniul şi expertiza membrilor vor fi canalizate în vederea atingerii unor obiective comune. Cele mai multe profesii sau industrii specializate au asociaţii care organizează în mod regulat întâlniri, evenimente, care stabilesc ghiduri de bună practică pentru domeniul respectiv, standarde de calitate etc.
Indiferent de domeniul în care activezi, este foarte important să faci parte dintr-o asociaţie profesională, cel puţin din următoarele motive:
•pentru a te dezvolta profesional şi a avansa;

•pentru a-ţi promova domeniul;

•pentru networking şi colaborări;

• pentru a face schimb de idei noi şi practici care stabilesc standarde pentru activitatea respectivă.

Odată ce ai identificat grupul profesional din care vrei să faci parte, următorul pas este să te documentezi în legătură cu ceea ce îţi poate oferi: membri, resurse, servicii, evenimente. Dacă aceste „date” sunt convenabile, nu-ţi rămâne decât să aderi la el, în schimbul unei cotizaţii periodice. Cu siguranţă, vei avea foarte mult de câştigat: poţi încheia parteneriate de promovare în rândul membrilor; poţi participa la evenimentele organizate de asociaţie în scopul relaţionării, promovării intereselor sau oferirii de promoţii; poţi beneficia de promovarea unei anumite specializări sau competenţe speciale în rândul colegilor de asociaţie.

De ce să te alături unei asociaţii profesionale?
1 Pentru a avea legături cu cei mai buni profesionişti din sfera ta de activitate şi pentru a întâlni tot felul de oportunităţi. În momentul în care te înscrii într-o asociaţie profesională: ajungi să îţi cunoşti mult mai bine colegii de breaslă; participi la conferinţe, evenimente şi workshopuri, de la care vei pleca mai învăţat şi cu multe „cărţi de vizită” noi; îi descoperi pe cei mai buni profesionişti pe plan local şi nu numai; îţi asumi o nouă responsabilitate, aceea pe care o implică statutul de membru al unei comunităţi profesionale.

2. Pentru a afla mai multe despre profesia ta. Apartenenţa la un grup profesional te ajută să fii permanent conectat la cele mai bune practici din sfera ta de activitate. De altfel, o astfel de organizaţie are autoritatea de a stabili practici şi reguli care vor fi general acceptate şi aplicate. De asemenea, este esenţial să fii „la zi” cu cel mai „calde” tendinţe şi noutăţi, să te faci vizibil în faţa partenerilor şi a colaboratorilor şi să te familiarizezi cu tot ceea ce presupune profesiunea ta (joburi şi descrierea acestora; scrisori de acreditare; salarii; oportunităţi educaţionale etc.).

Beneficii
Iată câteva dintre serviciile pe care le poate asigura o asociaţie profesională:

* Informare. În momentul în care eşti bine informat, poţi lua decizii mai bune. O organizaţie profesională îţi poate furniza date exacte şi prompte în legătură cu tot ceea ce vrei să ştii. De pildă, dacă se modifică legislaţia din domeniul tău de activitate, dacă se schimbă anumite reguli în sectorul asigurărilor sau dacă în viitorul apropiat va ţine o conferinţă în oraş unul dintre mentorii tăi preferaţi. Toate aceste informaţii şi multe altele le primeşti în termeni de cost-eficienţă şi în timp util.

* Avocatură. Vrei ca interesele tale profesionale să servească celor care lucrează în acelaşi domeniu, dar şi în altele, cu ai căror practicieni te intersectezi în activitatea de zi cu zi, dar îţi lipsesc resursele? Ei bine, o asociaţie profesională poate face lobby pentru societatea ta, însă numai în măsura în care ai aderat la ea.

* Relaţii publice. Oricine îşi doreşte să facă parte dintr-o asociaţie care are o legătură intensă cu publicul larg. Un astfel de grup dispune de mijloacele necesare pentru a organiza campanii eficiente atât pentru promovarea ideilor bune, pozitive, cât şi pentru minimizarea sau eliminarea celor negative.

