Cum să înregistrezi o marcă sau o invenţie în Uniunea Europeană

Cum să înregistrezi o marcă

Pornind de la constatarea că în ultimii 25 de ani, în ţara noastră, a scăzut dramatic numărul cererilor de brevete de invenţie şi al brevetelor acordate, specialiştii de la KeysFin au realizat un scurt material documentar despre procedura de înregistrare a unei mărci sau a unei  invenţii în UE.

Taxele pentru o înregistrare de marcă în UE pornesc de la 900 de euro. O sumă destul de mare, care descurajează pe mulţi, având în vedere că, la OSIM, taxele pleacă de la 200 de euro.

Important este că, spre deosebire de marca înregistrată în România, la OSIM, o marcă comunitară, odată înregistrată, oferă protecție nu doar în România, ci în toate statele membre UE.

“Ca procedură, înregistrarea în UE este mult mai avantajoasă pentru companiile de talie internațională, întrucât cererea de brevet european este depusă și examinată o singură dată. Însă, din momentul acordării brevetului, protecția oferită de acesta se poate extinde în toate statele membre ale Convenției privind eliberarea brevetelor europene (în prezent 38 de state membre, România putând fi desemnată ca teritoriu de protecție din 2003). În România, ca și în oricare alt stat de protecție desemnat, brevetul european urmează să fie supus acelorași reguli ca și brevetul național, în schimbul unor taxe anuale de menținere în vigoare a brevetului achitate către OSIM”, afirmă Laura Leonte, avocat specializat în dreptul proprietății intelectuale și consilier în proprietate industrială, partener în cadrul societății de avocați Postu Leonte & Asociații SCA.

1

O cerere de marcă depusă la OSIM îi conferă antreprenorului român un termen de şase luni în care poate depune fără riscuri din partea concurenței aceeași marcă și la oficiul european (OHIM), pentru o protecție mai sporită. În acest timp, solicitantul se poate lămuri dacă dorește să investească mai departe în respectivul business sau poate face rost de finanțare.

Mai mult decât atât, o marcă națională, odată înregistrată și utilizată adecvat, poate bloca cu succes orice cerere de marcă comunitară viitoare care ar putea crea un risc de confuzie în rândul consumatorilor cu privire la originea produselor și serviciilor acoperite de respectivele mărci.

Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la societăţile comerciale şi PFA-urile active din România, comunicate de instituţiile statului.

Despre KeysFin

KeysFin (www.keysfin.com) oferă servicii de business information şi credit management dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competiţiei, la studii şi analize de sector necesare companiilor care doresc să dezvolte un business sănătos pe piaţa românească.

(Foto: Chase Elliott Clark, www.flickr.com)