Doar 10% dintre antreprenorii creativi consideră contextul economic prielnic

Doar 10% dintre antreprenorii creativi considera contextul economic a fi unul prielnic

În cadrul evenimentului Future of media, care a avut loc recent, Anca Ungureanu, Director Identitate și Comunicare în cadrul UniCredit Bank, a făcut o prezentare a unui studiu realizat printre antreprenori din industria creativă.

Barometrul minților creative este primul studiu din România care își dorește să mapeze contextul antreprenorial creativ și să afle ce-și doresc antreprenorii creativi. Studiul a fost realizat de UniCredit Bank, împreună cu Exact Cercetare și Consultanță, și au fost intervievați antreprenori din funcții de conducere, din întreprinderi mici și mijlocii în industrii creative, din România. Au fost atât chestionare standard, cât și interviuri în profunzime. Au avut un panel cu 78 de respondenți, în perioada 26 septembrie – 05 octombrie 2017.

Scopul acestui studiu este identificarea percepțiilor și atitudinilor antreprenorilor din industriile creative în contextul actual politic, instituțional, legislativ, economic.

Potrivit cercetărilor, doar 10% dintre cei intervievați consideră contextul economic a le fi prielnic și au multă neîncredere în ceea ce se întâmplă în România. Cu toate acestea, 45% doresc să-și extindă business-ul, chiar dacă vor să facă pași mici, fără investiții majore. Sunt destul de rezervați, pentru că nu știu la ce să se aștepte din punct de vedere legislativ. În același timp, 9% consideră că schimbările legislative vor avea o influență pozitivă, uitându-se la schimbări similare de pe piața internațională. Totuși, aceștia nu iau în considerare faptul că contextul economic din România este diferit de altă țări. De exemplu, TVA split s-a mai întâmplat în Bulgaria și Ungaria. În Ungaria, legea a funcționat șase luni până a fi retrasă.

47% reușesc să mai facă unele investiții, dar cu economii majore în alte zone din business-urile lor de-a lungul timpului. 33% sunt pe linia de plutire, iar 7% se luptă și chiar sunt la limita de supraviețuire.

În ceea ce privește companiile mature, investițiile viitoare au mai multă probabilitate să se întâmple, înregistrând o rată de 70%, față de 35% în cazul companiilor în curs de dezvoltate.

Cele mai frecvente obstacole menționate de către cei intervievați sunt problemele legate de resursele umane calificate, schimbările legislative și cash flow-ul.

Cea mai mare problemă în finanțare este procedura dificilă de accesare a fondurilor de orice fel. Antreprenorii creativi sunt mereu în mișcare, așa că folosesc mult online și mobile banking și se autofinanțiază, adică iau bani de la prieteni sau familie, pentru că le este aversiunea față de dobânzile mari de la bănci.

Cele mai mari nevoie sunt dezvoltarea bazei de clienți și awareness-ul business-ului lor. Vor să-și crească notorietatea și prestigiul. Mulți dintre ei nu au cunoștințe de marketing și au nevoie să-și angajeze specialiști, dar nu își permit. Apoi vor finanțarea rapidă și avantajoasă și creșterea productivității muncii (nu găsesc forță de muncă calificată).

Pentru a veni în sprijinul antreprenorilor din industria creativă, a fost adoptat conceptul de Miercurea Minților Creativeun eveniment care impulsionează afacerile mici să fie susținute mai mult de către cumpărători.

Foto: The Creative Exchange / Unsplash