* Extinderea oportunităţilor. Prin investiţii în cercetare şi construirea alianţelor, o asociaţie îţi poate deschide uşi noi, îţi poate oferi credibilitate, dar şi o anumită poziţie.

* Dezvoltare profesională. Dacă eşti o persoană ambiţioasă, orientată spre carieră, poţi învăţa direct de la experţi internaţionali de mare calibru, invitaţi la evenimentele organizate de asociaţie.
Este lesne de înţeles că un om de afaceri nu se poate dezvolta atunci când este izolat de colegii de breaslă. Interacţiunea regulată duce la învăţare, dezvoltare personală şi avansare în carieră. Următoarele probleme de carieră pot fi adesea rezolvate prin aderarea la o asociaţie profesională:

• blocaj: Cariera ta stă pe loc? Răspunsul ar putea fi interacţiunea cu alţii din acelaşi sector profesional. O asociaţie îţi pune la dispoziţie workshopuri, care te pot ajuta să avansezi în carieră sau, de ce nu, să îţi găseşti alt angajator.
• nimeni pe care să-l întrebi: Ai o afacere pe cont propriu sau eşti responsabil de un departament la locul de muncă şi simţi nevoia să afli părerea celorlalţi în legătură cu anumite chestiuni, însă angajatorul sau clienţii te privesc ca pe un expert în domeniu… Ei bine, trebuie să accepţi faptul că există momente când şi un expert are nevoie de sfaturi bune. Multe asociaţii profesionale au un board online, unde membrii lor pot discuta şi soluţiona astfel de probleme stringente.
• trebuie să reinventezi roata: Eşti frustrat de procesele ineficiente sau complicate de la locul de muncă? Cu timp şi răbdare, poţi găsi o cale mai uşoară. Nu-ţi fie teamă, nu trebuie să reinventezi roata! O asociaţie îţi poate oferi oportunităţi educaţionale, menite să te ajute să rezolvi dificultăţile la locul de muncă. De asemenea, poţi găsi răspunsuri prețioase pur şi simplu vorbind cu ceilalţi membri ai asociaţiei.
• este cineva acolo? Există aspecte în domeniul tău de activitate pe care doreşti să le schimbi, dar nu poţi? Dacă este aşa, prin aderarea la o asociaţie, vei descoperi că sunt mulţi alţii care simt la fel ca tine. În momentul în care vă veţi uni forţele şi veţi colabora, cu siguranţă, vocile voastre vor face diferenţa.

Riscuri
Participarea la anumite discuţii sau întâlniri în cadrul unei asociaţii profesionale atrage nu numai beneficii, ci şi anumite riscuri, chiar şi pentru societăţile care au o cultură bogată în materie de concurenţă. Pentru a reduce aceste riscuri, membrii trebuie să aibă în vedere un set minim de reguli, dintre care le menţionăm pe următoarele:

• reprezentarea societății în cadrul şedinţelor asociaţiei de către o persoană cu o minimă pregătire în materie de concurenţă;
• documentarea discuţiilor din cadrul asociaţiei în procese verbale care nu trebuie să lase loc de interpretare;
• exprimarea clară a dorinţei de disociere de anumite comportamente cu un potenţial impact anticoncurenţial;
• abţinerea de la orice declaraţii publice sau în cadrul asociaţiei cu privire la strategii viitoare, politici comerciale sau de preţ ori planuri de investiţii;
• evitarea oricărei poziţii sau acţiuni care ar limita libertatea de acţiune pe piaţă a membrilor unei asociaţii, fără o analiză atentă din punctul de vedere al regulilor de concurenţă;
• solicitarea asistenţei din partea unui specialist înainte de orice punere în aplicare/acord cu privire la respectivul comportament, ori de câte ori există situaţii de dubiu sau sensibile din punct de vedere concurenţial.